vet flex seal

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

vet flex seal

Bericht door Navigo »

HH,

Een gedachten spinsel;
De vrije schroefas lengte is bij ons aanboord niet ideaal. Dus ook nogal wat bijgeluiden, mogelijk kan het nog stiller en aangenamer.

De motor staat flexibel, met erachter een centaflex.
De vrije lengte schroefas(diameter 40mm)is grofweg 40centimeter.
De totale lengte schroefas 180centimeter.

Kan ik de stopbusafdichting (vet gesmeerde as) geheel wegnemen, dus ook het binnenlager. Deze dan in zijn geheel vervangen door een vet flex seal?

Ik weet deze moeten normaliter in de buurt van lager gemonteerd worden.
Wordt hiermee een schroefas lager bedoeld? Of mag ik die van de keerkoppeling ook mee tellen?

Geeft in mijn ogen dan meer vrije schroefas lengte.
Mogelijk denk ik te kort door de bocht, ben benieuwd naar jullie ideeën en vooral kennis.

Navigo
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: vet flex seal

Bericht door dconel »

Hallo Navingo,

Je bedoelt net zoals Richard op zijn Hanzesloep gebruikt?

Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vet flex seal

Bericht door Navigo »

HH,

Ja inderdaad die bedoel ik, het binnenlager komt dan te vervallen.

Volgens de technische heren is;
De afstand van het buitenlager tot middelpunt centaflex binnen de marges.
De centaflex am zelf centrerend.

Heeft iemand praktijk ervaringen, of een mening over wel of niet monteren?

navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vet flex seal

Bericht door Navigo »

HH,

Weer wat wijzer;

De asdiameter is maatgevend voor de onderlinge afstand van de lagers.
Dat wil zeggen ook een stuwdruklager of keerkoppeling wordt hier in mee gerekend.

Een Centaflex am wordt als zelfcentrerend gezien, dus wordt het midden van het rubber(axiaal) gezien als meet afstand tot aan het midden van het volgende schroefas lager.
In ons geval 164cmtr, zou max zijn bij 40mm as.

Nu vraag ik me alleen af; als we alleen het buitenste lager behouden en binnen een zwevende afdichting, hoe zuiver kun je dan de as uitlijnen.
Nu heb ik ten slotte een as die in beide lagers ligt en waar ik de motor/ keerkoppeling op uitlijn.

Moet ik dan als ik een en ander goed wil uitlijnen een vastte koppeling op de as zetten, dus iedere keer bij controle de Centaflex wegnemen en tijdelijk vervangen.
Of naar mijn idee de as tijdelijk in een van het "oude" binnenlager gemaakte "halve maan" leggen, deze kan ik monteren op een as doorvoerend spant. Vast meetpunt, nu te bepalen tov de as en verwijderbaarheid te maken.


Wie heeft er ervaring mee of heeft een idee hoe dit normaal gebeurd?

Navigo
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vet flex seal

Bericht door Navigo »

HH,

Het besluit genomen.

De motor nog eenmaal gecontroleerd op uitlijning.
Meetpunt opstelling gemaakt, zodat de stand van de motor na verwijderen van binnenlager altijd te controleren is.

Schroefaskoker flink onder druk gezet met vet, drukstuk verwijderd en het binnenlager middels een home made trekker verwijderd.

Aansluitend een groef rondom aan de buitenzijde van de koker gevijld en het flex seal gemonteerd. De groef om voldoende houdkracht te bieden, zodat hij er niet af glijdt.

De door gegeven trillingen zijn inderdaad minder.
Wat me wel opvalt is dat de temperatuur van schroefas en koker best hoog zijn.
Het sealtje kan het met gemak aan(bereik-50 tot 120grd).

De as en koker wordt nu 45 graden(na 2 uur) mogelijk mede veroorzaakt doordat ik op voorhand het schroefas vet aardig onder druk had gezet.
Zou dit inderdaad de reden zijn of is dit überhaupt gewoon normaal.

Iig geen lekkage van vet of water meer aan de binnenzijde.

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: vet flex seal

Bericht door JanSr »

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: vet flex seal

Bericht door Navigo »

HH,

Voordat ik hier op het forum voorbij zag komen was ik er niet bekend mee.

Wij hebben er bij de bouw een teflon bus tussen gezet, dit meer om de vrije as te beschermen.
We zijn ondertussen een keer droog geweest voor het wisselen van de schroef, nu zit er inderdaad een soort gelijk patentje op.

Nu na achttien uur draaien, nog geen druppel water naar binnen en echt verwaarloosbaar minimaal vet rondom de keerring.
Het heeft voor ons iig goed uitgepakt.

Navigo
Plaats reactie