ventilator in motorruim automatiseren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door ErikH »

24V afpikken van een dashboardlampje?

Gr.

Erik
Rudolph50
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 12:38 pm

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Rudolph50 »

Kan ik de spanning van de voltmeter op het dashbord gebruiken? Deze geeft alleen spanning weer als de motor draait, en is 24V
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door ErikH »

Gewoon doen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Aquanaut »

Het onderbreken van de voeding van de timer is juist bedoelt om hem te ontregelen.
Of beter gezegd: hem te resetten.
Ik heb zelf een iets ander timertje als de getoonde van Conrad geïnstalleerd.
Maar het Conrad exemplaar heeft ook gewoon een "RV" stand
RV staat voor het Franse "Rückfallverzögert" oftewel afval vertraagd.
Bij dit relais is deze functie ook uitgevoerd met een zo genaamde hulpspanning.

Dus zet je de voedingsspanning via het verbreekrelaisje op de timer (u) en het besturingscontact (c) op de stopmagneet (of het hulprelais wat deze bedient)
Het verbreekrelaisje zelf zet je parallel aan het (hulp) startrelais.

Werking volgens het datasheet:

When the operating voltage is applied and the control contact is closed, the output relay picks up.
When the control contact is opened, the preset time starts to time out. Once the selected time t has elapsed,
or if the operating voltage is interrupted, the relay returns to its normal position.
If control contact C is closed again before time t has timed out, the time which has already elapsed is reset
to zero and timing starts again when the contact is reopened.


Dus zodra de stopmagneet wordt bekrachtigd en dus ook (c), klapt het relais om en op het moment dat de stopmagneet afvalt gaat de het timer lopen.
Deze loopt zijn tijd uit en het relais valt af, of "if the voltage is interrupted" valt het relais ook af.
Dus absoluut geen probleem voor de timer.
Ik weet niet precies welk dashboard er bij de TAMD61-A zat maar bij (die generatie) VP is het gebruikelijk om de contactsleutel tegen de klok in te draaien om de stopmagneet te bekrachtigen.
Het "leuke" hieraan is dat als je vindt dat de fan (op bijvoorbeeld een hele warme dag) te kort heeft gedraaid je alleen de sleutel even naar links hoeft te draaien om een nieuwe ventilatieperiode te starten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Rudolph50
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 12:38 pm

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Rudolph50 »

Hallo Aquanaut, bedankt voor je uitvoerige reactie!
Inmiddels heb ik de inbouw gedaan met het verbreek relais na de timer.
het verbreekrelais verbreekt de spanning tussen timer en ventilator, wanneer de motor loopt, via de 24V voltmeter van het dashbord.
En zoals je al schetste in de andere situatie is ook in deze situatie het mogelijk om de timer nogmaals te aktiveren door de solenoid nogmaals te gebruiken via de dashbordsleutel.
Ik ga ervaren of dit prettig werkt, zo niet dan bouw ik het alsnog om volgens jouw instructies.
Groet Ruud
Plaats reactie