GTL de nieuwe brandstof???
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: ma mar 23, 2015 10:10 am
GTL de nieuwe brandstof???
Een nieuw onderwerp voor de belangstellenden.
Wie heeft er ervaring met GTL??
Voor- en nadelen??
Verkrijgbaarheid??
Prijs??
Ik hoor positieve en negatieve berichten, misschien basis voor een goede discussie??
Ruud, ms. Damsterdiep
Wie heeft er ervaring met GTL??
Voor- en nadelen??
Verkrijgbaarheid??
Prijs??
Ik hoor positieve en negatieve berichten, misschien basis voor een goede discussie??
Ruud, ms. Damsterdiep
Varen is noodzakelijk
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Intheredeed.
Die goede discussie is al gevoerd Damsterdiep.
Samenvatting: prima spul, slecht verkrijgbaar, aan de dure kant.
(Edit: Oh, nee. Dat was op een ander forum, waar deze discussie ook gevoerd is. Nou ja. Joe ketsj mai drift.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: ma mar 23, 2015 10:10 am
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Hiho,
Ik had wel gezocht naar GTL op Scheespraet maar niet gevonden.........
Sorry hoor, ik zal het niet meer doen!!
Ruud
Ik had wel gezocht naar GTL op Scheespraet maar niet gevonden.........
Sorry hoor, ik zal het niet meer doen!!
Ruud
Varen is noodzakelijk
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: GTL de nieuwe brandstof???
GTL geen ervaring als motorbrandstof maar in mijn oude pelgrimkacheltje wel geprobeerd toch weer over op petroleum is heter en wat minder roetafzetting.
Heb nog last van gasolielekkage bij de brandstofpomp moet nog verder speurwerk verrichten maar alles moet echt dicht zijn anders kan je GTL wel vergeten veel doorlatender dan de gewone gasolie.
Groet, Willem.
Heb nog last van gasolielekkage bij de brandstofpomp moet nog verder speurwerk verrichten maar alles moet echt dicht zijn anders kan je GTL wel vergeten veel doorlatender dan de gewone gasolie.
Groet, Willem.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Ik heb wel ervaring met gtl en het bevalt mij prima geen stank mooier lopen,en mocht je een paar druppels lekken bijv. Op het dek ruik je ook niks,ik wil niet meer anders
Bij ons in de haven meerdere overgestapt op gtl,allemaal zeer tevreden.
Mijn kachel brand er ook prima op,ik heb geen enkele klacht
Één nadeeltje nog te weinig verkoop punten
Gr René ( Klaver vier)
Ps in het begin komt de troep uit de uitlaat,maar daarna is hij schoon en rookt nooit meer
Bij ons in de haven meerdere overgestapt op gtl,allemaal zeer tevreden.
Mijn kachel brand er ook prima op,ik heb geen enkele klacht
Één nadeeltje nog te weinig verkoop punten
Gr René ( Klaver vier)
Ps in het begin komt de troep uit de uitlaat,maar daarna is hij schoon en rookt nooit meer
Klaver vier
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
- Locatie: Burcht
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Ik weet dat dit een oud topic is maar we zijn dus wat verder in de tijd en vele mensen hebben ondertussen GTL als brandstof gebruikt, waar ik nieuwsgierig naar ben:
-Hebben mensen last gekregen met brandstofpompen ivm de mindere smerende eigenschappen ?
-Andere rare dingen ondervonden na verloop van tijd?
Ik stel de vragen maar omdat ik indertijd een "waarschuwing"kreeg van iemand die in de brandstof sector werkt en die onderzoeken doet naar additieven en hun werking, mogelijke bijwerkingen enz. en die GTL als mogelijk schadelijk zag voor oudere motoren/brandstofpompen ,deze zouden gaan lekken enz...
-Hebben mensen last gekregen met brandstofpompen ivm de mindere smerende eigenschappen ?
-Andere rare dingen ondervonden na verloop van tijd?
Ik stel de vragen maar omdat ik indertijd een "waarschuwing"kreeg van iemand die in de brandstof sector werkt en die onderzoeken doet naar additieven en hun werking, mogelijke bijwerkingen enz. en die GTL als mogelijk schadelijk zag voor oudere motoren/brandstofpompen ,deze zouden gaan lekken enz...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Nou ik stook het nu een jaar en heb geen enkel probleem,diverse mensen in onze haven zijn er ook op overgestapt en allemaal zeer tevreden
Onze kachel doet het er ook prima op
Wij hebben een motor van plus minus 1982 dus niet echt nieuw.
