Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door dconel »

quichot schreef:Daar heb ik ook wel eens aan gedacht: het stuwende schroefwater onder water houden.
Zodra het water los is van de schroef stuwt het niet meer :wink: Als er veel schroefwater naar boeven komt dan kan je beter wat meer (stuurlastig) trimmen.
juhroen schreef:Met 20 a 30 pk zou je de vletten al gemakkelijk over de 8km per uur moeten kunnen slepen.
De rompsnelheid van een lelievlet ligt op 9,5 km/h. Dus het wordt al vrij krapjes dan hoor :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door Evert »

Even wat anders. Aan je roer te zien heb je redelijk last van elektrolytise corrosie. Dat zie je aan de manier waarop de verf er af gekomen is. Een of meerdere anodes op het roer helpen daar tegen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door quichot »

dconel schreef:Zodra het water los is van de schroef stuwt het niet meer
Ik wil dat best aannemen, maar wat is dan het nut van een straalbuis als sturing van het schroefwater eenmaal los van de schroef geen extra stuwkracht oplevert?
dconel schreef: Als er veel schroefwater naar boven komt dan kan je beter wat meer (stuurlastig) trimmen.
Het vlak helt nu al achterover door de ballast achterin. Nu zit een schroefbladtip in de bovenste stand een dikke 25 cm onder water. Om de schroef nog dieper onder water te krijgen zou ik voor de balans voor- én achter moeten bijballasten, en dat is geen optie. Het is ook niet echt een probleem hoor!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door dconel »

quichot schreef:
dconel schreef:Zodra het water los is van de schroef stuwt het niet meer
Ik wil dat best aannemen, maar wat is dan het nut van een straalbuis als sturing van het schroefwater eenmaal los van de schroef geen extra stuwkracht oplevert?
Wat ik probeerde te zeggen zal je ervaren als je met een brandweerspuit op een surfplank gaat staan. Zet die spuit open, en je gaat varen. En als je de brandweerspuit onder water houdt vaart je geen steek sneller.

Wat de straalbuis betreft.. Ja, dan heb ik overdreven want er is vast wel een beetje sprake van 'afzetting'. Water is immers niet samen te persen. Als het ware gaat een schroef als een kurkentrekker door het water. Schroeven zijn helaas niet zo rendabel dat je ook daadwerkelijk de afstand van de spoed aflegt tijdens een omwenteling. Hier zijn vele redenen voor en eentje daarvan is 'slip'. Een straalbuis verminderd deze slip. Daarnaast is het verschil tussen de instromingssnelheid en uitstromingssnelheid van het water van belang, door de straalbuis wordt er meer water versneld. En de vorm van de dwarsdoorsnede creëert lift :)

Edit: spelling
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door Handige Harrie »

Maar conclusie die ik kan trekken is dus dat tunnel/straalbuis bij deze boot niet echt veel uit zal maken door de aanstroom?

Dat roer en hak we wat modificatie kunnen gebruiken en dat verder een 4 blads (meer oppervlak) schoef de beste oplossigen zijn om iets meer sjoege dr uit te krijgen.

keerbak doet 2:1 tov de motor die max 1700 rpm doet.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door dconel »

Je kan je het beste bij een schroevenboer laten informeren. Over het algemeen geldt de regel dat naarmate een schroef sneller draait, een schroef met 4 bladen een lager rendement geeft dan een schroef met 3 bladen.

Ik denk dat je uit gaat komen op een 3 bladsschroef met grotere bladen. Joore scheepsschroeven hanteren schappelijke prijzen voor Scoutinggroepen, zit zeker net iets te ver weg voor jullie?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door meester »

pGezien de foto's heb ik wel een paar voorstellen. Dichte scheg en zeker de dikte van de scheg beinvloeden het pompvermogen van de schroef behoorlijk. Ten eerste snij de hele hak open zodat alleen de kale schroefkoker over is. Dan kan je met twee geprofileerde steunen het eind van de schroefas afsteunen aan de romp en met een naar beneden je zandloper afsteunen. Door deze open scheg en schroefraam krijg je minder onderdruk aan een kant van het schip (allebei de kanten zijn immers open) en daarmee minder wieleffect. Misschien zelfs de schroefkoker en as laten zakken om een grote drieblad schroef kwijt te kunnen.
Misschien kan de grotere schroef iets meer naar achter om de negatieve effecten van de stroming langs je constructie minder te maken. je moet dan ook meteen de roerkoning verzetten zodat je een goed balans of shillingroer kan plaatsen. Dan zal het wel wat beter gaan varen. ik zou trouwens ook nog twee slingerkimmen ter hoogte van de schroefkoker plaatsen om de achteruitvaar kwaliteit nog beter te maken. een hoop werk maar wel een echte verbetering
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door quichot »

dconel schreef: Wat ik probeerde te zeggen zal je ervaren als je met een brandweerspuit op een surfplank gaat staan. Zet die spuit open, en je gaat varen. En als je de brandweerspuit onder water houdt vaart je geen steek sneller.
Dat is gewoon de derde wet van Newton. Werkt om het even met wat je ook maar met een zekere kracht van je afwerpt. Appelstroop, lucht, spliterwten, tennisballen, het doet er niet toe. Dat zegt eigenlijk weinig over de hydrodynamiek rond schroefbladen. Dus helemaal overtuigd ben ik nog niet, maar ik blijf er blijmoedig onder hoor! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door dconel »

quichot schreef:Dat is gewoon de derde wet van Newton.
Doe daar de wet van Bernoulli bij en zo werkt een schroef :mrgreen:

Maar conclusie van het verhaal: ik heb er te lang niets mee gedaan (If you don't use it, you lose it). Tijd om de boeken weer eens in te duiken!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door quichot »

Maar ik snap je punt.
Alleen op het moment waarop een schroefblad water wegdrukt ontstaat een reactie in tegengestelde richting waardoor het schip vooruit gaat. Wat er daarna met dat water gebeurt kan dus van geen enkele invloed meer zijn op die reactie, want die heeft dan immers al plaatsgevonden.
Met andere woorden: de effectiviteit van een straalbuis zit 'm dus niet in het bundelen of richten van het schroefwater, wat een leek geneigd is te denken, maar in de toestroom van water vóór dat het bij de schroef komt. Ik kan me voorstellen dat het toestromende water in de tunnel versnelt, als was dat een rondgebogen vliegtuigvleugel. Het water stroomt dus al sneller vóór dat het de schroef raakt.
Interessante materie.
Laatst gewijzigd door quichot op di jan 12, 2016 3:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door sailor wim »

Tipplaat schroef google daar eens naar.
http://www.vaargroepflevoland.nl/bakenier/Bak11.pdf vanaf pag. 9
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door quichot »

sailor wim schreef:Tipplaat schroef google daar eens naar.
http://www.vaargroepflevoland.nl/bakenier/Bak11.pdf vanaf pag. 9
Gr Wim
Interessant verhaal, maar wat na het lezen van die successtory dan weer gelijk in me opkomt is: waarom bestaan er nog schroeven zónder tips.
Het is getest op 'een garnalenkotter' (zonder nadere aanduiding), lees ik. Ook varen er 'diverse visserijvaartuigen en vrachtschepen' mee en wel 'tot volle tevredenheid'. Meer trekkracht, lager brandstofgebruik, minder trilling, minder cavitatie, hosanna! Met andere woorden: waar wachten de schroevenfabrikanten nog op?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door Richard van den Berg »

Kosten.

Tipplaatschroeven worden nu gemaakt door een schroef te verbouwen. Ik heb er ook zo één; type b uit bovenstaande link:

Afbeelding

Helaas nog geen ervaring mee. :?

Heb het van iemand die zo'n schroef onder zijn schokker heeft - de oude laten verbouwen en is er ook zeer tevreden over.

Geen idee of Euroschroef - waar de mijne ook vandaan komt - er nog is.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door varg »

euroschroef: deze website is te koop....meestal een slecht teken
Arnold
WADnWIND

Re: Straalbuis Plaatsen, Goed plan of niet?

Bericht door WADnWIND »

Richard van den Berg schreef:Kosten.

Tipplaatschroeven worden nu gemaakt door een schroef te verbouwen. Ik heb er ook zo één; type b uit bovenstaande link:

Afbeelding

Helaas nog geen ervaring mee. :?

Heb het van iemand die zo'n schroef onder zijn schokker heeft - de oude laten verbouwen en is er ook zeer tevreden over.

Geen idee of Euroschroef - waar de mijne ook vandaan komt - er nog is.
Ik ben die iemand die die tipplaatschroef onder z'n schokker heeft :) Inderdaad heb ik in 2007 mijn schroef laten verbouwen tot tipplaatschroef bij de fa. Euroschroef die niet meer bestaat.
De firma die het nu nog doet is
http://www.kramerschroeven.nl/

Straalbuis of tipplaat schroef hangt af van de situatie. Bij een motor schip is een straalbuis mogelijk makkelijker. Ik heb er geen ervaring mee.
Omdat ik een platbodem heb ligt een straalbuis niet zo voor de hand en heb ik na enige overwegingen gekozen voor een tipplaat schroef. Ik ben na al die jaren er nog altijd zéér tevreden mee, op het wad, IJsselmeer en binnenwateren. Doordat de bladtips steviger zijn door de tipplaaten, is het blad uiteinde ook sterker. Mijn doel was verminderen van cavitatie, wat goed geslaagd is. De totaal diameter wordt iets kleiner, waardoor de weerstand tijdens zeilen ook iets minder wordt.
De extra sterkte van het blad heb ik (helaas) al ervaren met een paaltje op het wad. In één klap de motor uit, ik had verwacht dat het blad wel krom zou zijn, maar slechts een minuscuul hapje eruit, de tipplaat had het meeste opgevangen.
Het hogere rendement was niet mijn bedoeling, maar het benodigde koppel is wel toegenomen. Het gevolg was dat mijn motor dit niet kon leveren en koste me ook een koppeling in 2008. of de koppeling al fris was weet ik niet, maar ik heb er een nieuwe in gezet en in 2015 de spoed terug laten zetten. Nu is alles perfect voor de bakker.
de spreiding van het schroefwater is ook een stuk minder, er zijn geen tipwervelingen meer die van het blad af glijden.
Straalbuis of tipplaat schroef is een keuze, maar tipplaat is makkelijker en geen extra laswerk en kan niet stuk trillen. Mijn risico was hoogstens een nieuwe schroef van € 200-300. Ik heb er een PDF verslag over geschreven, bij interesse zal ik de mods. vragen dit te plaatsten.
Ik ben in ieder geval dik tevreden!

Met een kap over de schroef heb ik weer vervelende ervaringen uit een beroepsveleden.
Plaats reactie