AIS ontvangen via usb

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Galvanische scheiding zit er bij mij niet tussen, ik hoop maar dat het goed gaat. Vandaag het hele handeltje ingebouwd.

De ingrediënten, op de achtergrond Openplotter bezig de RTLSDR te calibreren. USB hub, RTLSDR, toetsenbordje, RPI, achter de tv ligt nog verstopt een GPS-muis;
Afbeelding

Paneeltje om het ook zonder toetsenbord of muis af te kunnen. Powerswitch + shutdownswitch rechtstreeks aan de GPIO. Als de shutdownswitch word ingedrukt word er een script in Openplotter geactiveerd zodat Openplotter op een nette manier word afgesloten. Vervolgens met de powerswitch de spanning eraf halen zodat er geen sluipverbruikers aan blijven staan;
Afbeelding

Mini marifoonantenne voor AIS ontvangst;
Afbeelding

Ingebouwd en klaar. Schakelaarpaneeltje ingebouwd en verstopt achter de tv. Hier OpenCPN met een .kap kaartdeel omdat er voor ons gebied geen ENC kaarten beschikbaar zijn;
Afbeelding

Alleen nog het op de RPI ingebouwde Wifi gebeuren aan de praat zien te krijgen dan kan er ook gesurfd worden.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Erik,

Ziet er goed en netjes uit.

Mijn componentjes zijn onderweg. In de mei vakantie maar eens proef draaien opo een laptop. Daarna gaan we kijken of we het gaan inbouwen met een RP PI3.

Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Ruud,

Hier nog een linkje met leesvoer Windows laptop + RTLSDR + OpenCPN http://www.zeilersforum.nl/index.php/fo ... mitstart=0 Onderweg nog ergens een linkje om de RTLSDR aan de praat te krijgen. Ik weet niet of dat de ouderwetse methode is en of die methode niet inmiddels is ingehaald door de OpenCPN plug-in.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Erik,

Bedankt voor het linkje. Het is nog wachten op de componenten.

Je hoort van me zodra het werkt.
Gr
Ruud
Ancora Imparo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Eergisteren en gisteren de eerste echte praktijktest. OpenCPN op de RPI3 loopt perfect en weergave via een normale tv is voor mij de meest ideale oplossing. Het enige wat tegenviel was de AIS ontvangst. Pas als we heel dichtbij een beroeps waren werd 'ie zichtbaar op het scherm. Aan de ene kant zal dat komen doordat er in ons vaargebied langzaam gevaren word, AIS signalen worden dan maar 1x per minuut verzonden. Aan de andere kant zal dat komen doordat de antennemast plat lag en dus ook de AIS antenne horizontaal lag. Ook de gevoeligheid van de RTLSDR-stick zal niet optimaal zijn. Een volgend tochtje maar eens uitproberen met verticale AIS-antenne. Als iemand met een RTLSDR-stick aan de gang gaat, zorg dan voor een optimale antenne opstelling. Maar eigenlijk is dat een open deur.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door KarelE »

Voor hen die moeite hebben met het opzetten van de Raspberri heeft Conrad misschien een oplossing: een PC op een wat groot uitgevallen 'USB stick' (eigenlijk een HDMI-stick). Met Windows Bing, 32 GB 'harddisk' en 2 Gb werkgeheugen.

Ik ben niet zo'n windows liefhebber, dus ik ben benieuwd of er ook linux op te installeren valt. Nu druk met verbouwing thuis, dus daar ga ik tzt nog wel eens naar op zoek.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Afgelopen week gevaren,

m'n speeltjes meegenomen, goed ingelezen op het internet maar helaas niet verder gekomen. Geen AIS werkend gekregen op open CPN via een RTL-SDR USB stick.

als ik via SDR sharp de AIS signalen filter dan lijkt dit goed te gaan. dan voldoet het aan de youtube filmpjes die daar over zijn. echter bij AIS-MON krijgt ik niet dat het balkje rechts aangeeft dat ik AIS ontvangst heb. dus ben ik niet zeker van mijn zaak. Als ik via OPEN CPN een verbinding maak van UPD zoals door iedereen wordt geadviseerd op 127.0.0.1 met poort 10110 of 4159 zie ik helaas nog niet verschijnen. nu werd er in het begin al geroepen dat je veel geduld moet hebben. dat heb ik van nature wel maar dit vergt erg veel geduld.

om nu toch een stap verder te komen heb ik voor mijzelf de procedure op geknipt in 3 delen om het stap voor stap te toetsen of het proces wel loopt zoals het moet lopen.

