Daf 575

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Daf 575

Bericht door Beurtschip »

Geachte Vetkuil bezoekers
Wie kent de Daf DD575 motoren daar ik problemen heb met de koude start . Motor is kortgeleden geheel overhaald (gereviseerd) en daarnaast is het onderblok 0,3 mm afgefreest om het rookgedrag te verminderen . Naar mijn idee is ook de verstuiverdruk verhoogt en is de Cav brandstofpomp vervangen voor een Bosch brandstofpomp uprsv (advies Daf) welke ook wordt toegepast op de Daf 615 . Afgelopen zomer in bedrijf gesteld en nu 36 uur op de teller . Afgelopen zomer geen startproblemen gehad maar nog steeds rookgedrag bij starten en wat vermindert als de motor op themperatuur is . Prestaties van de motor zijn prima en eenmaal op themperatuur draait hij mooi en rustig . Nu op dit moment de dagen iets kouder zijn maar nog verre van extreem wil deze gemodificeerde Daf slecht starten ,iets wat voor mij een vraagteken is . De Bosch brandstofpomp heeft naar mijn idee geen koudstart handel of knop zoals de Cav pomp. Gashendel vol gas was het advies maar mocht ook niet baten . Begrijp best wel als dieselolie koud is en het motorblok ook dat het allemaal wat lastiger is voor deze conventionele dieselmotor om wakker te worden maar niet na de nodige uitgevoerde modificaties naar mijn idee . De Daf DD 575 staat toch bekend om zijn goede koude start al is het misschien met een Cav pomp . Vraag mezelf af wat er mis is of kan zijn ,wat ik over het hoofd zie . Hoop dat er iemand i's die zijn ervaringen met me wil delen over deze motoren .

Met vriendelijke groet Bart
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Daf 575

Bericht door Arrejoan »

Goedemorgen, als bezitter van een DA475 herken ik je probleem HEEL goed.
Ik heb WEL een CAV-pomp met een koudstartknop maar als het kouder word is starten inderdaad een lijdensweg :x , waar ik resultaat mee behaal is : luchtfilter eraf, verfstripper op de lage stand in de inlaat voor een minuut of twee en dan gaat starten een stuk beter :D .
Er zullen op dit forum ongetwijfeld mensen zijn die, als je een foto en /of type nummer van je Bosch plaatst, een idee hebben over het koud-starten,
Ondanks je sores een goed vaarjaar 2017,succes, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Daf 575

Bericht door varg »

Compressie onlangs nog gemeten?
Als alles is uitgevoerd zoals je beschrijft dan denk ik dat je in je brandstoftoevoer moet zoeken. Bij langere stilstand zou dan door een minieme lekkage de opvoerpomp meer tijd nodig hebben om de brandstof bij de inspuitpomp te krijgen. Alle dichtingen nagetrokken?
Als alles in orde is kan je altijd nog overgaan op het monteren van een vlamstart. Zoek even op dit forum......
Ik herken het probleem trouwens niet als typisch voor een DAF met jouw specs.
Groet
Arnold
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

Arrejoan schreef:Goedemorgen, als bezitter van een DA475 herken ik je probleem HEEL goed.
Ik heb WEL een CAV-pomp met een koudstartknop maar als het kouder word is starten inderdaad een lijdensweg :x , waar ik resultaat mee behaal is : luchtfilter eraf, verfstripper op de lage stand in de inlaat voor een minuut of twee en dan gaat starten een stuk beter :D .
Er zullen op dit forum ongetwijfeld mensen zijn die, als je een foto en /of type nummer van je Bosch plaatst, een idee hebben over het koud-starten,
Ondanks je sores een goed vaarjaar 2017,succes, groet Ad :mrgreen:
Goede morgen Ad
Allereerst de beste wensen voor 2017 en bedankt voor de reactie . Ja heb ook al zitten denken om inderdaad de motor voor te verwarmen en zelfs de brandstof voor te verwarmen. Allemaal leuk maar best kostbare ingrepen . Ad heb jij verder een idee wie ik allemaal het beste aan kan schrijven. Ik zit nog maar net op dit forum en ben druk de weg aan het vinden .

Met vriendelijke groet Bart
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

varg schreef:Compressie onlangs nog gemeten?
Als alles is uitgevoerd zoals je beschrijft dan denk ik dat je in je brandstoftoevoer moet zoeken. Bij langere stilstand zou dan door een minieme lekkage de opvoerpomp meer tijd nodig hebben om de brandstof bij de inspuitpomp te krijgen. Alle dichtingen nagetrokken?
Als alles in orde is kan je altijd nog overgaan op het monteren van een vlamstart. Zoek even op dit forum......
Ik herken het probleem trouwens niet als typisch voor een DAF met jouw specs.
Groet
Arnold
Beste Arnold
Zal inderdaad alles nog eens nalopen wat brandstoftoevoer betreft. Heb jij toevallig nog suggesties hoe ik deze motoren het beste kan ontluchten. Heb gelezen over vlamstarters maar vind dat een gereviseerde motor niet zo veel moeite zou moeten hebben met starten . Of vraag ik te veel van mijn Daf . Zit eerder te denken om de motor dan via de koelvloeistof voor te verwarmen . Maar evengoed bedankt voor je suggesties. Oh ja ook nog de beste wensen voor 2017.

Met vriendelijke groet Bart
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Daf 575

Bericht door Wouter »

Hoi Bart,
ik weet niet zo veel van motoren, maar heb dezelfde DAF met een Bosch brandstof pomp, en nooit problemen mee.
We hebben wel de oliekachel in de machinekamer staan, en de CV leidingen heb ik niet allemaal geisoleerd zodat het daar altijd wel >5 graden is.
Ik weet niet of je aan boord woont, maar misschien kun je een radiatortje plaatsen?

Succes!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Daf 575

Bericht door sambeek »

Denk ook dat het puur met temperatuur te maken heeft.
Mijn Daf (1160) heeft er een hekel aan als ik hem uit z'n winterslaap haal.
Als er met regelmaat mee wordt gevaren valt het wel mee.
Vroeger in z'n diensttijd stonden er een paar grote radiatoren die de boel op
temperatuur hielden.
Als je de mogelijkheid hebt je koelwater voor te verwarmen d.m.v. warmtewisselaar,
neemt je blok de warmte aanzienlijk sneller op dan een bijzet kachel. (denk ik)
Dan wel een mogelijkheid maken je koelbuizen van de motor
af te sluiten.
groet Terpstra / SAMBEEK
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Daf 575

Bericht door wrotter »

op mijn 615 m zat een cav pomp ,met snel starter ,dat hield in dat je de gashandel even voor het starten helemaal door moest drukken in vrij stand en dan met heel weinig gas kon je starten ,ook bij best strenge winters die je toen nog had ,liep hij dan vrijwel meteen ,maar dit was een originele Daf scheeps diesel ,geleverd door de daf .
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

Wouter schreef:Hoi Bart,
ik weet niet zo veel van motoren, maar heb dezelfde DAF met een Bosch brandstof pomp, en nooit problemen mee.
We hebben wel de oliekachel in de machinekamer staan, en de CV leidingen heb ik niet allemaal geisoleerd zodat het daar altijd wel >5 graden is.
Ik weet niet of je aan boord woont, maar misschien kun je een radiatortje plaatsen?

Succes!
Beste Wouter
Alvast bedankt voor je reactie en begrijp dat je dus geen speciale handelingen verricht om hem te starten . Nu weet ik in ieder geval dat ik het elders moet zoeken . Themperatuur speelt inderdaad een grote rol .

Dankjewel voor uw reactie ...Gr Bart
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

wrotter schreef:op mijn 615 m zat een cav pomp ,met snel starter ,dat hield in dat je de gashandel even voor het starten helemaal door moest drukken in vrij stand en dan met heel weinig gas kon je starten ,ook bij best strenge winters die je toen nog had ,liep hij dan vrijwel meteen ,maar dit was een originele Daf scheeps diesel ,geleverd door de daf .
Beste Wrotter
Dankjewel voor de reactie ...kom zo steeds meer te weten over Daf en kan zo in ieder geval uitfilteren waar ik het moet gaan zoeken . Gr Bart
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

sambeek schreef:Denk ook dat het puur met temperatuur te maken heeft.
Mijn Daf (1160) heeft er een hekel aan als ik hem uit z'n winterslaap haal.
Als er met regelmaat mee wordt gevaren valt het wel mee.
Vroeger in z'n diensttijd stonden er een paar grote radiatoren die de boel op
temperatuur hielden.
Als je de mogelijkheid hebt je koelwater voor te verwarmen d.m.v. warmtewisselaar,
neemt je blok de warmte aanzienlijk sneller op dan een bijzet kachel. (denk ik)
Dan wel een mogelijkheid maken je koelbuizen van de motor
af te sluiten.
Beste Sambeek
Jaaaa themperatuur speelt een grote rol ...das duidelijk. Toch begrijp ik van andere Scheepspraeters dat het starten zelf niet zo''n probleem zou moeten zijn . Zonder dat rookgordijn opstarten is wat anders en zou toch een heel eind minder moeten zijn als het motorblok op themperatuur staat . Afijn nog genoeg te knutselen dus .

Dankjewel voor de reactie....Gr Bart
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Daf 575

Bericht door varg »

Bart, deze http://oudedaftechniek.nl/fotomap%20pag ... motor1.pdf is je ws. al bekend?
Arnold
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

Wouter schreef:Hoi Bart,
ik weet niet zo veel van motoren, maar heb dezelfde DAF met een Bosch brandstof pomp, en nooit problemen mee.
We hebben wel de oliekachel in de machinekamer staan, en de CV leidingen heb ik niet allemaal geisoleerd zodat het daar altijd wel >5 graden is.
Ik weet niet of je aan boord woont, maar misschien kun je een radiatortje plaatsen?

Succes!
Beste Wouter

Mooi Schip hoor de IRIS ....Hoop dat de problemen met mijn Daf snel verholpen zijn ,het hoort niet ...das duidelijk. Beetje themperatuur rond de moter kan geen kwaad .

Dankjewel voor de reactie en succes met je schip .
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Daf 575

Bericht door varg »

En hier nog een gedachte over het controleren van je brandstoftoevoer: http://www.oudedaftechniek.nl/fotomap%2 ... 203600.pdf zie pagina 10
Arnold
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

varg schreef:Bart, deze http://oudedaftechniek.nl/fotomap%20pag ... motor1.pdf is je ws. al bekend?
Arnold
Dankjewel voor de documentatie Arnold ....
Plaats reactie