Elektrisch verbruik uit accu's

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
jm.dijkstra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 13, 2015 12:17 pm

Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo, ik heb mijn boot s' winters in het schiphuis. Gedurende de wintermaanden probeer ik het elektriciteit verbruik te volgen uit de gebruikers accu's. Er staat 2 keer 220Ah in serie geschakeld in om 24V te krijgen en 220Ah aan accu gebruikersaccu capaciteit. Ik heb de wal stroom niet aangesloten, de combi omvormer uitgeschakeld, de scheidingstrafo uitgeschakeld en de hoofdschakelaars van de accu's uitgeschakeld. Nu heb ik ik een Raymarine accu monitor en waar ik naar kijk zijn de 24V gebruikersaccu's. Ik ben begonnen met volle accu's: 100% vol, Verbruik sinds laatste lading is (uiteraard 0 (nul), spanning is 27,62 V. Na 6 weken weer gekeken en lees volgende af: 90% vol, 68,6 Ah verbruikt en spanning 25V.
Ik haal van internet dat theoretisch bij 25V de accu's 80%vol zijn. Ik lees 90% af bij 25V...?
10% verbruik van 220Ah is 22Ah en geen 68,6...? Wat is nu goed, het voltage, het verbruik of de percentages?
Kan iemand dit verklaren ? Misschien moet ik met een multi meter direct op de accu's meten om een goede referentie te krijgen.
Mvg,
Joh. Dijkstra
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door Aqua Domus »

Ik zou mijn eigen hier niet op doodstaren.
Je haalt zelf de term theoretisch al aan en die verschild altijd met de praktijk.
Dan is er geen een meetinstrument het zelfde.
En op hoeveel amp staat je monitor ingesteld, accucapaciteit.
Ik heb ook zo'n ding erin zitten en gebruik hem als richtlijn.
Niet teveel naar de cijfertjes staren, word je misschien alleen maar zenuwachtig van.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door buggyrene »

eens.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door Dirk »

En een nieuwe accu heeft ook andere waarden dan eentje van 1 jaar oud, een semi- tractie weer anders dan een startaccu en het ene merk houdt misschien net iets beter zn spanning door just iets dikkere platen of zuiverder lood of....
Moeilijk hoor...
Ik huldig al eens de spreuk; " of it is not broken , don't fix it! "
8)
Groeten Dirk.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door Boekel »

Vergeet ook de invloed van temperatuur niet...qua 'rust' voltages weet ik het eerlijk gezecht niet, maar qua laden moet het voltage aardig omhoog als de accu's zeg 0 graden zijn...
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door Marie Christina »

Dirk schreef: Ik huldig al eens de spreuk; " of it is not broken , don't fix it! "
8)
Groeten Dirk.
Jij zegt het, ik dacht het Dirk.

Soms denken we veel te veel "wat als ".
Wat ik hier de afgelopen jaren allemaal al gelezen heb wat ik volgens de regels van het spel "fout' doe maar waarbij nog nooit iets gebeurd is.

Als iets al jaren goed gaat op de manier waarop je het doet, blijf het dan zo doen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door FKZ »

Een Batterij monitor is in mijn optiek enkel betrouwbaar als de laatste 100% lading en ontladen dicht bij elkaar zitten en je deze history weet.
Ik gebruik zelf een Victron BMV en die laat het laad percentage zien op basis van gebruikte ampères. In de winter schakel ik het complete systeem uit. Echter blijft er altijd een stukje ontlading in de accus van vanwege het bewakingssysteem voor de lifepo accus. Dit zit voor de shunt en word dus niet mee genomen in de afgenomen ontlading. bij normaal verbruik geen probleem. Maar na de eerste winter 4 maanden op de kant en regelmatige status check startte ik het systeem op en deze gaf keurig ongeveer 75% vol. Met iets van 80% vol weggezet. tochtje naar huis 65% vol. Keurig de door de shunt verbruikte Ah af te lezen dit klopte allemaal goed. Het volgende tochtje met een sleepje alarm uit het bewakingssysteem lage cel spanning. Dus nog maar 10% vol ipv de door mijn gedachte en afgelezen 55%. Rustig door varen en aan de lader. Vervolgens ging er 170Ah in op 48 volt. De accu monitor gaf na 90 AH al de melding dat de accus vol waren. Het bewakingssysteem schakelt de lader uit en aan. Deze ging vrolijk door. De eerste keer word je wel wat zenuwachtig als je denkt je Lifepo accus te overladen. Sinds dien vertrouw ik enkel op het percentage van de accu lading als ik weet wanneer de laatste volledige lading is geweest en daar niet meer dan 3 weken tussen zit. Bij andere accu technieken zou ik enkel vertrouwen op deze aflezing als de laatste volledige lading minder dan een week geleden.

Over de nu afgelezen waarde:
Ik zou de voltage meting wel vertrouwen. Dit is een directe weergave van het voltage van je accus.
Amperage verbruik je hebt waarschijnlijk niet het punt bereikt waarop de BMV zichzelf reset en weer begint met 0 verbruikte Ah gezet is
Percentage kan je niet vertrouwen zie hierboven beschreven verhaaltje.

De temperatuur van de accu en de omgeving speelt enorm mee in het percentage vol bepaling adv voltage. Dit geld zowel bij laden als ontladen en opslag. De werkelijkheid zal tussen de 90% en 80% vol zitten. Ik zou over een paar weken weer kijken en zonodig de accus dan een keer bijladen.

succes
jm.dijkstra
Berichten: 50
Lid geworden op: zo sep 13, 2015 12:17 pm

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door jm.dijkstra »

Hallo FKZ,

Bedankt voor het delen van jou ervaringen.
Mvg,
Joh. Dijkstra
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrisch verbruik uit accu's

Bericht door hhalewijn »

Met een Volt meter meten is zeer onbetrouwbaar. Zoals FKZ al schreef is alleen een BMS betrouwbaar.
Een Volt meter kan een indicatie geven (alleen na minimaal 2 uur alles afgekoppeld, dus rusttoestand) maar houdt geen rekening met het sulfatieproces dat in een (verouderde) accu toch optreedt. Je meet dus misschien 80% maar 80% van wat? 80% van 220Ah of 80% van de werkelijke capaciteit die de accu nog heeft na verloop van tijd.
Ter ilustratie, lees dit artikel van mij en verwonder je over wat ik aan metingen heb verricht: http://www.haroldhalewijn.nl/2016/11/28 ... sch-varen/
Moeilijk moet je makkelijk maken
Plaats reactie