1e AIS ontvangst via SDR sharp.
hoe weet ik dat ik signalen ontvang die voldoen aan AIS ? frequentie is juist ingesteld ik zie de waterval lopen als ik in een druk AIS gebied lig. hoe kan ik de AIS ontvangst monitoren zelf dacht ik met AIS-MON daarmee moet je de ontvangen AIS signalen kunnen "tellen" helaas de tellers slaat niet uit.(level indicator moet verder uitslaan dan 1 streepje.)

Afbeelding

daar begint het dus al; dit klopt naar mijn idee niet. iemand tips ?

2e ontvangen AIS signaal breng ik over naar een UPD met Poort nummer
Er wordt aangegeven dat we AIS via UDP 127.0.0.1 en poort 10110 kunnen lezen. maar hoe weet ik dat het AIS signaal er op dat adres er is ingestopt ? hoe kan ik op mijn PC zien waar de AIS informatie "zweeft"


3e instellingen op OPEN CPN
Als bovenstaande goed te volgen zijn dan moeten de instellingen in oen cpn een eitje zijn. maar ook zijn wat extra variabelen mogelijk.
alleen zover ben ik nog niet kunnen komen omdat ik nog twijfel aan de eerste 2. eerst dat oplossen.


tips zijn welkom!

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Handige Harrie »

vb cable gebruiken en het volume oppompen.

je wilt het niet over de speakers sturen want dan word je gek van de ruis
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Hoi Ruud,

Ik heb zelf een andere weg bewandeld dan die jij bewandeld, maar er vallen me een paar dingen op en ik probeer alleen maar mee te denken.
- Heb je de RTLSDR dongle al gecalibreerd? http://opencpn.org/ocpn/Plugin_external_rtlsdr-usb . D.w.z. dat de kleine afwijkingen in de dongle softwarematig rechtgezet moeten gaan worden. In mijn Linux Open Plotter zat een tooltje om dat automatisch te laten doen. Het kostte 510 minuten om dat proces te laten verlopen. O.a. frequentieafwijking en gain werden daarin recht gezet.
- Als je de waterval ziet lopen zouden er bij ontvangst van AIS signalen duidelijk korte stipjes zichtbaar moeten worden rondom de AIS frequentie. Als grove test zou je je eigen marifoon eens kunnen testen.
- Open deur; Antenne goed aangesloten?
- Als de gain van de dongle niet goed staat ingesteld ontvang je niets. Uit mijn hoofd moet de laagste waarde ingevuld worden, 49,2 of 49,6.
- Volgens mij ben je de weg ingeslagen van de "hard way" via AISMON en UDP. De ouderwetse manier die nu makkelijker is door de plugin in OpenCPN, daar zou ook de calibratietool in moeten zitten.
- Logfile aanzetten in AISMON zou wat bruikbare informatie op moeten leveren, alleen geen idee wat daarin hoort te staan.

Hoop dat je er wat mee kan.

- Edit - Uit interesse nog wat verder gegoogled; http://www.nautin.nl/handleidingen/open ... RTLSDR.htm
Stap 4.
Er zijn verschillende manieren om de AIS informatie op je scherm te krijgen. Een daarvan is de software AISREC die je vanaf het internet kunt downloaden. De Engelstalige handleiding daarvoor vindt je HIER.
De RTLSDR plug-in van OpenCPN kan je vaak ook gebruiken. Laat alle instellingen zo als je standaard staan. Je kunt je dongel calibreren met de knop AutoCalibratie. Hoe accurater de waarde hoe meer AIS informatie je ontvangt.
- Edit2 - De instellingen die ik noemde zou je in SDRSharp moeten instellen, m.n. de gain. Als er in SDRSharp geen calibratiefunctie voor de frequentie zit zou je handmatig moeten calibreren aan de hand van de frequentie van de AIS stippen in de waterval t.o.v. de ingestelde frequentie. Hier zie je duidelijk de AIS stippen; https://youtu.be/eZVLedfT6ao?t=158 Verder een duidelijk filmpje van jou setup lijkt me.