Ik heb juist het idee dat het vetteger is,omdat de motor veel soepeler loopt,duidelijk hoorbaar
Kortom ik ben er zeer tevreden mee en heb geen aandelen
Jammer dat het nog niet makkelijk verkrijgbaar is bij ons in de buurt
Het cetaan gehalte is hoger waardoor het beter zou verbranden.
Dat je er lekkage van krijgt is volgens mij jerijnste flauwekul,ik heb het tenminste nog niet gehoord.
Maar als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het zeker niet tanken
Gr René ( klaver vier )
Ps Ik lijk wel een vertegenwoordiger
Onze kachel doet het er ook prima op
Wij hebben een motor van plus minus 1982 dus niet echt nieuw.
Ik heb juist het idee dat het vetteger is,omdat de motor veel soepeler loopt,duidelijk hoorbaar
Kortom ik ben er zeer tevreden mee en heb geen aandelen
Jammer dat het nog niet makkelijk verkrijgbaar is bij ons in de buurt
Het cetaan gehalte is hoger waardoor het beter zou verbranden.
Dat je er lekkage van krijgt is volgens mij jerijnste flauwekul,ik heb het tenminste nog niet gehoord.
Maar als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het zeker niet tanken
Gr René ( klaver vier )
Ps Ik lijk wel een vertegenwoordiger
Klaver vier
Re: GTL de nieuwe brandstof???
GTL voldoet tegenwoordig aan een EN-norm en wordt als volledig veilig beschouwd voor pakkingen etc.
Wij varen nu al 3 jaar zoveel mogelijk op GTL, naar volle tevredenheid, zonder enige complicatie
Wij varen nu al 3 jaar zoveel mogelijk op GTL, naar volle tevredenheid, zonder enige complicatie
Re: GTL de nieuwe brandstof???
HH,
De soortelijke massa ligt wat lager, de viscositeit ligt wat lager.
Hierdoor zou het wat eerder kunnen gaan lekken cq zweten.
De hoeveelheid energie per liter ligt wat lager dan bij diesel, maw je heb wat meer nodig om het zelfde te bereiken tov diesel.
Het maximaal te behalen vermogen ligt dan ook wat lager.
Je timing van de brandstofpomp zou iets aangepast moeten worden, de verbrandings periode duurt wat langer dus beter verbrandde en minder zichtbare restproducten.
Door langere verbrandingsperiode dan ook wat mindere "dieselklop"
Dus iets duurder, iets minder rendement, minder last van bacterie en lagere uitstoot.
Navigo
De soortelijke massa ligt wat lager, de viscositeit ligt wat lager.
Hierdoor zou het wat eerder kunnen gaan lekken cq zweten.
De hoeveelheid energie per liter ligt wat lager dan bij diesel, maw je heb wat meer nodig om het zelfde te bereiken tov diesel.
Het maximaal te behalen vermogen ligt dan ook wat lager.
Je timing van de brandstofpomp zou iets aangepast moeten worden, de verbrandings periode duurt wat langer dus beter verbrandde en minder zichtbare restproducten.
Door langere verbrandingsperiode dan ook wat mindere "dieselklop"
Dus iets duurder, iets minder rendement, minder last van bacterie en lagere uitstoot.
Navigo
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Wat mij ook nog is opgevallen dat als je dieselolie knoeit op geverfde delen dat het dan verkleurd
Ik had onderin de boot dieselolie op de grijze verf geknoeid,dat is even blijven liggen en toen was het lichte grijs donker grijs geworden
Nu pas het zelfde overkomen met gtl,ik heb het weggehaald niks verkleurd of veranderd
Mij is ook opgevallen dat naast de dop van een dieselolie tankdop heel vaak de verf op gaat werken met dieselolie
Volgens mij gebeurd dit ook niet bij gtl,waar je geknoeid hebt blijft het ook lang een beetje vettig zelfs na het met een doek afgenomen te hebben.
Gr René
Ik had onderin de boot dieselolie op de grijze verf geknoeid,dat is even blijven liggen en toen was het lichte grijs donker grijs geworden
Nu pas het zelfde overkomen met gtl,ik heb het weggehaald niks verkleurd of veranderd
Mij is ook opgevallen dat naast de dop van een dieselolie tankdop heel vaak de verf op gaat werken met dieselolie
Volgens mij gebeurd dit ook niet bij gtl,waar je geknoeid hebt blijft het ook lang een beetje vettig zelfs na het met een doek afgenomen te hebben.
Gr René
Klaver vier
Re: GTL de nieuwe brandstof???
De viscositeit is inderdaad iets lager GTL 2,45 t.o./ diesel 2,9Navigo schreef:HH,
De soortelijke massa ligt wat lager, de viscositeit ligt wat lager.
Hierdoor zou het wat eerder kunnen gaan lekken cq zweten.
De hoeveelheid energie per liter ligt wat lager dan bij diesel, maw je heb wat meer nodig om het zelfde te bereiken tov diesel.
Het maximaal te behalen vermogen ligt dan ook wat lager.
Je timing van de brandstofpomp zou iets aangepast moeten worden, de verbrandings periode duurt wat langer dus beter verbrandde en minder zichtbare restproducten.
Door langere verbrandingsperiode dan ook wat mindere "dieselklop"
Dus iets duurder, iets minder rendement, minder last van bacterie en lagere uitstoot.
Navigo
De energie per Kg (calorische waarde) ligt juist hoger! N.L. GTL = 44 MJ/Kg en diesel 42,9 Mj/Kg. Daardoor heb je juist minder GTL nodig voor dezelfde energie! Het is dus ongeveer 4% zuiniger dan diesel.
Het is net zo gevoelig voor bacteriën als er water in zit, maar wordt met minder water en bacterie vervuiling geleverd.
Uit het rapport:
Voor de relatief conventionele scheepsmotoren wezen metingen op een NOx-reductie van 8% tot 13% en een PM-reductie van 15% tot 60%.
Dit is dus de beste overlevingskans voor oudere motoren in de toekomst als ze over emissie eisen beginnen.
http://www.gtlfuel.nl/dbdocs/attachment_15.pdf
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... bAphQNDwnw
https://www.neste.com/sites/default/fil ... ndbook.pdf
Re: GTL de nieuwe brandstof???
HH,
Tegenstrijdige berichtten, zie dit TNO artikel, de energie dichtheid van GTL ligt in dit objectief rapport lager.
Is wel een wat ouder rapport dat wel.
http://www.ce.nl/art/uploads/file/Rappo ... report.pdf
Navigo
Tegenstrijdige berichtten, zie dit TNO artikel, de energie dichtheid van GTL ligt in dit objectief rapport lager.
Is wel een wat ouder rapport dat wel.
http://www.ce.nl/art/uploads/file/Rappo ... report.pdf
Navigo
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Ik moet corrigeren:
Per Kilogram vaart het zuiniger, maar per liter net iets minder zuiniger.
En we kopen het per liter, niet per Kg.....
Het genoemde TNO rapport is van 2014...
TNO rapport
TNO 2014 R10588
Beoordeling van verontreinigende emissies met Shell GTL Fuel bij middelzware en zware voertuigen, binnenvaartschepen en mobiele machines
Datum 16 september 2014
Auteur(s) Ruud Verbeek
Exemplaarnummer 2014-TM-RAP-0100154462
Per Kilogram vaart het zuiniger, maar per liter net iets minder zuiniger.
En we kopen het per liter, niet per Kg.....
Het genoemde TNO rapport is van 2014...
TNO rapport
TNO 2014 R10588
Beoordeling van verontreinigende emissies met Shell GTL Fuel bij middelzware en zware voertuigen, binnenvaartschepen en mobiele machines
Datum 16 september 2014
Auteur(s) Ruud Verbeek
Exemplaarnummer 2014-TM-RAP-0100154462
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: GTL de nieuwe brandstof???
Wat ik niet helemaal kan begrijpen is dat als je dat schemaatje met stipjes, streepjes en plusjes bekijkt GTL in personenauto's mileubelastender is dan diesel en in vrachtwagens minder.
Hoe zou dat kunnen?
Ander gebruik van de motor?
En hoe zou dat dan zijn met onze karretjes?
Hoe zou dat kunnen?
Ander gebruik van de motor?
En hoe zou dat dan zijn met onze karretjes?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)