AIS ontvangen via usb

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Marie Christina »

Knap hoor.
Ik doe het je niet na.
Geef mij een paar planken, een zaag en een bouwtekeningetje en ik bouw een kastje in je boot voor je.
Maar dit?

Als er op een zwart dingetje AIS dongle staat kan ik me nog enigszins voorstellen wat dat is.
Maar na je pakketje uit Engeland ben ik afgehaakt.
Com poort.
Configureren.
Bits per seconde
COM4 :cry:
Toevoegen.
Rechtsklik hier rechtsklik daar. :shock:

Ik kan het allemaal niet volgen.
Het ligt zoooo ver van wat mij inspireert.
Bepaalt geen zaagsel en houtlijmgeur, zal ik maar zeggen.

Daarom: Chapeau!
Ik zal het nooit aan boord hebben.
Puur omdat ik het nimmer werkend zal krijgen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Marie Christina schreef:Knap hoor.
IDaarom: Chapeau!
Ik zal het nooit aan boord hebben.
Puur omdat ik het nimmer werkend zal krijgen.
Dat zou ik zo niet willen zeggen als ik naar de activiteiten op dit forum kijk. Ik wed dat als jij een kastje op maat kunt maken voor iemand dat een ander voor jou die ais wel in elkaar prutst!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Marie Christina »

Daar heb je een punt.
En daar ben ik ook van overtuigd, hoor.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Jackson920 »

een vraagje,
Ik heb een laptop met w. xp er op die ik gebruik met ozi aan boord voor navigatie, bevaar alleen de binnenwateren met een scheepje van 920 mtr.
Regelmatig kom ik hier linux tegen waar ik na veel leeswerk wel in geïnteresseerd ben, om de laptop ook de mogelijkheid te geven om weer van het www gebruik te maken.
Ook heb ik steeds meer interesse om open cpn erbij te nemen, toevallig heb ik nog een tv dongeltje liggen waarmee ik in het verleden de vrije
digitenne zenders bekeek op de laptop.
Nu lees ik ook over openplotter, heb ik hiermee de ingrediënten om dan ook ais te kunnen ontvangen.

grt. Jan
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Stuur je wel een pb met uitleg
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

en daar gaan we dan zo maar het diepe in..... spannend!

Wat hebben we hier,

1 een oud Asus EEEPC netbookje met slappe processor. Kost tweedehands 80 euro
2 dan installeren we Linux Mint XFCE (lichte versie) kost 0 euro
3 vriendje die bij Asus gewerkt heeft zet er even een SSD in kost 50 euro
4 dan komt die AIS dongel uit Engeland en dat kost omgerekend 60 euro.
5 verloop koppeling van dikke vhf plug naar bnc kost iets van ?? 5 euro ?
6 een usb verlengsnoer uit de kist kost geen idee 5 euro ?
7 een flesje Westmalle Tripel kost 2 euro
Opencpn is geinstalleerd met de gratis rws kaarten

Netbook had ik al in huis maar theoretisch zou die hele installatie mij dus net iets van 200 euro kosten inclusief feestelijke ingebruikstelling.. :D

dan de beelden met uitleg.

Hieronder beeld 1 de installatie van de AIS dongel, Linux draait al voorbeeldig, OpenCpn is geinstalleerd met de benodigde plugins.

Je ziet links boven een plugin die je zo kunt wegklikken en daar zie je je kompas en de satelieten etc. Rechtsboven de kwaliteit van de GPS ontvangst in groene kolommetjes. Midden het instelscherm om de weg te wijzen naar de usb poort waar de ais dongel in zit. Wijst zich vanzelf klik en raak. Daarnaast rechts het zg radarvormige schermpje waar je gele scheepjes op ziet varen met een hoop info over koers en snelheid. Kun je wegschuiven om je scherm vrij te maken zie laatste afbeelding.

Afbeelding

dan beeld 2 en daar zie je een overzicht van de locatie hier in de haven. Dat ais radarvenster heb ik wat naar beneden geschoven, binnen de rode cirkel die ik op 500m heb ingesteld zie je mijn bootje. Je ziet daar midden boven een geel scheepje varen je ziet zijn koerslijn met een bolletje wat wil zeggen dat hij daar na 6 min zal zijn, theoretisch. Klik je rechts op een scheepje, dan zie je daar dat kleine vierkantje omheen verschijnen en dan haal je daar in een venstertje veel gegevens uit. Naam, koers,snelheid, afmetingen en meer.

Afbeelding

Dan gaan we naar het laatste beeld en zo gaan we varen. Mooi opgeruimd venster, alle overbodige rommel weggeklikt of weggeschoven ( zie aisradar-venstertje beneden), rechtsboven is te zien dat je GPS signaal voldoende sterk is, je kaart ziet er overzichtelijk uit, je bootje ligt netjes binnen zijn rode afstandsring dat is makkelijk om afstanden tot andere objecten in te schatten dus los die trossen! In OpenCpn heb je allerlei instellingen voor je beeld. Noord-boven of Koers-boven. Kun je zelf bepalen. En kijk eens rechtsonder in de balk naar dat symbooltje van de CPU belasting, mooi toch! PC Navigo draait hier echt niet op, teveel overtollige belasting en dat kan die kleine processor niet aan. Ik ben echt een fan van OpenCpn geworden. En ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik onder de indruk ben van die kleine goedkope AIS dongel van Quark-Elec, echt een aanrader. Zou leuk zijn als die jongens nog meer van die mooie betaalbare spulletjes zouden maken.
En nu genoeg gepraat, de opener erbij en even genieten van een Westmalle die zachtjes in je glas klokt en in je eigen stuurhuis even tot rust komen. Daar heb je toch een boot voor .. ? Pino, proost en dank voor je medewerking.


Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door RuudMal »

Frank,

Mooi ziet er goed uit AIS. heb je nu een idee wat je gaat missen tov PCNavigo ?

ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door KarelE »

Wat ik van mijn zoon begrijp is dat hij PCNavigo ook gebruikt als routeplanner. Als hij een 'nieuwe' reis krijgt aangeboden berekent PCNavigo o.a. het aantal motoruren dat er nodig is. Zo kan hij met o.a. verbuikscijfers in de hand bepalen hoeveel een reis moet opbrengen. Hi jkan ook zo een punt op de route aanklikken en zien hoe laat hij daar verwacht te zijn. Dat is weer handig m.b.t. planning van bruggen, sluizen maar ook laad- en losbeurten. Zo kan hij bijv. makkelijk zien of het zin heeft wat harder te varen om een spitssluiting van een object voor te zijn.

Dat is voor ons recreanten natuurlijk niet nodig, al lijkt me een routeplanner die rekening houdt met de maten van het schip wel erg handig.

Dat alles zit niet in de OpenCPN toepassing ben ik bang.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Laten we verwarring voorkomen en vaststellen wie wat kan.
OpenCpn is een vaarkaart met info terwijl je onderweg bent.
Pc Navigo is van oorsprong en dan spreek ik nog uit de DOS tijd, een database waarmee je een reis tot in de finesses kunt plannen. Later zijn daar de vaarkaarten aan toegevoegd met een overlay met elementen uit die database.

Dat is het grote verschil. Weet je wat je wilt en waar je naar toe wilt en kan dat ook dan vaar je op een vaarkaart. Al of niet ondersteund door AIS of wat al niet meer. Maar.. ga je een reis voorbereiden en wil je weten of je met je afmetingen ergens heen kunt of niet dan ben je aangewezen op een planner, in dit geval een goed bijgewerkte database die kan berekenen of je wel of niet op je bestemming kunt komen.

Wat doen de meesten van ons? Die hebben ergens wel een set anwb waterkaarten liggen waarmee ze in de winter hun reis bij elkaar dromen en dan weet je al of je ergens wel of niet kunt komen. Het varen als je daadwerkelijk vertrekt kun je dan laten verlopen via een vaarkaart. Welk systeem je gebruikt is wordt, als je je bootje maar op de lijn ziet varen tussen de boeien en kribben etc. je weet immers al of je je bestemming kunt bereiken. We zijn per slot niet professioneel afhankelijk van routes. Het is en blijft hobby.