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Fotootjes gemaakt met de foon wachtend voor de Oranjesluizen. Rood is ons scheepje, de pijlen zijn de AIS schepen rondom ons. Een streep met bolletje geeft de koers en snelheid aan van het andere object. Word de pijl rood dan lig je op ramkoers. Is er geen streep met bolletje (o.a. rechtsboven) dan ligt het schip langs de kade, als optie kun je die schepen weglaten van je scherm.

Afbeelding

Afbeelding

AIS ontvangst met de antenne in een staand mastje werkt prima nu! Wachtend voor de Oranjesluizen kon al het AIS verkeer gevolgd worden tot ver voorbij het Centraal Station. Op het IJsselmeer was de ontvangst nog een stukje verder. Ook op Opencpn via een Raspberry Pi is weinig aan te merken, 2 minpuntjes ontdekt. In- en uitzoomen op een kaartdeel gaat traag en de RWS kaarten hebben geen diepte informatie (op Zeeland na).

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Erik,

mooi dat het bij jou keurig werkt. ik heb er in de vakantie enig uurtje aan gewaagd maar helaas niet werkend gekregen icm een laptop. en volgens mij werkt is de opencpn plugin juist bedoeld voor een rpi3. dus nu maar gaan afwegen of we een echt duur apparaat gaan kopen over verder experimenten. ik hoor positieve verhalen over raymarine E-schermen met navionics. iemand hier ervaring mee?. het scherm is geschikt voor daglicht en volgens zeggen hebben de navionics kaart veel detail ook van de nederlandse / belgische binnenwateren. tevens zijn deze ook relatief goedkoop ca € 45,- (ik ben het nog niet tegengekomen alleen maar van horen zeggen!)

gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Ik pak dit draadje nog weer even op want is zeer interessant. Ik zag op de site van OpenCpn dat je ene goedkope usb dongel kunt krijgen waar je dan een vhf antenne aan koppelt. Schijnt goed te werken in opencpn.
Gisteren met de broers in gesprek geweest en een veelvaarder zwoer nu bij zijn android tablet met opencpn, dat is nog experimenteel maar schijnt goed te werken. Ik heb dus net op mijn 7 inch tablet alles geïnstalleerd, had wat moeite met plaatsen kaarten in de juiste map maar tot mijn verrassing ruimte genoeg op de geheugenkaart. Kan nog veel meer op..
Probleem is dat de ENC kaarten die ik op de rws site kan downloaden niet van recente datum zijn. Laatste zip file is van jan 2016, dus alweer een jaartje oud. Ik zou dus maar niet op de betonning vertrouwen op groot water, alhoewel, als je lid bent van de Wadvaarders of zo dan hebben die ter download een bijgewerkte versie van het tonnenbestand dat je als een laag over je kaart heen kunt leggen.
Maar ja.. heb ik dat nodig? Dan zou ik altijd nog en app NavShip kunnen pakken, die vreet wel aan je databundel maar voor dat even.. en data gaat steeds goedkoper worden.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Frank,

Leuk dat je het draadje weer nieuw leven in blaast. ik begrijp dat je ook AIS zichtbaar wil maken via een usb dongle. ik heb ze hier nog liggen je mag ze zo overnemen. incl een VHF antenne die ik hiervoor heb aangeschaft. ik heb het helaas niet aan de praat gekregen ondanks alle advizen van erik. wij gaan nu op een andere toer namelijk;

we hebben op de oudjaarsdag verkoop bij Kniest het nodige aangeschaft en wel een gecombineerde gps/vhf antenne een watcheye transponder en watcheye wifi. later gaan we deze koppelen aan een ipad met invax en navionics kaarten.eerst even op opencpn uit proberen.

open cpn is een mooi programma alleen draait niet op een ipad. een ipad vinden we net wat handzamer dan een laptop. hou os op de hoogte!

gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door buggyrene »

Ruud,
Anders heb ik er wel belang bij, geef de kosten maar via pb.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door KarelE »

Al eerder in het AIS draadje gepost, maar in dit draadje ook wel op zijn plek:

AIS op Raspberry via de LVBHB
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie