GTL de nieuwe brandstof???

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Damsterdiep
Berichten: 25
Lid geworden op: ma mar 23, 2015 10:10 am

GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Damsterdiep »

Een nieuw onderwerp voor de belangstellenden.
Wie heeft er ervaring met GTL??
Voor- en nadelen??
Verkrijgbaarheid??
Prijs??
Ik hoor positieve en negatieve berichten, misschien basis voor een goede discussie??
Ruud, ms. Damsterdiep
Varen is noodzakelijk
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Handige Harrie »

daar is al een draadje over :wink:

viewtopic.php?f=5&t=2234&p=28835
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Marie Christina »

Handige Harrie schreef:daar is al een draadje over :wink:

viewtopic.php?f=5&t=2234&p=28835
Intheredeed.
Die goede discussie is al gevoerd Damsterdiep.
Samenvatting: prima spul, slecht verkrijgbaar, aan de dure kant.
(Edit: Oh, nee. Dat was op een ander forum, waar deze discussie ook gevoerd is. Nou ja. Joe ketsj mai drift.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Damsterdiep
Berichten: 25
Lid geworden op: ma mar 23, 2015 10:10 am

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Damsterdiep »

Hiho,
Ik had wel gezocht naar GTL op Scheespraet maar niet gevonden.........
Sorry hoor, ik zal het niet meer doen!!
Ruud
Varen is noodzakelijk
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door schipper-willem »

GTL geen ervaring als motorbrandstof maar in mijn oude pelgrimkacheltje wel geprobeerd toch weer over op petroleum is heter en wat minder roetafzetting.
Heb nog last van gasolielekkage bij de brandstofpomp moet nog verder speurwerk verrichten maar alles moet echt dicht zijn anders kan je GTL wel vergeten veel doorlatender dan de gewone gasolie.
Groet, Willem.
Afbeelding
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Klaver vier »

Ik heb wel ervaring met gtl en het bevalt mij prima geen stank mooier lopen,en mocht je een paar druppels lekken bijv. Op het dek ruik je ook niks,ik wil niet meer anders
Bij ons in de haven meerdere overgestapt op gtl,allemaal zeer tevreden.
Mijn kachel brand er ook prima op,ik heb geen enkele klacht
Één nadeeltje nog te weinig verkoop punten
Gr René ( Klaver vier)
Ps in het begin komt de troep uit de uitlaat,maar daarna is hij schoon en rookt nooit meer
Klaver vier
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Happydart »

Ik weet dat dit een oud topic is maar we zijn dus wat verder in de tijd en vele mensen hebben ondertussen GTL als brandstof gebruikt, waar ik nieuwsgierig naar ben:

-Hebben mensen last gekregen met brandstofpompen ivm de mindere smerende eigenschappen ?
-Andere rare dingen ondervonden na verloop van tijd?

Ik stel de vragen maar omdat ik indertijd een "waarschuwing"kreeg van iemand die in de brandstof sector werkt en die onderzoeken doet naar additieven en hun werking, mogelijke bijwerkingen enz. en die GTL als mogelijk schadelijk zag voor oudere motoren/brandstofpompen ,deze zouden gaan lekken enz...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Klaver vier »

Nou ik stook het nu een jaar en heb geen enkel probleem,diverse mensen in onze haven zijn er ook op overgestapt en allemaal zeer tevreden
Onze kachel doet het er ook prima op
Wij hebben een motor van plus minus 1982 dus niet echt nieuw.
Ik heb juist het idee dat het vetteger is,omdat de motor veel soepeler loopt,duidelijk hoorbaar
Kortom ik ben er zeer tevreden mee en heb geen aandelen
Jammer dat het nog niet makkelijk verkrijgbaar is bij ons in de buurt
Het cetaan gehalte is hoger waardoor het beter zou verbranden.
Dat je er lekkage van krijgt is volgens mij jerijnste flauwekul,ik heb het tenminste nog niet gehoord.
Maar als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het zeker niet tanken
Gr René ( klaver vier )
Ps Ik lijk wel een vertegenwoordiger
Klaver vier
WADnWIND

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door WADnWIND »

GTL voldoet tegenwoordig aan een EN-norm en wordt als volledig veilig beschouwd voor pakkingen etc.
Wij varen nu al 3 jaar zoveel mogelijk op GTL, naar volle tevredenheid, zonder enige complicatie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Navigo »

HH,

De soortelijke massa ligt wat lager, de viscositeit ligt wat lager.
Hierdoor zou het wat eerder kunnen gaan lekken cq zweten.

De hoeveelheid energie per liter ligt wat lager dan bij diesel, maw je heb wat meer nodig om het zelfde te bereiken tov diesel.
Het maximaal te behalen vermogen ligt dan ook wat lager.

Je timing van de brandstofpomp zou iets aangepast moeten worden, de verbrandings periode duurt wat langer dus beter verbrandde en minder zichtbare restproducten.
Door langere verbrandingsperiode dan ook wat mindere "dieselklop"

Dus iets duurder, iets minder rendement, minder last van bacterie en lagere uitstoot.

Navigo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Klaver vier »

Wat mij ook nog is opgevallen dat als je dieselolie knoeit op geverfde delen dat het dan verkleurd
Ik had onderin de boot dieselolie op de grijze verf geknoeid,dat is even blijven liggen en toen was het lichte grijs donker grijs geworden
Nu pas het zelfde overkomen met gtl,ik heb het weggehaald niks verkleurd of veranderd
Mij is ook opgevallen dat naast de dop van een dieselolie tankdop heel vaak de verf op gaat werken met dieselolie
Volgens mij gebeurd dit ook niet bij gtl,waar je geknoeid hebt blijft het ook lang een beetje vettig zelfs na het met een doek afgenomen te hebben.
Gr René
Klaver vier
WADnWIND

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door WADnWIND »

Navigo schreef:HH,

De soortelijke massa ligt wat lager, de viscositeit ligt wat lager.
Hierdoor zou het wat eerder kunnen gaan lekken cq zweten.

De hoeveelheid energie per liter ligt wat lager dan bij diesel, maw je heb wat meer nodig om het zelfde te bereiken tov diesel.
Het maximaal te behalen vermogen ligt dan ook wat lager.

Je timing van de brandstofpomp zou iets aangepast moeten worden, de verbrandings periode duurt wat langer dus beter verbrandde en minder zichtbare restproducten.
Door langere verbrandingsperiode dan ook wat mindere "dieselklop"

Dus iets duurder, iets minder rendement, minder last van bacterie en lagere uitstoot.

Navigo
De viscositeit is inderdaad iets lager GTL 2,45 t.o./ diesel 2,9
De energie per Kg (calorische waarde) ligt juist hoger! N.L. GTL = 44 MJ/Kg en diesel 42,9 Mj/Kg. Daardoor heb je juist minder GTL nodig voor dezelfde energie! Het is dus ongeveer 4% zuiniger dan diesel.
Het is net zo gevoelig voor bacteriën als er water in zit, maar wordt met minder water en bacterie vervuiling geleverd.
Uit het rapport:
Voor de relatief conventionele scheepsmotoren wezen metingen op een NOx-reductie van 8% tot 13% en een PM-reductie van 15% tot 60%.

Dit is dus de beste overlevingskans voor oudere motoren in de toekomst als ze over emissie eisen beginnen.

http://www.gtlfuel.nl/dbdocs/attachment_15.pdf

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... bAphQNDwnw

https://www.neste.com/sites/default/fil ... ndbook.pdf
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Navigo »

HH,

Tegenstrijdige berichtten, zie dit TNO artikel, de energie dichtheid van GTL ligt in dit objectief rapport lager.
Is wel een wat ouder rapport dat wel.


http://www.ce.nl/art/uploads/file/Rappo ... report.pdf

Navigo
WADnWIND

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door WADnWIND »

Ik moet corrigeren:
Per Kilogram vaart het zuiniger, maar per liter net iets minder zuiniger.
En we kopen het per liter, niet per Kg.....

Het genoemde TNO rapport is van 2014...

TNO rapport
TNO 2014 R10588
Beoordeling van verontreinigende emissies met Shell GTL Fuel bij middelzware en zware voertuigen, binnenvaartschepen en mobiele machines
Datum 16 september 2014
Auteur(s) Ruud Verbeek
Exemplaarnummer 2014-TM-RAP-0100154462
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL de nieuwe brandstof???

Bericht door Marie Christina »

Wat ik niet helemaal kan begrijpen is dat als je dat schemaatje met stipjes, streepjes en plusjes bekijkt GTL in personenauto's mileubelastender is dan diesel en in vrachtwagens minder.
Hoe zou dat kunnen?
Ander gebruik van de motor?
En hoe zou dat dan zijn met onze karretjes?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie