Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
JongeJan
Berichten: 5
Lid geworden op: di apr 19, 2016 3:33 pm

Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door JongeJan »

Dag vetkuilbezoeker,

De Caterpillar D318 uit 1954 die mijn klipperaak voortstuwt wordt nu nog gestart met een pony/benzine startmotor. De dieselmotor is echter ook voorbereid op een elektrische startmotor, en daar ben ik aan toe. De vraag is alleen, welke!? Iemand hier ervaring? Leads naar een 42MT met 12 tandjes?

Na wat gebrowse heb ik deze twee reacties:

In the 40s and 50s Delco made a inersha starter,,no solenoid,,, that's what fit that application..
You need a Delco 40,42,50 MT 12 volt starter,, u need a 12 tooth helix starter drive,, when installed the solenoid will be at approx 3 o'clock,, not in the 12:30 position,, this may work if you can find these parts.
Aldus Bryan van http://ponymotor.embarqspace.com/

Maar ook:

The engine is very old, we could fit 42MT, the issue is that Caterpillar had the starters both: CW (clockwise) and CCW (counter clockwise)
Pay attention to this aspect! For CW rotation you should be fitting ref. 1990453
With the CCW rotation the ref is obsolete….in this case it is necessary to repair the old (service parts are active ) or find an old 42MT-CCW
http://www.delcoremy.com/find-a-part/pr ... ls/1993826
Aldus: Natasja Van den Broeck van Remy Automotive Europe
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door hhalewijn »

Helaas te laat want ik heb vorig jaar mijn D318 met alle losse spullen verkocht. :?
Op mijn eerste zat ook nog gewoon een trektouwtje maar op een ruilmotor trof ik een 12V starter voor op de pony. Die zat gewoon met een snaar om de poelie die je ook gebruikt voor het touwtje. Een beetje stevige 12V motor can do the job. Met een kleine poelie en een snaar en wat geknutsel kom je een heel eind.
Er zat ook een 24V starter met relais bij voor de hoofdmotor. Die kon ongeveer 15pk leveren maar de vertanding was haaks terwijl die van mijn vliegwiel schuin was. Het is mij nooit gelukt een ander tandwiel te vinden. Overigens kon je de hoofdmotor daar alleen mee starten als deze al warm was. De pony moest dus altijd eerst gestart worden. Die startmotor was kwa montage een standaard allround type, niet specifiek Cat. Dus zoek naar 15 Pk, 12kW. 15 tanden zou best kunnen maar kijk dan eerst even naar je vliegwiel.
Moeilijk moet je makkelijk maken
JongeJan
Berichten: 5
Lid geworden op: di apr 19, 2016 3:33 pm

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door JongeJan »

Dank voor de reactie!

Ik heb nu een lekkende koelwaterpomp. Iemand ervaring? De mechanische seal is verrot.. Maar hoe kom ik aan een nieuwe?

Mvg,

Justus
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door dconel »

Is het gelukt met de startmotor? En wat betreft de mechanische zeehond, ik heb goede connecties met CAT dus als je een tekeningetje of partnummer of ander info heb kan ik voor je kijken.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
JongeJan
Berichten: 5
Lid geworden op: di apr 19, 2016 3:33 pm

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door JongeJan »

Hallo,

Dank voor je reactie!
Het gaat volgens mij om de 4F9531 BELLOW ASSEM...
Ik heb PON, FJ de Boer en Dieselpowerholland al gehad.. Die kunnen me niet 123 helpen.

Groeten,

Justus
JongeJan
Berichten: 5
Lid geworden op: di apr 19, 2016 3:33 pm

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door JongeJan »

De hele RAW WATER PUMP GROUP is 4F6774...
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door Navigo »

HH,

Ligt hij al los/ uit elkaar? Mogelijk staan er op de veerschotel/ houder nog gegevens.
Dan kun je met de as diameter en de totale opgemeten lengte bij iedere leverancier terecht.

Vota seats Amsterdam is iig aan de balie een welwillend en meedenkend bedrijf, mogelijk dat je met de minimale maten
/ gegevens daar verder geholpen kunt worden. Een seal wat gelijk is aan de maatvoering en niet gerelateerd is aan cat.

Navigo
JongeJan
Berichten: 5
Lid geworden op: di apr 19, 2016 3:33 pm

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door JongeJan »

Dat met dat elektrisch starten is gelukt! https://www.youtube.com/watch?v=L1_me5VT4Xg
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Caterpillar D318 zoekt elektrische startmotor

Bericht door sailor wim »

Prachtig!
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie