Verwarming via koelwater?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Verwarming via koelwater?

Bericht door Eduard »

Als verwarming heb ik een Wallas kachel die warme lucht de stuurhut en de kajuit in blaast. Gebruikt weinig stroom en draait op petroleum. Maar als ik vaar verspil ik naar mijn idee heel wat motorwarmte die ik best zou willen gebruiken om het zelf lekker warm te krijgen. Onder de vloer van de stuurhut zit een expansievaatje van het gesloten koelsysteem met een soort overloop slangetje. Het koelwater wordt gekoeld in een warmtewisselaar die weer met buitenwater dat met een externe pomp wordt opgezogen wordt gekoeld. Nu zie ik twee mogelijkheden dat koelwater als warmtebron te gebruiken.
1)Via een T-stuk het koelwater, voor het naar de warmtewisselaar gaat, door een radiator in de stuurhut leiden en daar de stuurhut mee te verwarmen.
2)Via een T-stuk een klein radiatortje met een blower dat in de machinekamer blijft de warme lucht de stuurhut in laten blazen. Dat lijkt dan op een ouderwetse autoverwarming zoals ik die in het verleden eens in mijn auto heb gemonteerd die alleen verwarmd werd door de lucht die door de radiator van de motor door een buis de cabine in werd geleid.
Bij 1 vraag ik me af of de combinatie open expansie vaatje en hoger geplaatste radiator geen problemen zal opleveren. Bij 2 is dat probleem er niet omdat de combinatie radiator/blower lager kan blijven dan het expansie vaatje. Maar dan moet ik weer een extra luchtbuis naar de stuurhut maken.
Bestaan dat soort autokachels nog steeds en op 24 volt? of zijn er veel betere oplossingen denkbaar? Een rol speelt wel dat ik in het koude seizoen natuurlijk veel minder vaar, maar het lijkt me toch wel erg prettig, en die motor wordt toch warm..
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door KarelE »

OP beroepsschepen wordt dan een extra warmtewisselaar toegepast. Zo blijft je verwarmingscircuit onafhankelijk van je koelcircuit, en met zo'n oplossing heb je meteen geen probleem meer met je expansievaatje. Wel zal er dan een expansievat in je CV-systeem moeten worden opgenomen.

Machinekamerlucht de stuurhut inblazen zou ik niet willen. Je weet nooit wat er aan schadelijke dampen (carterventilatie bijv.) meekomt.

Als tussenoplossing zou je kunnen kiezen voor een luchtverwarmer, zoals die ook in bijv. plintverwarming in keukens voorkomt. Maar ook dan heb je een probleem met je expansievat, dat zit dan te laag.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door sailor wim »

Hoi Eduard,
Zit er aan de D8 geen kachel aansluiting bij het thermosstaathuis?
Dan blijf je in het antivries gedeelte en is de vloeistof bv. 80gr.
Ik heb zo de http://www.dewatersportwinkel.nl/Webast ... g-24V-5-t/
Als bij verwarming voor het stuurhuis.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door varg »

Ik heb zo een kacheltje, aangesloten op mijn koelwatercircuit. Eigenlijk een radiateur met een fannetje dat in je kajuit staat.
Als je even meerekent:
Ik verstook gemiddeld 2 liter dieselbrandstof per uur als ik vaar.
Ongeveer 10% van je energie uit de brandstof komt in je koelwater terecht. Afbeelding
Stel dat je de helft daar uit kunt halen met je kacheltje.
Dan heb je het dus over: 5/100 van 2 liter= 0,1 liter brandstof
Volgens http://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/ zit er in een liter diesel 10kWh energie dus heb je uit je kacheltje per uur ongeveer 1 kWh te verwachten. Dat alles bij tamelijk ideale omzettingen. Veel warmte hoef je dus niet te verwachten uit je radiatorkacheltje. Ik heb een hoop moeite gedaan om aan zo een (vrachtwagen-laadruim) kacheltje te komen. Slangen, aansluitingen, lastig ontluchten en dan komt er eigenlijk net genoeg energie uit om je handen te warmen. Als ik het over mocht doen zou ik investeren in een echt kacheltje! Nu ik nog een keer naar het diagram kijk besef ik dat ik beter de droge uitlaat een rondje door de kajuit had kunnen laten maken.
Arnold
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door ErikH »

Expansievatslangetje verlengen en expansievat verplaatsen naar het hoogste punt van je installatie? 1 of 2 stuks 24V kachelradiatoren + bijbehorende ventilatoren van een vrachtwagen in de kajuit monteren?

Expres de vraagtekens erbij, ik ben ook maar een leek.

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door Klaver vier »

Even een vraagje van mijn kant bedoelen jullie met het expansievat het tankje met vuldop voor of op de motor of een gesloten expansievat met een eigen voordruk.
Een expansievat met een eigen voordruk hoeft namelijk helemaal niet hoog gemonteerd te worden mits de voordruk goed is gekozen
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door KarelE »

Als je expansietankje met vuldop op de motor hebt zitten moet dat sowieso omhoog, anders wordt bijvullen via die dop onmogelijk.
Als je een expansievat met voordruk a la CV gebruikt zal je ook in een vulkraan moeten voorzien en onder druk moeten vullen. Dat kan met bijv. een aangepaste onkruidspuit waar je in plaats van de spuitlans een koppeling voor de vulkraan op monteert.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door Klaver vier »

Helemaal mee eens karel ,maar wat vullen betreft,op elke steiger zit tegenwoordig water onder druk dat lijkt mij het probleem niet.
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door KarelE »

Als je je koelsysteem met leidingwater vult niet, nee.....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door paul »

Arnold is jou motor niet veel te groot voor je schip? 53 PK
Als je motor heel zuinig is en je gebruik is 160 gr per PK per uur dan gebruik jij dus 10 x160 is 1600 gr oftewel 2 liter per uur.
Gemiddeld dus maar 10 PK .
Ik zelf bouw dit jaar echt een kachel in mijn boot voor de rest warmte,als ik weleens in de auto eet in de winter,heb ik bij stationairdraaiende motor echt een lekker warm hok.
Gr Paul.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door varg »

Bijna alle motoren zij te groot voor het schip waar ze in staan. Ik heb over de laatste jaren gemeten een redelijk constant verbruik van 2 liter/uur. inderdaad zou dat moeten neerkomen op een vermogen van zo'n 12 PK. We draaien weinig stationair, dan gaat hij uit. Ik moet mijn best doen af en toe een plekje te vinden waar de motor eens 'lekker' voluit kan draaien. Toch een 10 tons schip van bijna 10 meter. Kruissnelheid bij een 1900 toeren (van de beschikbare 3000).
Inderdaad valt de opbrengst van het kacheltje me tegen. Als ik alles dicht houd dan wordt het wel een beetje aangenaam in de kajuit maar warm is anders. Ik heb niet erg veel keuze (ik kan de kraan alleen maar dicht zetten) in hoeveel procent van het koelwater de route door het kacheltje neemt, ben daarin afhankelijk van de door Yanmar Benelux gemonteerde aansluitingen. misschien dat bij een autokachel bijna 100% van de koelwaterstroom door de kachel geleid kan worden. Het diagram wat ik liet zien klopt natuurlijk wel, maar goed, de restwarmte van 12 pk is gewoon niet zoveel.

NB> kunnen we een keer een kleine poll houden: gemiddeld dieselverbruik versus tonnage?

Arnold
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door FransvanNispen »

Dan gaat dat "polletje"alleen maar op voor "gewone"schepen met "gewone"motoren en een "gewone"aandrijving. :(

er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen, gelukkig maar....

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door ErikH »

varg schreef:misschien dat bij een autokachel bijna 100% van de koelwaterstroom door de kachel geleid kan worden.
Een autokacheltje heeft maar dunne leidinkjes van pak 'm beet 20mm binnendiameter. Die hoeven ook maar weinig m3 te verwarmen in verhouding tot een gemiddelde stuurhut.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Hoi,
Ik heb uit een oude combiketel de platenwisselaar gehaald.
Die wisselaar kan wel tot 35kw wisselen.
Deze zit met de 3/4" of 1" aansluiting tussen mijn motorkachel aansluiting bebouwd.
Aan de 1/2" kant zit een cv systeem met een eigen expansie vat en zo is de cv voordruk van 1,5 Bar gescheiden van de steeds weer veranderende druk van de motor interkoeling koud 0 Bar werkdruk meestal 0,5 Bar zie vuldop op de motor.
Het cv systeem heeft een eigen 24 Volt pompje.
Het systeem is nog uitgebreider maar dit is nu niet van belang.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Verwarming via koelwater?

Bericht door KarelE »

En sommige auto's hebben zo weinig restwarmte dat er een Webasto 'standkachel' standaard ingebouwd zit. Ik meen voor VW zijn upgrade kitjes beschikbaar om zo'n extra kachel daadwerkelijk als standkachel te kunnen gebruiken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie