electrische installatie aanpassen - brainstorm

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Robin
Berichten: 28
Lid geworden op: di feb 14, 2012 8:52 pm

electrische installatie aanpassen - brainstorm

Bericht door Robin »

Dag Allen
Na lang geen reacties geplaatst te hebbn, heeft Wim me aangeraden om een even een brainstorm te organiseren op het forum.
De eerste jaren deed de Kobbe dienst als 'verblijf' nu willen we meer gaan varen, dus ik zou de electrische installatie wat willen aanpassen.
De huidige installatie is redelijk simpel.
Geen gescheiden start of leef batterijen (2x235amph). Een omvormer van 1100watt, oudere groep van 5KVa met veel problemen, boiler 100l van 2000W, en oudere zonnepanelen. Heel de binneninstallatie(verlichting, wc,…) draait op 12v alsook de startmotor. De generator dient eigenlijk enkel om de boiler op te warmen en als back up voor de batterijen.

Ik zou de volgende zaken willen aanpassen in de komende jaren en ik probeer een aanvalsplan op te stellen.
Gescheiden start – leefbatterijen : logisch, denk ik
Electrische stuurbekrachtiging: de stuurinrichting is nogal zwaar (de nostalgische kabel/kettingbesturing maar wil ik behouden)
Ankerlier, is momenteel handmatig maar wil ik makkelijker maken.
Boiler zou ik kleiner en lichter nemen (bv 1200w en 50liter, heb een hekel aan gas en een dieselboiler is momenteel wat boven het budget)
Keerkoppeling is een mechanische twindisk. Mijn maatje krijgt ze niet ingeschakeld en voor de kindjes zou het ook leuk zijn dus zoek ik een bekrachtiger (servomotor, perslucht, hydraulisch, …)
Zonnepanelen?
Generator kleiner en stiller nog steeds als back up
Alle suggesties zijn welkom, en ik neem ze allemaal in overweging ;-)

grts

Robin
Mslb Kobbe
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: electrische installatie aanpassen - brainstorm

Bericht door sailor wim »

Ik zou eerst naar de scheeps sloper gaan een een oud elektrisch spits stuurwerk opzoeken.
Ook daar vind je misschien een lierwiel waarin een V snaar groef is in gedraaid.
Zodat je er een motor bij kan plaatsen
Zonnepanelen een mppt regelaar en een goed diodeblok om meer stil ligdagen en startzekerheid te realiseren is een must zeker als straks de tablet aan boord komt.
Plaats eens een foto van de keerkoppeling naar het eerste scharnierpunt.
Gr wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: electrische installatie aanpassen - brainstorm

Bericht door Dirk »

mooie plannen, Robin !
een mooie generator is altijd interessant, wat je plannen ook zijn.
de kohler 5 EFKOD hier aan boord zou ik niet graag missen.
Mooie acculader erop en dan ben je zo zelfstandig als t maar kan.
Dan kan je dus eigenlijk altijd met alles je plan trekken.
Zonnepanelen met MMPT lader zijn ook leuk maar enkel als de zon echt schijnt, is er geen rechtsreekse zon dan zakt de opbrengst danig.
Of je moet er dusdanig veel zetten dat je steeds genoeg hebt, maar je stuurhut is beperkt in oppervlakte he , en daar liggen ze meestal ook gewoon plat , hetgeen ook niet optimaal is (maar aan boord heb je nu eenmaal niet de helling van een pannendak he ...).
Hier ligt nu 500W aan panelen, dat heb ik ook al heel af en toe op het regelpaneel zien verschijnen maar nu met dit bewolkt weer bvb geven ze maar 100-150W...
heb nog een oude 24V electromotor met reductie liggen die via een v snaar de haspel kon aandrijven maar of die sterk genoeg is , en tis 24V he ...
groetjes, Dirk en Lieve
Robin
Berichten: 28
Lid geworden op: di feb 14, 2012 8:52 pm

Re: electrische installatie aanpassen - brainstorm

Bericht door Robin »

Hey Wim,

Heb gisteren ook verder gekeken voor het stuurwerk. De as van het stuurwiel is al voorzien voor een spie op te plaatsen, dat is het goede nieuws. Slechte nieuws heb ik je al gewhatsapped, de roerkoning ziet er niet zo goed meer uit.

Dirk,

Was ook aan het denken om als eerste stap de generator en een kleinere boiler en de accu's te voorzien, dan kunnen we verder. Hoe gaat het verder met de Wodan?

grts

Robin
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: electrische installatie aanpassen - brainstorm

Bericht door Dirk »

alles prima aan boord !
vandaag wat aan het vernissen geweest, morgen is de congé gedaan en vliegen we er weer in !
gelukkig ook verlof gekregen van de baas om naar Turnhout te varen (havenfeesten 15 aug) , dat is toch ook weer iets om naar uit te kijken ...
Als je voor een generator gaat, kijk dat je er geen neemt waar de spanning toerental geregeld is ,dat heb je vaak bij de kleine apparaten. Als om wat voor reden dan ook dat motor zijn toeren niet haalt dan zakt je spanning stevig (dat had ik met de Lombardini die ik eerst had gekocht, ik had nog maar 180 V bij 10A hoewel hij 12A had moeten kunnen leveren volgens de beschrijving)en gaan je toestellen er op den duur aan .
Maar ik moet eerlijk zeggen dat de leverancier (Kemper en van twist) dat heel netjes heeft opgelost door me een Kohler genset aan te bieden tegen een nette prijs.
veel groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: electrische installatie aanpassen - brainstorm

Bericht door stevedem »

De simpelste aanpassing is je start en leef accu te scheiden..
Start accu bijplaatsen, laadstroomverdeler ertussen en startmotor e.d. aansluiten op de startaccu.

Van daar uit zou ik stapsgewijs verder bouwen.
Bv nieuwe panelen zodat je wat zelfvoorzienender word, betere leef accu's.

De boiler kan een quick b3 zijn.. de 50 liter is dacht ik 1100w ( de 40 liter is 800)

Ankerlier kan je vervangen door een elektrische of zoals ik tijdens de vakantie zag : een electrisch autoliertje wat dmv een touw de handlier aandreef
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Robin
Berichten: 28
Lid geworden op: di feb 14, 2012 8:52 pm

Re: electrische installatie aanpassen - brainstorm

Bericht door Robin »

bedankt voor de reactie.

De accu's was het eerste plan. ik ging een gewone electrische boiler nemen want ik krijg hem niet aangesloten op de motor. De nodige aftappunten zijn er niet en ik heb geen zin om gaten te boren. Maar heb er eentje gevonden van 50l en 1200w.

De ankerlier moet ik nog ff voor zoeken maar dat is geen prioriteit. In geval van nood kan ik hem laten vallen, en met veel moeite terugboven krijgen.

Heb ondertussen ook een mogelijkheid om de keerkoppeling op perslucht te laten gaan en valt redelijk mee van prijs.

Grts

Robin
Plaats reactie