Daf 575
Moderators: sailor wim, frank
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Daf 575
weet je wel zeker dat er geen koudstart op je bosch-pomp zit? Over brandstofpompen zonder koudstart zwijgt het internet namelijk. Mocht je inderdaad geen koudstart-stand hebben dan is een vlamstart een goedkope en werkbare mogelijkheid. Je hoeft geen verbinding met je tank te maken, een klein reservoir met een beetje gasolie is al voldoende. Omdat er ook wat vette neerslag op de kleppen komt sluiten de kleppen beter en wordt de compressie tijdens het starten hoger. Een elektrische inlaat-luchtverwarming (standaard bij bepaalde typen) is natuurlijk ook mogelijk. Ik ken ook een paar mensen die de föhn van hun vrouw gebruiken.
Arnold
Arnold
Laatst gewijzigd door varg op ma jan 02, 2017 2:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Daf 575
In de handel heb je van die koelwater verwarmers van 220 V 750W. Deze zet je tussen de pomp en je blok. Deze houd je koelwater temp in de winter rond de 55 gr. ( rhib op mijn werk hangt dag en nacht weer of geen weer buiten en koelw is altijd rond de 55 gr C ) Op de Zaandam zetten we gewoon een 3kw heater 24 uur van te voren bij en deze pookt het koelwater op naar 30gr zodat de werkspoor net ff wat makkelijker start. Wat de prijs is zou ik niet durven te zeggen. Het mooiste is dat deze gewoon altijd blijft aan staan maar electra is ook niet gratis. Vandaar dat je hem dan gewoon voor een dag van te voren even aan zet dan is je motor de volgende dag gewoon "warm" en start hij net ff wat beter.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: di dec 18, 2007 8:15 pm
- Locatie: Wageningen
Re: Daf 575
Hoi Bart
De meeste dafjes zijn toch echt geboren als vrachtwagenmotor en die hebben of vlamstart of een andere koudstart of allebij. Als er tijdens starten wel een hoop witte rook uit de uitlaat komt krijgt hij wel diesel maar die verbrand niet omdat deze condenseerd tegen de koude cilinderwanden. De benodige compressie eind temperatuur wordt niet gehaald ondanks de verhoogde compressie. Als de opgezogen lucht onder de 5 graden is is deze in de motor zelfs onder nul. De motorruimte verwarmen als is het maar ff scheelt alles. Kromhoutjes hebben dezelfde problemen. Hij start uiteindelijk wel maar het doet gewoon zeer als ie aangaat. Niet goed voor accus en startmotor.
Als je er toch op woont en je dus stookt zou ik de motor kwa temperatuur ook maar verwennen. Tot zover. Succes
De meeste dafjes zijn toch echt geboren als vrachtwagenmotor en die hebben of vlamstart of een andere koudstart of allebij. Als er tijdens starten wel een hoop witte rook uit de uitlaat komt krijgt hij wel diesel maar die verbrand niet omdat deze condenseerd tegen de koude cilinderwanden. De benodige compressie eind temperatuur wordt niet gehaald ondanks de verhoogde compressie. Als de opgezogen lucht onder de 5 graden is is deze in de motor zelfs onder nul. De motorruimte verwarmen als is het maar ff scheelt alles. Kromhoutjes hebben dezelfde problemen. Hij start uiteindelijk wel maar het doet gewoon zeer als ie aangaat. Niet goed voor accus en startmotor.
Als je er toch op woont en je dus stookt zou ik de motor kwa temperatuur ook maar verwennen. Tot zover. Succes
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm
Re: Daf 575
Beste Arnoldvarg schreef:weet je wel zeker dat er geen koudstart op je bosch-pomp zit? Over brandstofpompen zonder koudstart zwijgt het internet namelijk. Mocht je inderdaad geen koudstart-stand hebben dan is een vlamstart een goedkope en werkbare mogelijkheid. Je hoeft geen verbinding met je tank te maken, een klein reservoir met een beetje gasolie is al voldoende. Omdat er ook wat vette neerslag op de kleppen komt sluiten de kleppen beter en wordt de compressie tijdens het starten hoger. Een elektrische inlaat-luchtverwarming (standaard bij bepaalde typen) is natuurlijk ook mogelijk. Ik ken ook een paar mensen die de föhn van hun vrouw gebruiken.
Arnold
Vandaag weer op m'n kop rond de brandstofpomp gehangen en brandstoftoevoer systeem helemaal nagelopen . Geen koudstart te vinden ...... Het is toch zaak dat deze Daf een handje geholpen zal moeten worden ,ondanks zijn modificaties blijkbaar . Motorblok voorverwarming en misschien wel de brandstof ook .
Weer bedankt voor het meedenken Arnold
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm
Re: Daf 575
Beste Ed jeedje schreef:In de handel heb je van die koelwater verwarmers van 220 V 750W. Deze zet je tussen de pomp en je blok. Deze houd je koelwater temp in de winter rond de 55 gr. ( rhib op mijn werk hangt dag en nacht weer of geen weer buiten en koelw is altijd rond de 55 gr C ) Op de Zaandam zetten we gewoon een 3kw heater 24 uur van te voren bij en deze pookt het koelwater op naar 30gr zodat de werkspoor net ff wat makkelijker start. Wat de prijs is zou ik niet durven te zeggen. Het mooiste is dat deze gewoon altijd blijft aan staan maar electra is ook niet gratis. Vandaar dat je hem dan gewoon voor een dag van te voren even aan zet dan is je motor de volgende dag gewoon "warm" en start hij net ff wat beter.
Had er al aan zitten denken als extra luxe om de motor voor te verwarmen. Maar ik dacht omdat hij gemodificeerd is,het niet nodig zou zijn ....Dus wel . Blijft wit roken totdat de thermostaat opent (condenserende dieselolie) Best prijzig die 230Volt motorverwarming.
Bedankt voor het meedenken Edje
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Daf 575
Hoi Bart,
Als je er toch op woont en de temperatuur van de machinekamer is niet voldoende, of je moet daar te lang stoken voor je wil gaan varen, dan is misschien wel het goedkoopst (wat aanpassignen en lange termijn betreft) om een warmtewisselaar in het koelsysteem op te nemen zodat je de motor met je CV ketel kunt opwarmen.
Succes!
Als je er toch op woont en de temperatuur van de machinekamer is niet voldoende, of je moet daar te lang stoken voor je wil gaan varen, dan is misschien wel het goedkoopst (wat aanpassignen en lange termijn betreft) om een warmtewisselaar in het koelsysteem op te nemen zodat je de motor met je CV ketel kunt opwarmen.
Succes!
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm
Re: Daf 575
Beste WouterWouter schreef:Hoi Bart,
Als je er toch op woont en de temperatuur van de machinekamer is niet voldoende, of je moet daar te lang stoken voor je wil gaan varen, dan is misschien wel het goedkoopst (wat aanpassignen en lange termijn betreft) om een warmtewisselaar in het koelsysteem op te nemen zodat je de motor met je CV ketel kunt opwarmen.
Succes!
Dat is inderdaad de mooiste oplossing Wouter...maar ik stook m'n scheepje warm met een houtkachel zonder cv systeem . Maar er zijn wel ideeën .
Bedankt voor het meedenken Wouter
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Daf 575
Bart, het uittrekken van de regulateurhandel ook geprobeerd?
http://oudedaftechniek.nl/fotomap%20pag ... motor1.pdf pagina 15, figuur 8?
Arnold
http://oudedaftechniek.nl/fotomap%20pag ... motor1.pdf pagina 15, figuur 8?
Arnold
Re: Daf 575
Ff langs een scheepssloperij gaan. De meeste schepen hebben koelwaterverwarming op de diesels zitten. Voor een 575 is een 750 watt al ruim voldoende. Maar het mooiste is idd een extra wisselaar tussen je koelwater en je cv systeem. als je aan het varen bent geeft hij warmte af aan je cv systeem en als je stil ligt geeft je cv warmte af aan je motor. Dit kun je zelf ook realiseren met een koeler van de sloperij. een ware goudmijn dat soort bedrijven en vaak nog geen eens zo duur. Kissie bier in de hand melden bij de voorman en vragen of je ff mag neuzen op de sloop schepen. dat kissie bier doet wonderenBeurtschip schreef:Best prijzig die 230Volt motorverwarming.
gr Ed
Re: Daf 575
je kunt natuurlijk ook de gewoon ouderwetse startpilote gebruiken ,zal nog wel in de handel zijn ,die gebruikten we bij een daf 80 pk ik meen een 475 1n de jaren 60 veel , stond in een Esso bunkerbootje ,en dat spul hielp best wel goed ,even vlak voor de luchtinlaat spuiten en lopen maar .
groet wout.
enne scheelt veel kosten en werk.
groet wout.
enne scheelt veel kosten en werk.
Re: Daf 575
Wij hebben een kleine ribben buis kacheltje(250watt) onder de carter pan geplaatst.
Na een dag voel je dat de warmte door de motor is getrokken.
Zit re al 27 jaar en werkt perfect.
geert
Na een dag voel je dat de warmte door de motor is getrokken.
Zit re al 27 jaar en werkt perfect.
geert
Re: Daf 575
Wij hebben dit gedaan naar aanleiding van de motoren van de walvis .
Deze hebben vanaf de nieuwbouw een verwarmingsspiraal in het carter .
Het verwarmd de smeerolie en zelfs het blok word handwarm.
geert
Deze hebben vanaf de nieuwbouw een verwarmingsspiraal in het carter .
Het verwarmd de smeerolie en zelfs het blok word handwarm.
geert
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm
Re: Daf 575
Beste Arnoldvarg schreef:Bart, het uittrekken van de regulateurhandel ook geprobeerd?
http://oudedaftechniek.nl/fotomap%20pag ... motor1.pdf pagina 15, figuur 8?
Arnold
Heb een andere brandstofpomp als op de afbeeldingen van Daf . Zal er nog wel eens een monteur van Daf bij halen . Begin maar eens met het motorblok voor te verwarmen....wil een close in boiler gaan koppelen aan m'n koelwater systeem....Zit er alleen nog mee hoe ik dat drukloos ga houden ?
Gr Bart
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm
Re: Daf 575
Beste Ed jeedje schreef:Ff langs een scheepssloperij gaan. De meeste schepen hebben koelwaterverwarming op de diesels zitten. Voor een 575 is een 750 watt al ruim voldoende. Maar het mooiste is idd een extra wisselaar tussen je koelwater en je cv systeem. als je aan het varen bent geeft hij warmte af aan je cv systeem en als je stil ligt geeft je cv warmte af aan je motor. Dit kun je zelf ook realiseren met een koeler van de sloperij. een ware goudmijn dat soort bedrijven en vaak nog geen eens zo duur. Kissie bier in de hand melden bij de voorman en vragen of je ff mag neuzen op de sloop schepen. dat kissie bier doet wonderenBeurtschip schreef:Best prijzig die 230Volt motorverwarming.
gr Ed
Goed idee van die Sloperij Edje ....sowieso leuk zo'n dagje snuffelen tussen die ouwe( rommel ).
Bedankt weer Edje
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm
Re: Daf 575
Beste Wrotterwrotter schreef:je kunt natuurlijk ook de gewoon ouderwetse startpilote gebruiken ,zal nog wel in de handel zijn ,die gebruikten we bij een daf 80 pk ik meen een 475 1n de jaren 60 veel , stond in een Esso bunkerbootje ,en dat spul hielp best wel goed ,even vlak voor de luchtinlaat spuiten en lopen maar .
groet wout.
enne scheelt veel kosten en werk.
Ja dat bestaat nog steeds en is inderdaad misschien wel de goedkoopste oplossing. Heb altijd begrepen dat het toch echt de laatste oplossing is om startpiloot te gebruiken en het zou uiteindelijk slecht zijn voor de motor? Hij is net gereviseerd weetjewel.
Maar evengoed weer bedankt voor het meedenken