Luchtvochtiger in de winter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door varg »

Voorzie je beddengoed na het luchten op een mooie herfstdag van een fris hoeslaken/kussensloop en zuig dan het geheel vacuüm. Die vacuüm zakken heb je in alle maten. Als je op een mooie winter of lentedag wilt gaan varen heb je een heerlijk fris bed. Je ruikt de herfstzon nog.
Bijkomend voordeel; alles neemt een stuk minder plek in en er kan geen mot bij.
Ideaal voor het overwinteren aan boord.
Groet
Arnold
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Riverboy »

Vocht aan boord? Bij ons niet!
Vochtvreters, nee die mag je van mij houden. Bij ons werkt het niet en ik heb ze ook niet nodig.

Enkele openingen, zoals voor de ventilatoren in de keuken en badkamer, blijven gewoon open, ook zo blijft de ventilatie voor de machinekamer open. De kussens worden rechtop gezet en ook de matrassen, maar daar blijft het dan bij. Wel worden de schuifdeurtjes van de kasten op een kier gezet zodat ook hier een natuurlijke ventilatie ontstaat want het draait natuurlijk maar om een ding, VENTILEREN! Kortom bij ons blijft het droog en dat is te merken aan alle papierkraam en spullen die aan boord blijven.

Zoals Varg schrijft zo doen wij het ook met de het beddegoed en de (dons en gewone)dekbedden.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door KarelE »

WADnWIND schreef:Dat van die data logger heb ik al een paar jaar gedaan, maar ik wet niet of en hoe ik plaatjes in een draadje kan krijgen?
Ik gebruik deze:
https://www.lascarelectronics.com/easyl ... usb-2-lcd/

Mijn hele verhaal over de luchtdroger gaat over niet bewoonde schepen in de winter, maar bewoond mag ook :wink:
Die datalogger logt volgens de specs temperatuur en relatieve vochtigheid. Hoe kom jij aan het dauwpunt in de grafiek?

Met vriendelijke groet,

Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Peter-J »

Dat is te berekenen met die twee waarden.....
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door KarelE »

Ok, my bad, dat wist ik niet. Wat is daarvoor de formule?
Laatst gewijzigd door KarelE op za nov 05, 2016 8:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Peter-J »

Krijg hem niet via telefoon ff geplaatst. Maar google dauwpunt formule en je krijgt een aantal opties..
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
WADnWIND

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door WADnWIND »

Toch jammer, hé, dat een groot gedeelte van de mensen denkt in onmogelijkheden i.p.v. mogelijkheden.
Ach ja, de vaart der volkeren is tenslotte niet voor iedereen weggelegd. :wink:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Marie Christina »

WADnWIND schreef:Toch jammer, hé, dat een groot gedeelte van de mensen denkt in onmogelijkheden i.p.v. mogelijkheden.:
Hoe kom je tot deze conclusie?
Snappum niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door WADnWIND »

Dat komt voort uit het feit dat er vooral mensen reageren die het zelf nog nooit geprobeerd hebben, maar het bij voorbaat al onzin vinden. Dat is triest.

"Onderzoekt alles en behoud het goede"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Marie Christina »

Is dat zo?
Ik zie dat niet, hoor.
Er worden alleen ook andere mogelijkheden aangedragen.
Dat is toch alleen maar goed?
(Over denken in mogelijkheden en onderzoeken en het goede behouden gesproken. :wink: )

Wie zegt hier dan dat jouw idee niks is?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door wrotter »

om maar weer even op vroeger terug te komen .
bij mijn passagiers scheepje lagen wij in de winter stil ,toen ok nog aan boord verbleef stookte ik met de cv nog alleen het woon gedeelte ,het passagiers gedeelte bleef koud en er werd geventileerd dus gewoon lucht van buiten ,daar nooit geen condens of vocht problemen ,maar in de woning heel erg .
toen ik aan de wal ging wonen was het helemaal opgelost alles gewoon goed ventileren totaal geen probleem met het houtwerk en het textiel goed aan boord ,bleef natuurlijk wel dat je het vlak of mach kamer goed droog moet hebben voor je begint .
nu vele jaren later met mijn bootje doe ik het zelfde ,,ventileren .
de kans bestaat dat je als er een sneeuwstormpje komt er stuifsneeuw naar binnen komt .goed de boot ligt een kilometer van huis dus even ,of van te voren de zaak goed sluiten of daarna even het spul opruimen ,een beetje werk maar niet zo slim als je niet meer werkt en dus de tijd hebt.
al die moderne dingen zijn goed voor de zak van de verkopers maar je e v condens verdwijnt er niet mee
en lucht ondvochters nouw je kan je te pletter kopen aan dat spul maar het vocht krijg je niet weg immers er er is steeds weer nieuwe aanvoer door de buiten lucht .
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door Carel-k »

Met vocht vreters moet je de ventilatie dichtmaken en dicht laten,en niet meer binnen komen,dan pas heeft het zin.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door sambeek »

Man man, natte bol, droge bol, dauwpunt, rv loggers met bijbehorende grafieken, vochtvreters en
wat allemaal niet meer. Zoals eerder gemeld en door meerdere, gewoon goed natuurlijke ventilatie.
Meer is er niet nodig. :|
Heb wanden geheel open liggen in stuurhuis, vloer geheel open liggen
in stuurhuis. Goede natuurlijke ventilatie en geen condens te zien.
Het blanke aluminium en staal is droog.
Zelfs als ik romp aan binnenkant schoon maak en niet geheel droog heb gemaakt,
is het vanzelf verdampt binnen een week. (dat kan alleen met goede circulatie)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Luchtvochtiger in de winter

Bericht door varg »

Er wordt mij een beetje te vrolijk gedaan over natuurlijke ventilatie. Zeker in voor en najaar is iedereen wel bekend met de viaducten waar het binnen regent terwijl het buiten droog is. Een stalen schip heeft een beetje hetzelfde effect, koud staal en een iets warmere luchtstroom, dat kan veel druppels veroorzaken. Ook de onderkant van een winterdekkleed kan goed nat worden, zelfs al staan voor en achterkant wijd open. Nee, alleen ventileren is niet voldoende.
Ik geloof in het 'egaliseren' van de vochtige en droge periodes. Zoals vroeger een goed gestucte badkamer na het douchen nauwelijks condens vertoonde omdat het stucwerk (geschilderd met veegvaste muurverf annex kalk) het vocht opnam en later weer afgaf.
Ik heb het staal eerst beplakt met armaflex. Dan ben je een flink deel van de condens al kwijt. De volgende laag bestaat uit schapenwol van 8cm dik. Dat neemt veel vocht op, isoleert en staat bij gelegenheid het vocht weer af. Geen dampremmende lagen toegepast.
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit zo'n prettig droog schip gehad, fris ruikend in elk seizoen. Moet wel zeggen dat ik de kajuitramen dubbelglazig heb laten maken, dat scheelt ook al een hoop druppels.
Arnold
Plaats reactie