Daar ligt volgens mij het verschil. Varen voor je brood of swinters een reis voorbereiden en zomers gaan varen. Ik heb natuurlijk ook een soms zeer oude set kaarten thuis liggen die me op weg helpen. Daarnaast maak je dan gebruik van de database van RWS die je als pdf kunt downloaden (Vaarwegen van Nederland) en waar alle waterwegen en objecten op staan zodat je vooraf kunt weten of je onder een brug door kunt of niet. Prikkelt je fantasie of je er kunt komen of niet en je doet er veel lokale kennis mee op.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door buggyrene »

Frank,

Waar kan ik opencpn voor Linux downloaden?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Waterman »

Interessant onderwerp.Volg het al een poosje offline.
Maar ik heb daarover wel een paar vragen.
Werkt het ook met Stentec Software en hun kaarten?

Ik heb namelijk een Dell Inspirion Mini 1018,
met daarop Win7 starter als OS.
Daar heb ik eerst een mooie 120Gb SSD in geplaatst.
Het maximum aan memory bij geplugd.
Daarop heb ik WinGps van Stentec staan met kaarten van 2015.

Zo niet,welke versie moet ik dan van Linux hebben?
Een 32 bits,of een 64 bits,want er zijn 2 soorten.
LinuxMint XF Core Edition is hier te downloaden.
https://linuxmint.com/download.php
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Op het scherm van Frank zijn de AIS objecten allemaal geel, maar die kunnen verschillende kleuren hebben met elk een eigen betekenis. De lengte van de strepen bij de AIS driehoek geeft de snelheid aan. Het bolletje op het eind van de streep geeft de locatie over een x-aantal minuten aan. In OpenCPN zit ook nog ergens een functie verstopt voor een aanvaringsalarm. Kortom, onderliggend in OpenCPN zit teveel verstopt om op te noemen.

De ENC-kaarten zoals je ze op het scherm ziet kunnen nog getweaked worden. Alle afzonderlijke onderdelen kunnen zichtbaar of onzichtbaar gemaakt worden.. Standaard staat elke meerpaal/boldertje/dijkje/huisje/krib etc. zichtbaar, naar believen kunnen de onderdelen uit gezet worden. Nadeel van de ENC-kaarten is dat er geen dieptes aangegeven staan, behalve van Zeeland. Kaartdelen Rotterdam zijn niet als ENC beschikbaar, er is ergens een link naar oudere ENC's van Rotterdam. Bij interesse zal ik die opzoeken.

Voor de vaarwegen niet gedekt door de ENC's; Op http://map.openseamap.org/map/ zijn kaartdelen te downloaden als .kap, ook daarmee kan OpenCPN overweg. Jemoet dan wel netjes omgaan met kaartgroepen in OpenCPN. Naar believen kun je met de rechthoekjes linksonderin dan .kap of .enc kaarten zichtbaar maken.

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op do feb 02, 2017 4:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Pino »

Waterman schreef:Interessant onderwerp.Volg het al een poosje offline.
Maar ik heb daarover wel een paar vragen.
Werkt het ook met Stentec Software en hun kaarten?
Dat ligt eraan welke versie van de Stentec Software je gebruikt. De ondersteuning voor AIS zit in de versie WinGPS 5 Pro en Voyager.
gr
Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

buggyrene schreef:Frank,

Waar kan ik opencpn voor Linux downloaden?

René
Renee,

Er is nogal wat belangstelling voor dit onderwerp zie ik. Ik herken je vraag maar heb meer info nodig.
Zodra ik tijd heb stuur ik je een link naar mijn chatserver dan kunnen we even direct info uitwisselen en kan ik je op weg helpen.
Op zich is het simpel maar je moet even de weg weten.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

ErikH schreef: Voor de vaarwegen niet gedekt door de ENC's; Op http://map.openseamap.org/map/ zijn kaartdelen te downloaden als .kap, ook daarmee kan OpenCPN overweg.

Erik
Erik,

Wat mij laatst opviel bij openseamap is dat je niet meer als vroeger een paar kaartdelen kon downloaden in .kap format. Nu word je verwezen naar een pagina waar alleen bundels kaartblokken beschikbaar zijn als .kap download.
In dit geval Northsea regio dus van Engeland via Denemarken tot ergens in Frankrijk.
Dus je moet nu pakweg 500 MB downloaden en in OpenCpn zetten maar gelukkig pakt hij alleen de kaartdelen die je op dat moment nodig hebt. Dus als je Delfzijl-Emden wilt zien dan laadt hij niet Parijs tot Portugal zal ik maar zeggen. Maar toch vind ik het een een gemis, ik heb alleen maar een stukje kaart nodig en nu zit ik met een kruiwagen vol.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie