Resonantie bij stationair toerental

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

jm.dijkstra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 13, 2015 12:17 pm

Resonantie bij stationair toerental

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo Ik heb een 12 meter vlet met daarin een Vetus Deutz van 128 pk. Wat mij opvalt is dat wanneer ik de motor met stationair toerental in het werk zet er een resonantie door het schip gaat. Het lijkt er op dat er iets tegen een tank of spant trilt maar ik heb er een diesel monteur bij gehad en die vermoed dat het de as van de regulateur (of een as die de regulateur aandrijft) is die vervuild is en schoongemaakt moet worden. Heeft iemand ervaring met eenzelfde probleem. Er zit al een nieuwe regulateur en nieuwe motorsteunen op.
Mvg,
Johannes
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door paure nesci »

Buitenste schroefaslager uitgeluiterd ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door frank »

Schroefaslager Do? Originele gedachte, vaak hebben jachten een zwevend binnenleger/afdichting en een vast buitenlager.
Als ik dat verhaal zo hoor denk ik meer aan de demperplaat.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door Navigo »

HH,

Ik lees bij het in zijn werk zetten.

Eerst maar een paar vragen zodat we makkelijker kunnen meedenken.

Bij het verhogen van de toeren in zijn "vrij" heb je er dan dus geen last van?
Zodra je in zijn werk staat en het geluid is daar, verdwijnt dit dan bij toenemend toerental? Kortom echt alleen bij stationair en in de koppeling.

Zowel in zijn voor als achteruit?

Heb je een stuwdruklager/ homokineet?

Zomaar een paar vragen.

Navigo
jm.dijkstra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 13, 2015 12:17 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo Navigo,
Bij verhogen toerental in z'n vrij heb ik ook hetzelfde maar dan minder. Bij verhogen van toerental verdwijnt het. Ik heb al geëxperimenteerd met verhogen van stationair toerental maar dat vaart niet prettig. Of hij het ook doet in achteruit weet ik eerlijk gezegd niet.Neen geen stuwdruk lager of homokineet. Enkel een flexibele koppeling.

Mvg,
Johannes
jm.dijkstra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 13, 2015 12:17 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo Navigo, ik heb nog even getest maar:
- stationair onbelast in resonantie het minst,
- stationair belast vooruit meer resonantie,
- stationair belast achteruit de meeste resonantie.
Ik hoop dat je er iets mee kunt...
Mvg,
Johannes
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door Navigo »

HH,

Bij stationair;
Heb je altijd al iets resonantie gehad, of is deze ook nieuw?
Is deze ontstaan na vernieuwen motorsteunen? Of veranderd na vernieuwen?
Als deze er altijd al was, dan zou je denken aan een te licht uitgevoerde fundatie in combinatie met het vlak.

Waarom is de regulateur vernieuwd? Deze is vast vernieuwd in combinatie met de hogedruk brandstofpomp.
Was deze stuk, of verdacht als zijnde de oorzaak?
Is na er wisselen een verandering mbt resonantie opgetreden?


Je schrijft dat er in zijn vooruit ten opzichte van achteruit verschil zit.
Met dit in gedachte zou je de schroef verdenken.

Zit er toevallig iets "lulligs" in de schroef wat een en ander veroorzaakt? Dit zou je dan ook aan vaargedrag kunnen merken.
Een schroef die in onbelans is door; beschadigd blad, verschil in gewicht of spoed van de bladen. Of een combinatie van aantal bladen tov het schroefraam in combinatie met reductie keerkoppeling/motor.

Ben benieuwd; op afstand meedenken is altijd moeilijk, geeft altijd eerst meer vragen.

Navigo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door paure nesci »

Frank , toen ik mn boot net had , rammelde me boel de tent uit bij stationair in t werk , achteruut nog sterker dan vooruit. :(
demperplaat bleek o.k.
motorsteunen waren oud en hard.
maar mn buitenlager had n halve cm speling...
(Vetgesmeerd binnen en buitenlager)
nu is ie weer comfortabel...... 8)
duik er eens in en sjor er eens flink aan , t water is al lekker op temperatuur........ :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
jm.dijkstra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 13, 2015 12:17 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo Navigo,
Sorry voor de late reactie. De boot is er recentelijk uit geweest en ik heb schroef en schroefas gecontroleerd en niets onregelmatigs kunnen vinden.
Mvg,
Johannes
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door Navigo »

HH,

Okay geen ramp hoor, andere dingen gaan soms voor.

De overige gestelde vragen, heb je daar een antwoord op?
Kun je voor jezelf herleiden of het erin "geslopen" is, of dat het er zo in ene was?


Navigo
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door wolf1 »

Navigo schreef:Waarom is de regulateur vernieuwd? Deze is vast vernieuwd in combinatie met de hogedruk brandstofpomp.
Was deze stuk, of verdacht als zijnde de oorzaak?
Is na er wisselen een verandering mbt resonantie opgetreden?
Navigo
Deutz ? ?
Wat is de uitlaatgas temperatuur per cylinder bij stationair toerental ?
Gr. Wolf1
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door wrotter »

ik kom als de bekende mosterd maar is alles wel goed uitgelijnd ev goed stuwlager of meerdere ?
bij mijn luxe motor had de werfbaas (zeegaande kotters en sleepboten ) op een stukje van een 70 cm 2 stuwlagers geplaatst op een as van 10 cm.dik
de zaak stond dan wel star opgesteld .
ik heb mij dus door meerdere inbouw adressen indertijd laten wijsmaken dat resonantie heel vaak voorkwam door niet goed geplaatste motoren ,
of het waar is ?
groet wout.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door walvis »

Zit er geen trillingsdemper aan de voorkant van de motor tegen de V poelie aan gebout.
geert
jm.dijkstra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 13, 2015 12:17 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo mee denkers, ik probeer op de gestelde vragen te antwoorden:
- de resonantie is er al sinds wij de boot hebben (ongeveer een jaar)
- regulateur is vervangen omdat bij verwijdering voor opnieuw afstellen bleek dat er een scheur in het huis zat.
Na vervanging is de resonantie hetzelfde gebleven.
- er zit geen stuwdruk lager enkel een flexibele koppeling tussen keerkoppeling en schroef.
- de vraag over trilling demper tegen de V poelie begrijp ik niet helemaal.
- uitlaat gas temperatuur per cilinder heb ik niet gemeten. Maar hij loopt bij iets hoger toerental perfect.
- na vervanging motor steunen is de resonantie niet veranderd.
- de schroef en schroefas lagers zijn geinspecteerd en bleken goed.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Mvg,Johannes
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Resonantie bij stationair toerental

Bericht door Navigo »

HH,

Laten we de toestand van de motor allereerst even opzij zetten.
Zo kunnen we mogelijk stap voor stap bij een mogelijke oorzaak komen en iig iets uitsluiten.

Wat is de vrije lengte van de schroefas, dwz wat is de zichtbare lengte van de as vanaf de asafdichting(lager) tot aan de flens van de keerkoppeling?
Wat is de diameter van de as? Mogelijk is de vrije ruimte te klein en krijgt deze niet voldoende ruimte om de beweging van de motor te ondervangen.

Welke flexible koppeling zit er tussen? Als het bijvoorbeeld een R&D is dan is deze stug en draagt niet bij aan uitlijnfouten of opvangen van de beweging van de motor.

Heeft de motor eerst een aantal dagen/ weken op zijn nieuwe rubbers gestaan voordat deze uitgelijnd is? Zo nee dan kun je er in elk geval vanuit gaan dat de motor mogelijk opnieuw uitgelijnd moet worden. De rubbers zakken altijd gedurende de tijd iets verder in.
Door de verbinding direct achter de keerkoppeling tov de flexible los te halen kun je controleren of de motor nu iets te laag staat.

Ben benieuwd.
Navigo
Plaats reactie