Richard van den Berg schreef:Kosten.
Tipplaatschroeven worden nu gemaakt door een schroef te verbouwen. Ik heb er ook zo één; type b uit bovenstaande link:
Helaas nog geen ervaring mee.
Heb het van iemand die zo'n schroef onder zijn schokker heeft - de oude laten verbouwen en is er ook zeer tevreden over.
Geen idee of Euroschroef - waar de mijne ook vandaan komt - er nog is.
Ik ben die iemand die die tipplaatschroef onder z'n schokker heeft
Inderdaad heb ik in 2007 mijn schroef laten verbouwen tot tipplaatschroef bij de fa. Euroschroef die niet meer bestaat.
De firma die het nu nog doet is
http://www.kramerschroeven.nl/
Straalbuis of tipplaat schroef hangt af van de situatie. Bij een motor schip is een straalbuis mogelijk makkelijker. Ik heb er geen ervaring mee.
Omdat ik een platbodem heb ligt een straalbuis niet zo voor de hand en heb ik na enige overwegingen gekozen voor een tipplaat schroef. Ik ben na al die jaren er nog altijd zéér tevreden mee, op het wad, IJsselmeer en binnenwateren. Doordat de bladtips steviger zijn door de tipplaaten, is het blad uiteinde ook sterker. Mijn doel was verminderen van cavitatie, wat goed geslaagd is. De totaal diameter wordt iets kleiner, waardoor de weerstand tijdens zeilen ook iets minder wordt.
De extra sterkte van het blad heb ik (helaas) al ervaren met een paaltje op het wad. In één klap de motor uit, ik had verwacht dat het blad wel krom zou zijn, maar slechts een minuscuul hapje eruit, de tipplaat had het meeste opgevangen.
Het hogere rendement was niet mijn bedoeling, maar het benodigde koppel is wel toegenomen. Het gevolg was dat mijn motor dit niet kon leveren en koste me ook een koppeling in 2008. of de koppeling al fris was weet ik niet, maar ik heb er een nieuwe in gezet en in 2015 de spoed terug laten zetten. Nu is alles perfect voor de bakker.
de spreiding van het schroefwater is ook een stuk minder, er zijn geen tipwervelingen meer die van het blad af glijden.
Straalbuis of tipplaat schroef is een keuze, maar tipplaat is makkelijker en geen extra laswerk en kan niet stuk trillen. Mijn risico was hoogstens een nieuwe schroef van € 200-300. Ik heb er een PDF verslag over geschreven, bij interesse zal ik de mods. vragen dit te plaatsten.
Ik ben in ieder geval dik tevreden!
Met een kap over de schroef heb ik weer vervelende ervaringen uit een beroepsveleden.