AIS ontvangen via usb

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Wouter »

Erik, tof dat je zo'n duidelijke tutorial schrijft, en laat zien wat er voor weinig geld mogelijk is.
Dit gaat even in het archief tot ik er aan toe kom.
Wel een vraagje over de SD kaart: het schijnt dat veel read / write acties zo'n ding op termijn kapot maken. Is het mogelijk om een USB harde schijf aan de raspberry te hangen ivm de 2.5 A USB poort?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Nou geen moeilijke vragen gaan stellen, ik weet er ook niet veel van. Niet lullig bedoeld, maar het internet staat vol met informatie over RPI. https://learn.adafruit.com/external-dri ... youll-need Als je het linkje over de HDD 4 pagina's lang doorleest dan haak ik af, 4 pagina's om een externe HDD aan de praat te krijgen via allemaal ingewikkelde commando's! Pfffff...

Bedenk dat RPI is ontwikkeld voor studenten, hobby programmeurs en scholen in de Derde Wereld. Linuxgoeroes en computernerds hebben het ding massaal geadopteerd. Er worden letterlijk miljoenen RPI's verkocht over de hele wereld. Soms komt er dan iets bruikbaars voor ons uit zoals Openplotter.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door KarelE »

Mooie tutorial Erik, dank je wel.
Die gaat in het archief. Misschien toch geen PCNavigo nodig....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door quichot »

Heel erg bedankt, Erik!

PCNavigo gaat het sowieso niet worden. Ik heb de leverancier daarvan opgebeld voor advies en wat vragen, omdat ik nota bene van plan was het pakket aan te schaffen.
Ik werd daarbij zo sjacherijnig, kortaf en onbeschoft te woord gestaan (wie ik wel dacht dat ik was om de man van het werk te houden, als ik dat wilde weten moest ik het maar kopen) dat ik mij plechtig voornam PCNavigo nooit of te nimmer aan te schaffen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door buggyrene »

Erik,

Bedankt voor de tutorial, deze gaat gekopieerd, in een digi document in mijn archief, om hier van de zomer eens mee te gaan spelen.

Thanks,

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Guido,

Gaat zeker te goed bij deze leverancier ?

Mond op mond (anti)reclame werkt nog steeds het beste en is het goedkoopst!

Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

RuudMal schreef:Guido,

Gaat zeker te goed bij deze leverancier ?

Mond op mond (anti)reclame werkt nog steeds het beste en is het goedkoopst!

Ruud
Laat ik ook even een bescheiden duit in het zakje doen...
Mijn pcNavigo Europa werkte gewoon niet goed op mijn netbook, te zwakke processor en graphic, dus op zoek naar een superlaptop die tevens een veel helderder scherm heeft om bij daglicht af te kunnen lezen.
Dan kom ik op een laptop met de allerzwaarste techniek in processor en graphics die leverbaar is en zet navigo daar netjes op. Dan blijkt plots dat in Win 7 de gps muis niet werkt. Te nieuw, te uitgebreid, te modern??
Omdat ik netjes ieder jaar de update van navigo aanschafte denk ik dat ik maar even kan mailen over dat probleem. Had alles van te voren hapklaar uitgezocht met screendumps en logfiles en zo, maar nope..
Na een paar maal heen en weer mailen zonder adequate ondersteuning ben ik afgehaakt en heb gezegd dat ik navigo alleen nog als routeplanner zal gebruiken en varen ga ik doen met OpenCpn want dat werkt in Linux naadloos met die gpsmuis samen. Enc kaarten uit zelfde bron als navigo dus waarom zou ik nog updaten? Voor mij is het gewoon finito.
Conclusie, wel verkopen maar geen deskundige ondersteuning.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Met PC Navigo heb ik ook een jaartje rondgevaren. Nadeel vond ik de laptop waar ik met de RPI de tv kan gebruiken die er toch hangt. Ook het opstarten/afsluiten/opbergen van de laptop irriteerde me, OpenCPN + RPI bedien ik nu met 2 vast gemonteerde schakelaartjes (opstarten en shutdown).
Vorig jaar een appje op een 10" tablet geprobeerd. Lekker goedkope oplossing, maar daarvan vond ik het scherm te klein.
Heel erg fraai aan PC Navigo is de informatie die er getoond word, brughoogtes, bedieningstijden, marifoonkanalen, stremmingen etc. Dit soort informatie in OpenCPN nog niet kunnen ontdekken. Mooi in OpenPlotter is dan weer dat je er, als je wilt, verder mee kunt hobbyen. Motorinstrumenten zichtbaar maak, NMEA gegevens zichtbaar maken (o.a. wind), alarmeringen kunt instellen (ankeralarm) en met Gribfiles aan de slag kunt.

90% van de tijd vind ik navigatie overbodig, verdwalen op de Maas is nog best lastig. Op de grote kruispunten, lastige stukken en in het donker vind ik het een uitkomst. Nu nog hopen dat de AIS info doet wat ik ervan verwacht.

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Nog vergeten te vermelden; Hier een complete Nederlandstalige handleiding voor OpenCPN; http://www.opencpn.aartkorstjens.nl/WebHelp/index.htm

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door KarelE »

De heren achter PCNavigo hebben hun bedrijf verkocht. Begrijpelijk als je een leeftijd bereikt waarop je van je oude dag wilt gaan genieten.

Koper is Tresco, een veel duurdere en minder rijke navigatiesoftwareleverancier. Als ik de reacties zo lees hebben bij Tresco wel de spullen overgenomen, maar het servicebegrip is wat achtergebleven, om het eufemistisch uit te drukken. Misschien gewoon een sterfhuisconstructie, in de hoop dat de PCNavigogebruikers overstappen op Tresco?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door varg »

Volgens het alwetende internet is Periskal de koper van Noordersoft. De twee mannen van Noordersoft (=PC Navigo) zijn er inderdaad mee gestopt (zie ook laatste link).
Er is een app voor Android die goed schijnt te werken...een beetje op de ANWB manier, dus ook zonder constante internetverbinding.
Van bemoeienis van het Belgische Tresco met Navigo kan ik (nog) niets vinden
Arnold

Info:
http://www.binnenvaartkrant.nl/nieuws/n ... ordersoft/
http://www.pcnavigo.com/pc-navigo-app/
en een beetje prive: http://www.hansenpeter.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door KarelE »

Mijn fout. Periskal is ooit een afsplitsing geweest van Tresco, of andersom. Ik heb ze door de war gehaald, mijn fout. Ik heb het verkeerde bedrijf genoemd, maar de rest van wat ik schreef vind ik nog steeds.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Erik,

In jouw tutorial geef je aan dat asl je met de RTL-SDR dongle aan de slag wil gaan dat je dan beter een Powered USB hub er bij kan plaatsen.

nu lees ik dat de RP R3 tot 2,5 A aan kan (verbeterd! ) weet jij of dit voldoende is ?
hieronder een citaat van kiwi electroniscs.
De Raspberry Pi 3 Model B is gebouwd rondom de Broadcom 2837 ARMv8 64bit processor en is sneller en krachtiger dan zijn voorgangers. Daarnaast heeft de Raspberry Pi 3 nu on-board WiFi / Bluetooth en verbeterd power management om ondersteuning te bieden voor krachtigere externe USB apparaten.
Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Ik lees er verschillende berichten over en weet dus niet wat waar is. Mij valt op dat die RTL-SDR flink warm word en dat kan alleen maar betekenen dat 'ie flink stroom trekt. Ik heb die hub er maar meteen bij besteld. Dat de voeding van de RPI 2,5A kan leveren betekend nog niet dat een USB-poort dat ook kan leveren.

Een snelle Google leert me dat de USB poorten beveiligd zijn tegen overstroom. Plug in dat geval gewoon de RTL-SDR in en kijk of het goed gaat en je geen vage problemen krijgt. Powered USB Hub kun je ook achteraf aanschaffen. Deze methode voor eigen risico.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Erik,

Overstroom beveiliging op USB, er komen steeds meer zwaardere apparaten aan de USB te hangen. wel mooi, ook weer gedekt!

Lost een powered usb hub ook het probleem van karel op ?
De USB naar RS232 adapter vormt (als het de goeie is) een galvanische scheiding. Anders loop je het risico dat er via de massa aan de antenne en aan de laptop een potentiaalverschil op je USB poort kan ontstaan, waardoor die weer kan sneuvelen. En omdat die tegenwoordig gewoon op je moederbord zit wordt de reparatie duur.

De adapter voorkomt dat en legt alleen maar de +5V en -5V spanningkjes op de RS232 poort.
we gaan er een tussen plaatsen maar ik wil het gewoon even weten.

ruud
Ancora Imparo
Plaats reactie