Luchtvochtiger in de winter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Luchtvochtiger in de winter

Bericht door WADnWIND »

Sinds 4 jaar ben ik een voorstander van een lucht ontvochtiger in de winter in het schip. Sindsdien laat ik ALLES gewoon aan boord in de winter, papierwerk, kussens, etc. Alles is knisper-droog en absoluut geen schimmel. Kleding en laarzen haal ik er dan nog wel uit.
Dit scheelt dus een enorme hoeveelheid gezeul met kussens en andere interieur inhoud.
In een winter haal ik uit een kajuit-schokker van 10 meter ongeveer 16 liter water. Ik haal ook enkele delen betimmering eenvoudig los, zodat er vrije lucht toegang is tussen betimmering en huid. Je hebt dan dus ook geen condens op de stalen huid.
De verwijderde betimmerings delen is b.v. een houten patrijspoort rand, een lampje waar een gat achter zit etc.
Ik zet de gereedschaps kist ook in de kajauit ipv de machine kamer, scheelt een hele hoop roest. :wink:

Ik heb vele dingen in het verleden uitgeprobeerd, vocht vreters is pure zwendel, als je per ongeluk dat bakje met zoute drab om stoot ben je de sjaak in je stalen schip. Panty's gevuld met zout boven een emmer gaat nog. :)

Waar je op moet letten bij aanschaf is dat het toestel vanzelf opnieuw opstart na stroomuitval, een externe mogelijkheid heeft om water af te voeren (slangetje o.i.d.) en liefst de relatieve vochtigheid is in te stellen.

Ik heb een eigen knutsel en verbruikt bij opstarten 77 watt, maar na enige tijd en bij vorst nog maar 7 watt.

Doe er je voordeel bij, ik ben overtuigd gebruiker (geworden)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Boekel »

klinkt goed!
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door schipper-willem »

Weinig last van vochtperikelen niet stoken en weinig aan boord zijn is uiteraard de beste remedie ook je gasstel uitlaten is altijd natte warmte echter als je een kachel hebt met een schoorsteen naar buiten krijg je na wat uren stoken de boel droog.
Zelf merk ik dat aan de ramen in de stuurhut eerst condenseren ze maar na verloop van tijd stook je ze weer droog.
Die vochtvreters heb ik ook gebruikt maar al een paar jaar niet meer geen problemen daar komt bij dat het ene casco veel meer zweet dan het andere denk ook aan je bilge zorg dat er geen water onderin staat waar geen water is kan ook geen condens ontstaan.
Vader had een schip van 1906 alles bleef kurkdroog zelfs na een half jaar kon je gerust in het vooronder op een veren bed gaan slapen geen koud en klam gedoe.
Groet, Willem.
Afbeelding
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Wouter »

Die dingen werken inerdaad prima. We gebruiken zelf een apparaat van 80 euro in de woonkamer.
Geen condens meer op de patrijspoorten, en droge lucht.
Als je zelf s'winters niet aanwezig bent kan de capaciteit van het apparaat ook naar beneden. Je zou dan eventueel met een tijdschakelaar het stroomverbruik naar beneden kunnen halen.

Met een data logger https://www.trotec24.com/en-ro/measurin ... ogger.html (die je met wat googlen ook voor de helft van de prijs kunt vinden) kun je kijken of de verschillende ruimtes goed droog blijven
WADnWIND

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door WADnWIND »

Dat van die data logger heb ik al een paar jaar gedaan, maar ik wet niet of en hoe ik plaatjes in een draadje kan krijgen?
Ik gebruik deze:
https://www.lascarelectronics.com/easyl ... usb-2-lcd/

Mijn hele verhaal over de luchtdroger gaat over niet bewoonde schepen in de winter, maar bewoond mag ook :wink:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door sailor wim »

Hoi wad en wind.
Welkom hier. Kijk eens bij mededelingen voor onze upload service.
Je moet wel zorgen dat het plaatje eerst op je PC etc. Staat.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WADnWIND

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door WADnWIND »

Thnks Wim!

De resultaten van winter 2015-16

Afbeelding

Rood = de temp., Blauw = relatieve vochtigheid, Groen is het Dauwpunt.

Hier is een grafiekje met de hoeveelheid water uit de droger tegen de tijd over de hele winter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Marie Christina »

Vochtvreters pure zwendel?
Nou, dat vind ik wel wat ver gaan, hoor.
Ze werken bij mij uitstekend.
Dus zwendel is het niet.

De drab onder in het bakje is inderdaad troep.
Daarom zet ik de vochtvreters weer in een afwasteiltje.
Mocht je er tegenaan stoten, of het bakje raakt te vol, is er niets aan de hand.

Maar ze doen mijns inziens het werk waar ze voor bedoeld zijn uitstekend: vochtvreten.
Dus zwendel: mwoah.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door WADnWIND »

Het vocht kan weer vrijelijk verdampen uit die drab enz.enz. En wij maar zoutkristallen kopen $$$€€€€
Ze doen geen enkele moeite om het vocht tegen te houden uit de drab.
Linkmiechels :evil:
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Carel-k »

Als je vochtvreters plaats moet je alles luchtdicht afsluiten en ook zo min mogelijk aan boord komen en ook geen verwarming aanzetten ik gebruik ze al jaren en het werkt prima .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Marie Christina »

Precies.
Ik ook.
En er verdampt niets uit die drab.
Die drab houdt het gevormde vocht juist vast.
Da's nou net de truc.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door KarelE »

WADnWIND, nu je plaatjes kan plaatsen ben ik wel benieuwd naar je ontvochtiger. Hoe heb je dat aangepakt en hoe ziet-ie eruit?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door ErikH »

Ben ik blij dat ik alleen 2 patrijspoortjes open zet en daardoor nooit problemen heb. Laat het maar lekker vriezen binnen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door frank »

Mooi onderwerp en vast wel een ingenieuze oplossing om het vochtgehalte te verlagen. Inderdaad makkelijk om altijd je spullen als beddengoed en kleding aan boord te houden. Vergeet ook niet je pakje bakmeel en meer van dat absorberende spul.
Maar ik heb eigenlijk nooit problemen in zomer en winter. Dat geldt dan zowel voor de boot als voor het ponton waar ook allerlei vochtgevoelige zaken liggen.
Gewoon een kwestie van goed ventileren, bij ons tocht het voortdurend door en wij hebben altijd een fris en droog interieur. Ons beddengoed etc zijn het hele jaar aan boord zodat we altijd meteen weg kunnen als we zin hebben. Wat ik wel doe na een vorstperiode wanneer de warme en vochtige westenwind komt aanwaaien is de kachel een paar dagen laten branden om condensvorming te voorkomen. Verder laat ik alles aan de natuur over.
Al veertig jaar geen problemen en geen gesleep met kleding, kussens etc.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door sambeek »

Zoals Frank aangeeft, voldoende natuurlijke ventilatie. De beste remedie.
Zo doen wij dat ook. Nooit geen probleem en alles netjes droog.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie