Schotdoorvoer Machinekamer
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di nov 15, 2011 5:04 pm
- Locatie: Den Horn (Gr.)
- Info: Tjalk De Vier Gebroeders, 1893
Luxe Motor Hargee, 1930
Opduwer Zusje, 1936(?)
Schotdoorvoer Machinekamer
Momenteel ben ik bezig met het betimmeren van het oude scheepsruim van mijn luxe motor. Nu moet ik een aantal leidingen (drinkwater, vuilwater, radiator) door het machinekamer schot trekken.
Hoe wordt dit gangbaar gedaan? Ik las in het CVO voorschrift dat het machinekamer waterdicht moet zijn iig. tot op dekhoogte. Met andere woorden, een waterdichte doorvoer is een must.
Iemand een idee?
Hoe wordt dit gangbaar gedaan? Ik las in het CVO voorschrift dat het machinekamer waterdicht moet zijn iig. tot op dekhoogte. Met andere woorden, een waterdichte doorvoer is een must.
Iemand een idee?
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
Daar gebruik je een schotdoorvoer voor
Dat is een buis die uitwendig over de volle lengte van schroefdraad is voorzien. Met twee moeren en pakkingringen klem je de doorvoer van weerszijden aan het schot. De leiding zet je met een schroefbus aan weerszijden op de doorvoer. Ze zijn er in messing en kunststof. bijvoorbeeld http://www.bootland.nl/messing-schotdoo ... -knel.html
Er zijn ook speciale doorvoerframes. Dat is een rechthoek van hoekijzer, die op het schot gelast wordt over een gat in dat schot van dezelfde maat. In de rechthoek stape je vervolgens lagen rubber. Er zijn lagen verkrijgbaar met een uitsparing voor je kabels/leidingen. Een voorbeeld daarvan is http://www.roxtec.nl/doorvoering/brandw ... ichten.php.
Dat is een buis die uitwendig over de volle lengte van schroefdraad is voorzien. Met twee moeren en pakkingringen klem je de doorvoer van weerszijden aan het schot. De leiding zet je met een schroefbus aan weerszijden op de doorvoer. Ze zijn er in messing en kunststof. bijvoorbeeld http://www.bootland.nl/messing-schotdoo ... -knel.html
Er zijn ook speciale doorvoerframes. Dat is een rechthoek van hoekijzer, die op het schot gelast wordt over een gat in dat schot van dezelfde maat. In de rechthoek stape je vervolgens lagen rubber. Er zijn lagen verkrijgbaar met een uitsparing voor je kabels/leidingen. Een voorbeeld daarvan is http://www.roxtec.nl/doorvoering/brandw ... ichten.php.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
HH,
Als aanvulling op bovenstaande;
Voor metalen leidingen kun je een gat in het schot boren en een lassok erin lassen.
Deze heeft dan binnendraad(duims maatvoering)en hierop kun je dan verder werken. Al dan niet met knelkoppelingen.
Je kunt er meerdere op voorhand plaatsen en al dan niet tijdelijk met een prop afdichtten.
Navigo
Als aanvulling op bovenstaande;
Voor metalen leidingen kun je een gat in het schot boren en een lassok erin lassen.
Deze heeft dan binnendraad(duims maatvoering)en hierop kun je dan verder werken. Al dan niet met knelkoppelingen.
Je kunt er meerdere op voorhand plaatsen en al dan niet tijdelijk met een prop afdichtten.
Navigo
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
Hallo Halbertsma,
ik zie dat je al sinds 2011 lid bent en nog nooit een foto van je schip hebt geplaatst. Zeker omdat je hetzelfde aan het doen bent als waar ik mee bezig ben zie ik graag wat plaatjes van je project.
Ergens op 1/3 van deze pagina zie je hoe ik het opgelost heb:
viewtopic.php?f=7&t=1592&start=15
Ergens heb ik gelezen dat leidingdoorvoeren door een waterdicht schot onder de waterlijn minimaal 25 cm door een koker moeten.
Een stuk of wat van deze kokers op een staalplaatje lassen en dan in het schot lassen.
Als je alles hebt zoals je het wilt hebben (en er geen draadjes meer bij hoeven) spuit je het dicht met brandveilige PUR
Dit heb ik gedaan met riolering, drinkwater / verwarming (inclusief isolatiemantel) en electra,
Voordeel is dat je de leidingen niet hoeft te onderbreken / koppelen. Nadeel is dat het vrij lomp is.
ik zie dat je al sinds 2011 lid bent en nog nooit een foto van je schip hebt geplaatst. Zeker omdat je hetzelfde aan het doen bent als waar ik mee bezig ben zie ik graag wat plaatjes van je project.
Ergens op 1/3 van deze pagina zie je hoe ik het opgelost heb:
viewtopic.php?f=7&t=1592&start=15
Ergens heb ik gelezen dat leidingdoorvoeren door een waterdicht schot onder de waterlijn minimaal 25 cm door een koker moeten.
Een stuk of wat van deze kokers op een staalplaatje lassen en dan in het schot lassen.
Als je alles hebt zoals je het wilt hebben (en er geen draadjes meer bij hoeven) spuit je het dicht met brandveilige PUR
Dit heb ik gedaan met riolering, drinkwater / verwarming (inclusief isolatiemantel) en electra,
Voordeel is dat je de leidingen niet hoeft te onderbreken / koppelen. Nadeel is dat het vrij lomp is.
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
Nou kom ik natuurlijk weer met een gek verhaal als gewoonlijk
Toen ik indertijd voor de SI moest zat ik met een paar problemen waaronder de waterdichte schotten.
Vroeger ooit een gat geboord, leiding er doorheen en klaar maar niet waterdicht en dat was de eis, hoe los je dat op als je in een bestaande situatie zit en die leiding niet opnieuw wil gaan aanleggen?
Ik heb na enig gepuzzel gekozen voor de slimme oplossing. Dus bestaand (ruim) gat en bestaande leiding.
Ik pakte een stuk duimse pijp en een grote ring, je hebt die in allerlei maten. Ik laste de pijp op de ring.
Daarna sneed ik er zoveel vanaf tot ik nog een paar cm overhield. Dan met het heel dunne slijpschijfje in de midden doorsnijden zodat je twee helften hebt.
Schot ter plekke goed schoonschuren en ontvetten, ik had Rotabond kit, erg bijzonder en daar een laag opzetten. De twee helften om de leiding en aandrukken tegen schot, slangeklem om het stukje pijp en dan de ruimtes tussen leiding en doorvoer opvullen met kit.
Absoluut ijzersterke hechting aan het schot en waterdicht, goedgekeurd en kost niks!
Dan zat ik met de schroefasdoorvoer naar achter. Dat was een probleem want een echte doorvoer kost heel veel... Was een flink gat en daar moest een plaat op met een gat voor de as...
Dus weer even creatief geweest en een passende plaat genomen, in het midden netjes doorgesneden en weer gehecht. Gaat om de pasvorm om de as. Dan met een gatzaag het juiste gat gemaakt, dat werd dus perfect rond en daar een stuk passende pijp van 2 cm, ook in twee helften heel precies opgelast.
Vervolgens de hechten losgemaakt en ik had nu een doorvoerplaat in twee helften.
Boutgaten langs de randen geboord en om de as tegen het schot vastgebout.
Dat past heel nauw rond de schroefas. En als laatste pak je een strook dik vilt en die schuif je in de ruimte van de ring die je eerder opgelast had en de schroefas. Je zorgt dat dat goed vet is als een pakking en je doorvoer is waterdicht, de as draait vrij en ook weer goedgekeurd. Kosten.. niks.
Zo komt Jan Splinter....
Toen ik indertijd voor de SI moest zat ik met een paar problemen waaronder de waterdichte schotten.
Vroeger ooit een gat geboord, leiding er doorheen en klaar maar niet waterdicht en dat was de eis, hoe los je dat op als je in een bestaande situatie zit en die leiding niet opnieuw wil gaan aanleggen?
Ik heb na enig gepuzzel gekozen voor de slimme oplossing. Dus bestaand (ruim) gat en bestaande leiding.
Ik pakte een stuk duimse pijp en een grote ring, je hebt die in allerlei maten. Ik laste de pijp op de ring.
Daarna sneed ik er zoveel vanaf tot ik nog een paar cm overhield. Dan met het heel dunne slijpschijfje in de midden doorsnijden zodat je twee helften hebt.
Schot ter plekke goed schoonschuren en ontvetten, ik had Rotabond kit, erg bijzonder en daar een laag opzetten. De twee helften om de leiding en aandrukken tegen schot, slangeklem om het stukje pijp en dan de ruimtes tussen leiding en doorvoer opvullen met kit.
Absoluut ijzersterke hechting aan het schot en waterdicht, goedgekeurd en kost niks!
Dan zat ik met de schroefasdoorvoer naar achter. Dat was een probleem want een echte doorvoer kost heel veel... Was een flink gat en daar moest een plaat op met een gat voor de as...
Dus weer even creatief geweest en een passende plaat genomen, in het midden netjes doorgesneden en weer gehecht. Gaat om de pasvorm om de as. Dan met een gatzaag het juiste gat gemaakt, dat werd dus perfect rond en daar een stuk passende pijp van 2 cm, ook in twee helften heel precies opgelast.
Vervolgens de hechten losgemaakt en ik had nu een doorvoerplaat in twee helften.
Boutgaten langs de randen geboord en om de as tegen het schot vastgebout.
Dat past heel nauw rond de schroefas. En als laatste pak je een strook dik vilt en die schuif je in de ruimte van de ring die je eerder opgelast had en de schroefas. Je zorgt dat dat goed vet is als een pakking en je doorvoer is waterdicht, de as draait vrij en ook weer goedgekeurd. Kosten.. niks.
Zo komt Jan Splinter....
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
Voor de bedrading die bij mij door de schotten loopt heb ik een aantal buizen ingelast. Aan beide zijden dertig cm uitstekend. Dat moet van mijn keur. Daar de draden doorheen gestoken en afgedicht met een dure brandwerende en opschuimende kit. Het moet bij mij niet alleen water, maar ook branddicht zijn. In het schot naar de roef heb ik preventief een paar extra buizen gezet. Ze bedenken er toch nog wel een keer wat nieuws bij. De waterleidingen lopen grotendeels wel met een schotdoorvoer door het schot. In de machinekamer alles staal en koper. Erbuiten veelal kunststof of alupex.
Zou ik echt alles nieuw moeten doen dan zou ik wel een doorvoer zoals karele voorsteld overwegen.
Zou ik echt alles nieuw moeten doen dan zou ik wel een doorvoer zoals karele voorsteld overwegen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di nov 15, 2011 5:04 pm
- Locatie: Den Horn (Gr.)
- Info: Tjalk De Vier Gebroeders, 1893
Luxe Motor Hargee, 1930
Opduwer Zusje, 1936(?)
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
Dank voor jullie reacties. De schotdoorvoer uit de eerste post is voor gas en die zijn mij bekend.
Voor water zou ik liever iets willen hebben dat tegen bevriezing kan (pvc, tyleen?). uiteindelijk zou ik de waterleiding op Henco alupex willen aansluiten. Iemand een idee? Google wilde me hiermee nog niet echt verder helpen.
Ik lees verder verschillende idee over de lengte van een doorvoer (25cm, 30cm weerszijden). Voor het CVO >20m en niet rijn-varend, wat zijn hier de eisen?
Is het toegestaan om electra met een standaard IP68 wartel door te voeren?
Voor water zou ik liever iets willen hebben dat tegen bevriezing kan (pvc, tyleen?). uiteindelijk zou ik de waterleiding op Henco alupex willen aansluiten. Iemand een idee? Google wilde me hiermee nog niet echt verder helpen.
Ik lees verder verschillende idee over de lengte van een doorvoer (25cm, 30cm weerszijden). Voor het CVO >20m en niet rijn-varend, wat zijn hier de eisen?
Is het toegestaan om electra met een standaard IP68 wartel door te voeren?
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
Heb het nog eens na gemeten, 30 cm.
Waar ik het vandaan heb weet ik niet meer, is al een jaar of 4 geleden dat het bedacht is.
Als je de ruimte hebt zou ik dus 30 cm doen.
Waar ik het vandaan heb weet ik niet meer, is al een jaar of 4 geleden dat het bedacht is.
Als je de ruimte hebt zou ik dus 30 cm doen.
Re: Schotdoorvoer Machinekamer
Mijnheer Hakbertsma, als het veel doorvoeren moeten worden, slijp ik normaal gewoon een stuk plaat uit het schot op een plaats waar ik goed met al deze leidingen uit de weg kan.Halbertsma schreef: Voor water zou ik liever iets willen hebben dat tegen bevriezing kan (pvc, tyleen?). uiteindelijk zou ik de waterleiding op Henco alupex willen aansluiten. Iemand een idee? Google wilde me hiermee nog niet echt verder helpen.
Ik lees verder verschillende idee over de lengte van een doorvoer (25cm, 30cm weerszijden). Voor het CVO >20m en niet rijn-varend, wat zijn hier de eisen?
Is het toegestaan om electra met een standaard IP68 wartel door te voeren?
Van te voren kun je met een stift aangeven waar je wat wilt hebben voor dat je gaat slijpen.
In de werkplaats kun je nu alle gaten boren ook voor de elektriciteit pakking bussen (Doe er zeker een aantal meer want er komt nu en later altijd bij. Nu gaat het vanzelf, en later zit je tussen de kabels en leidingen te vroeten)
Voor waterleidingen kun je inderdaad RVS sokken in de plaat lassen waar dan later GE snijringkoppelingen in geschroefd kunnen worden.
Alles klaar, las je de plaat weer in het schot
Wil je ter plekke boren, vanwege isolatie of andere redenen, is het vaak makkelijk om met een grotere gatenzaag eerst de isolatie weg te boren om ver volgens met de maat gatenzaag in het voorloopgat in het schot te boren.
In deze situaties maak ik vaak gebruik van, messing gasdraadpijp met messing moeren (Excalto).
Kun je ivm. isolatie op gewenste lengte afzagen en na het monteren van messing binnendraad snijringkoppeling voorzien, voor Henco of wat voor leiding.
Gr. Wolf1