Daf 575

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

walvis schreef:Wij hebben dit gedaan naar aanleiding van de motoren van de walvis .
Deze hebben vanaf de nieuwbouw een verwarmingsspiraal in het carter .
Het verwarmd de smeerolie en zelfs het blok word handwarm.
geert
Beste Walvis

Da's misschien ook nog niet zo'n slecht idee ....Lekker simpel ...niet duur en als het bij jullie al 27 jaar werkt waarom dan niet bij mij .

Dankjewel...goeie Tip

Gr Bart
.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Daf 575

Bericht door edje »

Die starpilot...... als je snel van je motor af wil moet je dit gebruiken.....

Doordat je die troep (start pilot/ether) gebruikt maak je je motor "verslaafd" . Dit wil zeggen doordat je gas injecteert in je cilinder schieten de verbrandings drukken in de cilinder ff te ver door. Het gevolg is dat je zuigerveren een enorme opdonder krijgen en kunnen gaan kantelen door de ontploffing in je cilinder. Hierdoor grote kans op krassen in je cil voering en je veren die ovaal worden. Deze moeten recht zijn en goed afsluiten op je cil wand. Het resultaat is dat je motor steeds slechter start omdat hij compressie verlies heeft door de versleten zuigerveren en de krassen in je cilinder wand. Tevens heb ik het wel een paar keer fout zien gaan doordat er bij een indirect ingespoten diesel (dus de variant met gloei spiralen) met pilot gewerkt werd. Men ging even voorgloeien en bij het starten werd en een flinke snuif gegeven. Resultaat was een enorme rotklap en een steekvlam. Busje eter als een raket door het scheepje heen. Door de eter en het gloei spiraal welke heet was is er een voor ontsteking geweest in het inlaat spruitstuk. deze was dus gescheurd en kleppen die niet goed meer afsloten.

Mijn advies is dan ook gewoon motor voor verwarmen en als dat niet lukt gewoon met een klein brandertje tijdens het starten voor de lucht inlaat houden en doorstarten (vlam klein houden) de aangezogen lucht is dan net ff warmer zodat de koude brstf niet neerslaat op de koude cil voering.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Daf 575

Bericht door KarelE »

Klein brandertje, of zoals eerder genoemd, met de verffoehn richting inlaat blazen. Deed ik ook wel bij handstart Lister en Volvo Penta MB1
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Daf 575

Bericht door meester »

Een DAF hoort bij dit weer gewoon te starten. en zeker na een revisie met een verhoogde compressiedruk. maar eerst even over de zgn koudstart.
de koudstart komt voor bij brandstofpompen die bedient worden door het vacuum van de motor zoals in vrachtwagens normaal was. Het vacuum uit de inlaat , geregeld via een klep in de inlaat, bedient dan de brandstofpomp door een balg. Als de motor niet draait heb je geen vacuum en dus ook geen extra brandstof. dat werd geregeld via de zgn koudstart(een knopje of trekkabel) die de normaal door het vacuum bediende brandstofregelstang op volgas zet zodat je motor direct een volle inspuiting krijgt bij starten.
de koudstart zie je dus niet bij brandstofpompen die direct op de pomp worden bedient. die kan je nl met het gashandel op volgas zetten.

starten bij koud weer: Motoren lopen obver het algemeen netjes bij een verlate afstelling maar starten beter met een vroege afstelling. Bij revise en aangespaste compressie komt het voor dat de timing en en drukverloop in de cilinder niet meer overeen komen. de zgn inspuit timing. Standaard spuit een daf volgens mij op 28gr voor BDP in. maar die instellingen willen wel eens niet meer kloppen na een nieuwe brandstofpomp montage.
Je kan even proberen of je de brandstofpomp met een overloopglas op de juiste instelling aan de motor kan afstellen. je moet dan van cil 1 de restdrukpersklep eruit halen en het glazen buisje moteren. als je nu de motor met de hand draait zie je of er werkelijk brandstof gaat stromen bij 28gr. zoniet even opnieuw afstellen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

edje schreef:Die starpilot...... als je snel van je motor af wil moet je dit gebruiken.....

Doordat je die troep (start pilot/ether) gebruikt maak je je motor "verslaafd" . Dit wil zeggen doordat je gas injecteert in je cilinder schieten de verbrandings drukken in de cilinder ff te ver door. Het gevolg is dat je zuigerveren een enorme opdonder krijgen en kunnen gaan kantelen door de ontploffing in je cilinder. Hierdoor grote kans op krassen in je cil voering en je veren die ovaal worden. Deze moeten recht zijn en goed afsluiten op je cil wand. Het resultaat is dat je motor steeds slechter start omdat hij compressie verlies heeft door de versleten zuigerveren en de krassen in je cilinder wand. Tevens heb ik het wel een paar keer fout zien gaan doordat er bij een indirect ingespoten diesel (dus de variant met gloei spiralen) met pilot gewerkt werd. Men ging even voorgloeien en bij het starten werd en een flinke snuif gegeven. Resultaat was een enorme rotklap en een steekvlam. Busje eter als een raket door het scheepje heen. Door de eter en het gloei spiraal welke heet was is er een voor ontsteking geweest in het inlaat spruitstuk. deze was dus gescheurd en kleppen die niet goed meer afsloten.

Mijn advies is dan ook gewoon motor voor verwarmen en als dat niet lukt gewoon met een klein brandertje tijdens het starten voor de lucht inlaat houden en doorstarten (vlam klein houden) de aangezogen lucht is dan net ff warmer zodat de koude brstf niet neerslaat op de koude cil voering.
Hallo die Edje
Had ooit al eens zoiets begrepen over startpiloot ....en het idee alleen al ...Die motor is voor mij nieuw ...dus geen startpiloot of rare hulpmiddeltjes . Vandaag m'n generator (luchtgekoelde lister) 45min laten draaien ,welke naast de Daf staat ,is lekker de boel laten opwarmen...15 graden ongeveer . Starten ging al een heel stuk vlotter . Zo'n ribbenbuiskachel is ook geen gek idee . Machinekamer een klein beetje op themperatuur is toch wel prettig voor de machinerie. Koelwater voorverwarmen is toch wat je het meeste ziet in de beroepsvaart ...dus dat ga ik maar eens in elkaar steken denk ik .

Edje bedankt weer .....Gr Bart
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

meester schreef:Een DAF hoort bij dit weer gewoon te starten. en zeker na een revisie met een verhoogde compressiedruk. maar eerst even over de zgn koudstart.
de koudstart komt voor bij brandstofpompen die bedient worden door het vacuum van de motor zoals in vrachtwagens normaal was. Het vacuum uit de inlaat , geregeld via een klep in de inlaat, bedient dan de brandstofpomp door een balg. Als de motor niet draait heb je geen vacuum en dus ook geen extra brandstof. dat werd geregeld via de zgn koudstart(een knopje of trekkabel) die de normaal door het vacuum bediende brandstofregelstang op volgas zet zodat je motor direct een volle inspuiting krijgt bij starten.
de koudstart zie je dus niet bij brandstofpompen die direct op de pomp worden bedient. die kan je nl met het gashandel op volgas zetten.

starten bij koud weer: Motoren lopen obver het algemeen netjes bij een verlate afstelling maar starten beter met een vroege afstelling. Bij revise en aangespaste compressie komt het voor dat de timing en en drukverloop in de cilinder niet meer overeen komen. de zgn inspuit timing. Standaard spuit een daf volgens mij op 28gr voor BDP in. maar die instellingen willen wel eens niet meer kloppen na een nieuwe brandstofpomp montage.
Je kan even proberen of je de brandstofpomp met een overloopglas op de juiste instelling aan de motor kan afstellen. je moet dan van cil 1 de restdrukpersklep eruit halen en het glazen buisje moteren. als je nu de motor met de hand draait zie je of er werkelijk brandstof gaat stromen bij 28gr. zoniet even opnieuw afstellen
Beste Meester

Dit klinkt als iemand die er serieus verstand van heeft ...en ja dat is mijn idee ook dat een Daf die deze behandeling heeft gehad gewoon moet starten ,zonder allerlei hulpmiddelen. Wat ik weet is dat diegene die m'n Daf heeft gereviseerd zo'n beetje alle afstellingen heeft aangepast om het motortje te optimaliseren. Hij had al heel wat Dafjes aangepakt ..dus had alle vertrouwen in deze man . Ook omdat hij als vaste service monteur bij ons aan boord kwam op het schip waar ik op werkte en veel respect had voor zijn manier van werken . Maargoed ...iedereen kan fouten maken . Ga zeker even op u advies controleren of die 28 graden voor BDP klopt . Afstelling veranderen of aanpassen wil ik eerst even zien als een ervaren monteur dat doet .

Wilde u bedanken voor het vakkundige advies en het bevestigen van feiten .

Met vriendelijke groet Bart
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

DAF kenners

Heb ooit is gelezen op dit forum dat er een winterthermostaat verkrijgbaar is voor de Daf motoren . Ik heb er twee gebeld ..Vinkdiesel en Drinkwaard..maar geen van tweeën hebben ze deze in hun assortiment. Wat ik begreep op dit forum was dat een thermostaat van 80 graden Celsius. Normaal opent hij al op 67 graden Celsius. Mijn Daf blijft zo'n beetje rond de 70graden hangen . Nu vroeg ik mezelf af als ik dus een 80graden thermostaat kan bemachtigen ( niet origineel van Daf) of dat het kwaad zou kunnen voor de motor ..een wat hogere werkthemperatuur . Misschien dat de motor dan ook minder walmt ( lichte blauwe rook) . Misschien een Nobel streven maar probeer toch m'n ouwe Daf rookvrij te krijgen .

Alvast bedankt voor het meedenken Gr Bart
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Daf 575

Bericht door FransvanNispen »

Ik ben geen kenner, maar kan alleen vertellen wat mijn ervaring is bij mijn vroegere DAF 615.
Daar zaten 2 therm in, ééntje voor de "bijpass" als de motor nog koud was.
Normale temp bij mij vlot 80/85 grdn.

Motor welke ook als het goed vroor, gewoon starte, geen koudstartknop o.i.d. Gewoon knoppie drukken en lopen.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

FransvanNispen schreef:Ik ben geen kenner, maar kan alleen vertellen wat mijn ervaring is bij mijn vroegere DAF 615.
Daar zaten 2 therm in, ééntje voor de "bijpass" als de motor nog koud was.
Normale temp bij mij vlot 80/85 grdn.

Motor welke ook als het goed vroor, gewoon starte, geen koudstartknop o.i.d. Gewoon knoppie drukken en lopen.

Groet

Frans 8)
Beste Frans
Bedankt voor de respons .
Nou is m'n beunkoeler wat overbemeten (160pk Blokland) maar ga effe langs Vinkdiesel in Sliedrecht voor een paar andere thermostaten . Wordt daar altijd goed geholpen .

Gr Bart
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Daf 575

Bericht door Klaver vier »

Bart ik denk niet dat je motor beter gaat starten door een andere thermostaat.
Ik denk eerder aan teruglopen van je brandstof,
.ik kan de daf verder niet,maar bij mijn vorige boot had ik in het begin ook startproblemen ( mercedes motor )
Bij mij was het dat de brandstof terug liep naar de tank in de kiel,op advies van een dieselmonteur een terugslagklepje in de pomp vervangen en ,maar dat weet ik niet meer zeker een terugslagklepje in de retour.
Nooit maar dan ook nooit meer een startprobleem gehad
Midden in de winter starten lopen.
Nu start ik s,winters nooit meer i,v,m, condens vorming.
Als je van het roken af wil gtl gaan stoken.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Daf 575

Bericht door schipper-willem »

Goedendag,
Als je kans ziet om zo'n gloeidinges te plaatsen is altijd beter dan een steenkoude start in de oudheid hadden wij in de machinekamer van een klippertje een 40 pk lister in de winterdag zette mijn vader een petroleumstel met daar op een ronde plaat als kachel onder de motor op het vlak en die hield niet alleen de motor lauwwarm maar ook nog eens de machinekamer vorstvrij!
Dat gebeurde dus al in de 50er jaren, veelal is er heden bij ons soort schepen te weinig ruimte om dat kunstje uit te halen en het is natuurlijk niet helemaal zonder gevaar open vuur in de motorkamer.
Groet, Willem.
Afbeelding
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

Klaver vier schreef:Bart ik denk niet dat je motor beter gaat starten door een andere thermostaat.
Ik denk eerder aan teruglopen van je brandstof,
.ik kan de daf verder niet,maar bij mijn vorige boot had ik in het begin ook startproblemen ( mercedes motor )
Bij mij was het dat de brandstof terug liep naar de tank in de kiel,op advies van een dieselmonteur een terugslagklepje in de pomp vervangen en ,maar dat weet ik niet meer zeker een terugslagklepje in de retour.
Nooit maar dan ook nooit meer een startprobleem gehad
Midden in de winter starten lopen.
Nu start ik s,winters nooit meer i,v,m, condens vorming.
Als je van het roken af wil gtl gaan stoken.
Gr René ( Klaver vier )
Beste Klaver vier

Nee ik begrijp wel dat m'n motor niet beter gaat starten van een andere thermostaat. Maar z'n bedrijfsthemperatuur blijft of is te laag 70 graden Celsius. De meeste Daf bezitters spreken over 80 a 85 graden Celsius bedrijfsthemperatuur . Omdat hij nog licht blijft roken denk ik dat het komt omdat hij te koud blijft en als hij wel de 80 a 85 graden haalt hij ook minder zal roken . Ja GTL is wel de nieuwe hype en begrijp ook dat het echt werkt. Maar er zijn nog veel meer andere dieselmotoren en zelfs nog veel ouder die nagenoeg niet roken .....en dat heeft een rede . Er zijn Daf motoren die nagenoeg niet roken ...ook van hetzelfde type als ik heb . Vind het nog steeds een uitdaging om deze Daf op gewone diesel rookvrij te laten draaien . Let wel op laag toerental ,boven de 900 toeren is het sowieso weg.

Maaruh Klaver vier bedankt weer voor het meedenken.

Met vriendelijke groet Bart
Beurtschip
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 13, 2016 1:19 pm

Re: Daf 575

Bericht door Beurtschip »

schipper-willem schreef:Goedendag,
Als je kans ziet om zo'n gloeidinges te plaatsen is altijd beter dan een steenkoude start in de oudheid hadden wij in de machinekamer van een klippertje een 40 pk lister in de winterdag zette mijn vader een petroleumstel met daar op een ronde plaat als kachel onder de motor op het vlak en die hield niet alleen de motor lauwwarm maar ook nog eens de machinekamer vorstvrij!
Dat gebeurde dus al in de 50er jaren, veelal is er heden bij ons soort schepen te weinig ruimte om dat kunstje uit te halen en het is natuurlijk niet helemaal zonder gevaar open vuur in de motorkamer.
Groet, Willem.
Beste Willem

Dat vind ik geweldig ..zulke verhalen van vroeger en hoe het er aan toe ging op die schepen . Vroeger hadden ze vaak hele simpele oplossingen, maar het werkte wel . Ja gloeispiralen zijn en worden ook toegepast op de Dafjes om ze een handje te helpen met wakker worden . Er zijn ondertussen al aardig wat opties Willem. Gelukkig is er nog genoeg te knutselen....Want dat doe ik graag .

Willem bedankt voor adviezen...Gr Bart
Theodoor
Berichten: 1
Lid geworden op: do jan 05, 2017 12:20 pm

Re: Daf 575

Bericht door Theodoor »

Mijn Daf 475 kreeg ik ooit bij kou, na een koprevisie, niet aan de praat. Toen met een gasbrandertje de inlaatlucht wat opgewarmd en het lukte wel. Hierna nooit meer problemen gehad. Goede accu's (in mijn geval 230 Ah) scheelt ook wel.
Stook tegenwoordig GTL diesel en het blauwe roken vooral bij lage belasting is verdwenen :D
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Daf 575

Bericht door KarelE »

Ik heb wel eens de verf föhn op de inlaat gezet. Werkte ook prima.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie