ventilator in motorruim automatiseren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Rudolph50
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 12:38 pm

ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Rudolph50 »

Graag advies over het volgende:
ik heb in het motorruim een ventilator die na afloop van het varen de warme lucht naar buiten blaast enzo de motorruimte weer afkoelt.
momenteel bedien ik de schakelaar hiervoor handmatig, maar dat zou ik graag willen automatiseren.
Gedacht wordt aan een tijdschakelaar die op de DIN rail kan worden gemonteerd en die na ingesteld te zijn de ventilator aanzet als de motor uitgaat en na ca. 15-20 min. de ventilator weer uitschakelt.
Mijn vraag is waarop kan de voeding het beste worden aangesloten? Misschien de startschakelaar?
Alle ideeën/suggesties zijn van harte welkom
Groet Ruud

Linssen 402SX 1992
2x Volvo Penta TAMD61A
12V
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door sambeek »

Bij mij zit de ventilator via het startcontact. Het nadeel hiervan is dat ik het contact wel een slag moet draaien
om via aparte schakelaar de ventilator in te schakelen. (zo zat het al toen ik de boot kocht)
Echter als ik het contact een slag draai, de urenteller wel blijft tikken terwijl de motor uit staat.
Nu weet ik niet of dat bij jou ook het geval is natuurlijk.
Je zou misschien op het contact, de stop knop voor je brandstof afsluiter een tijd relais kunnen zetten
dat op het moment je de motor uit zet, het tijdrelais wordt bekrachtigt.
Waarschijnlijk nog een hulpcontact nodig.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Aquanaut »

Universele timer nemen.
Op vertraagd afvallen instellen.
Puls pakken van de stopmagneet.
Eventueel voor herstarten een verbreek relaistje opnemen in de voeding van de timer.
Deze door de startpuls laten schakelen.
Met dit laatste voorkom je dat de timer moet uitlopen alvorens de ventilator stopt.
Bij opnieuw starten stopt de fan.


Bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/installatietij ... 07676.html

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Peter-J »

Ik zit te denken aan een temperatuur geschakeld systeem. Of eigelijk thermostaat. Die gaat aan en uit wanneer nodig. Lijkt mij de beste optie toch?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door wrotter »

tja als de mach kamer groot genoeg is om in te staan ,is de mogelijkheid om er een pracht van een sauna van te maken .
in vroegere dagen na een hele dag volop gevaren te hebben ging ik vaak de mach kamer in en liet zachtjes wat water op de motor lopen ,had je een gigantische damp ontwikkeling ,zweten dat je deed ,een stief kwartiertje en dan onder de douche heerlijk .
de enigste toevoer van lucht was door het masch kamer deurtje ,
wel wat warm in de zomer maar op kouwe en natte dagen aangenaam.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Aquanaut »

Peter-J schreef:Ik zit te denken aan een temperatuur geschakeld systeem. Of eigelijk thermostaat. Die gaat aan en uit wanneer nodig. Lijkt mij de beste optie toch?
Nope,
TS geeft aan dat de fan naar buiten blaast, dan mag hij nooit gelijktijdig met de motor draaien(uitgaande van dat de verbrandingslucht in de MK wordt aangezogen)
Als de fan draait als de motor ook draait zuigt de motor tegen de fan richting in, de fan gaat dan stuk.
Als de motoren draaien zal het met de warmte ontwikkeling wel meevallen, de zuiging van de motoren zorgen voor voldoende verse lucht aanvoer.
De opwarming begint zodra de motoren worden stilgezet, dan is de fan nodig.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door sambeek »

Mijn ventilator blaast verse lucht naar binnen. Creëert een overdruk in mach. ruim. Via een ontluchter poort wordt de warmte er uit gedrukt.
Luchtaanzuig motor via PVC buis direct van buiten, daar staat ook het luchtfilter, gekoppeld op de turbo.
Peter-J schreef:Ik zit te denken aan een temperatuur geschakeld systeem. Of eigelijk thermostaat. Die gaat aan en uit wanneer nodig. Lijkt mij de beste optie toch?
Dat is inderdaad simpel te verwezenlijken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Aquanaut »

sambeek schreef:Mijn ventilator blaast verse lucht naar binnen. Creëert een overdruk in mach. ruim. Via een ontluchter poort wordt de warmte er uit gedrukt.
Heel gebruikelijk bij beroepsvaart, echter voor het gemiddelde jacht niet aan te raden.
Door overdruk te creëren in de machinekamer druk je bij het gros van de jachten lucht het interieur in omdat in de meeste gevallen de MK onder de vloer zit.
Die lucht ruikt naar warme smeerolie (of erger) dat wil je niet binnen hebben.

Vandaar dat zuigen meer gebruikelijk is, alleen kan dat niet als de motor draait.
Maar zoals eerder gezegd, als de motor draait en zijn lucht uit de MK betrekt neemt hij alle luchtjes en warmte vanzelf mee.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door sambeek »

Ja, inderdaad. Niet zo bij stilgestaan. :)
Maar bij benzine motoren (zeker niet mijn voorkeur) lijkt het mij toch wel raadzaam
de ventilator in te schakelen ook tijdens het varen.
Denk, als afvoer en toevoer lucht maar in juiste verhouding ligt.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Een 2 liter 4 takt motor die 2200 Rpm maakt diesel of benzine is gelijk.
Daar van zal het luchtverbruik zijn 2 liter (slagvolume) maal het halve toerental (4 takt) is 1100, maal 60 minuten is 132000 liter, oftewel 132 kuub per uur bij atmosferische druk.
Echt in de motorruimte is er dan ventilatie genoeg denk ik.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Rudolph50
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 12:38 pm

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Rudolph50 »

mag ik allen bedanken voor de bijdragen? De sauna vond ik het leukste en aquanaut voor mijn situatie de beste!
Ga m'n best erop doen, hoop dat het gaat lukken.
Op een mooi vaarseizoen 2016
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door sambeek »

sailor wim schreef:Hoi,
Een 2 liter 4 takt motor die 2200 Rpm maakt diesel of benzine is gelijk.
Daar van zal het luchtverbruik zijn 2 liter (slagvolume) maal het halve toerental (4 takt) is 1100, maal 60 minuten is 132000 liter, oftewel 132 kuub per uur bij atmosferische druk.
Echt in de motorruimte is er dan ventilatie genoeg denk ik.
Gr WIm
Ik zat meer in de richting van eventuele benzine dampen te denken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door sailor wim »

sambeek schreef: Ik zat meer in de richting van eventuele benzine dampen te denken.
Hoi,
Ok daarom is bij een benzine motor voor het starten de motorruimte ventileren een must en na ventileren ook een stuk veiligheid.
Mee eens Sambeek.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door stevedem »

Wellicht heb je hier iets aan
http://link.marktplaats.nl/m1033070773}

deze meet de temperatuur, en kan een ventilator schakelen.
Even kijken welke temperatuur je MK word tijdens bedrijf, en de waarde iets hoger instellen.
Als je de motor uitzet zal de temperatuur oplopen en de ventilator inschakelen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Rudolph50
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 12:38 pm

Re: ventilator in motorruim automatiseren

Bericht door Rudolph50 »

Aquanaut na een lange onderbreking ben ik eerst nu toegekomen aan het inbouwen van de automatische ventilator. Zie uw reactie op mijn vraag van 20 mrt.2016

"Universele timer nemen.
Op vertraagd afvallen instellen.
Puls pakken van de stopmagneet.
Eventueel voor herstarten een verbreek relaistje opnemen in de voeding van de timer.
Deze door de startpuls laten schakelen.
Met dit laatste voorkom je dat de timer moet uitlopen alvorens de ventilator stopt.
Bij opnieuw starten stopt de fan.


Bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/installatietij ... 07676.html

Aquanaut"


Ik heb uw idee graag overgenomen en wil het zo installeren, maar nu werd mij afgeraden om het verbreekrelais vóór de voeding van de timer in te bouwen maar omdat ná de timer te doen. Dit om de timer niet te ontregelen terwijl die nog loopt. Wanneer ik de voeding ná de timer onderbreek dan loopt de timer gewoon verder af maar heeft de ventilator geen spanning meer.
De vraag die ik nu heb is: Om het relais zo te schakelen dat hij bij lopen van de motor de voeding naar de ventilator onderbreekt, moet ik de 24V spanning van de motor (alleen als die loopt) gebruiken. Is er een punt op de motor dat ik daarvoor kan gebruiken? Mijn motor is een Volvo Penta TAMD61-A. Deze heeft een apart kastje met de start en stop relais + een aantal zekeringen.
Heeft U of uiteraard iemand anders van in het forum hier suggesties voor?
Plaats reactie