Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Navigo »

HH,

Wij willen graag het geluidsniveau van ons bootje nog iets verder naar beneden brengen.

Ondertussen is het met dichte deur redelijk stil, lees 65 db.
Met de deur open neemt het aantal db in de stuurhut aardig toe, we komen dan rond de 70db uit.
De toename is vooral merkbaar in lagere tonen, mogelijk veroorzaakt door trillingen.

Ja het bootje is niet geheel trillingvrij het kan beter.

De motor staat achter de stuurhut onder het dek, de kuipvloer.
Het onderdeks is, redelijk tot goed geïsoleerd.
De luchtinlaten, beide zijdes volledig geïsoleerd.

Wie weet vanuit de praktijk of het zinnig is de volledig afgesloten ruimtes van een roerblad of kielbalk van een motorboot af te vullen met een corrosie bestendige vloeistof.
Dit om bijgeluiden van de holle ruimtes, veroorzaakt door motor/schroefas en/of schroef terug te brengen.

Wordt dit vaker toegepast of zijn deze holle ruimtes meestal zoals bij ons niet gevuld.

Navigo
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door wolf1 »

Trillingen doorgegeven van de voortstuwing installatie zijn te bestrijden met het vergroten van het gewicht van de fundatie hiervan, b.v. door hier holle ruimtes van te maken, door platen te lassen en deze ruimte afvullen met beton.
Gr. Wolf1
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Navigo »

HH,

Even een schop omhoog.

Volgende week gaat het bootje voor een kleine week de kant op voor het onderwater schip.

Nu ben ik nog steeds van mening dat de holle en volledig gesloten kiel een klankkast is.
Dat wil ik verminderen, dat laatste beetje geluidsreductie zou fijn zijn.

De motorfundatie verzwaren is wel uitvoerbaar, maar heeft een paar nadelen.
Het twee componenten verfsysteem zowel binnen als buiten zal ik opnieuw moeten opbouwen.
De brandstoftanks maken deel uit van de fundatie, dus doe zal ik dan geheel leeg en gasvrij moeten maken.

Nu denk ik dat de kiel in combinatie met de halve tunnel de grootste veroorzaker is.
Dus in eerste instantie denk ik dat ik begin met;
-een lassok en prop aan de buitenzijde in de kiel, verzonken en vlak weggewerkt op het diepste punt.
-een opening aan de binnenzijde om de kiel af te vullen met.............?

De bedoeling is dat het in ieder geval een gas en vloeistofdichte ruimte blijft.
Waar zouden jullie het meedoen?

Koelvloeistof, zilverzand,...........of natuurlijk een andere optie. Als het maar niet de kiel van binnenuit aantast natuurlijk.

Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Marie Christina »

Ik weet dat dat soort ruimtes, bijvoorbeeld het roer, (vroeger?) opgevuld werden met (eventueel afgewerkte) olie.
In de zeevaart dan toch.
Maar dat zal milieutechnisch gezien wel niet meer mogen.
Zeker niet als de kiel op een of andere wijze lek zou raken heb je dan een probleem.

In elk geval zit ik dan aan zoiets te denken: iets wat milieu verantwoord is maar wel conserveert.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door edje »

Het beste kan je hier idd olie voor gebruiken. Echter zoals hierboven al is aangegeven mag je normale olie niet gebruiken ivm de milieu regels. Wat je wel kan overwegen is om gewoon zonnebloemolie te gebruiken. Dit is ook vet en het conserveert, en is milieu vriendelijk lijkt mij als je lekkage krijgt.

Zeker als de olie kouder is zal deze wat dikker worden zodat trillingen of geluid beter gedempt zal worden.

gr Ed
WADnWIND

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door WADnWIND »

Je kan ook overwegen, om de resonantie tegen te gaan, om het roer vol te schuimen met een grove cel pur schuim van industriële kwaliteit.
Wij gebruikte dat vroeger van VOSS chemie in bladel dacht ik.
Grove cel is aanzienlijk lichter dan dichte cel.

Ik bedoel dus absoluut niet pus bouwschuim, dat zuigt vol water omdat het niet altijd een gesloten cel structuur heeft.

Wat wij gebruikte was 2 componenten. 1 koffie beker mengsel gaf binnen enkele minuten 1/4 tot 1/2 m3 (met kracht!).

Het voordeel is dat je roer drijfvermogen blijft houden en je taats op de hak minder slijt.

Olie kan, maar als je lekt heb je gelijk een hele hoop geziek.
beton is extreem zwaar.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door KarelE »

https://www.weber-beamix.nl/beton-oplos ... n-111.html

Dat bespaart 30% gewicht t.o.v. gewoon beton. Gewoon beton weegt ongeveer 2700kg/ton. Zo extreem zwaar is het niet, het sg is ongeveer gelijk aan dat van aluminium.

Je kan ook antidreunplaten aan de binnenkant op de huid van je kiel lijmen als je erbij kan.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Baschinist »

Hoe vaak ga je droog en heb je pluggen in je roer?

Misschien anders het overwegen waard om het eerst is een seizoen aan te kijken met gewoon water erin.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Marie Christina »

Daar zou ik toch huiverig voor zijn.ivm corrosie.
Uiteraard is daar behalve vocht ook lucht voor nodig, wat er niet is als de ruimte geheel gevuld is, maar toch.
Als er corrosie optreedt heb je gelijk een probleem.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door WADnWIND »

Dan kan je ook goedkope koelvloeistof nemen als experiment. dat corrodeert niet of weinig.
Maar daarna krijg je het niet of erg moeilijk droog en of er dan nog wat in hecht?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Baschinist »

Maar daarna krijg je het niet of erg moeilijk droog en of er dan nog wat in hecht?
Daarom was mijn optie eigenlijk ook gewoon water. Tis nog enigszins experimenteel of het werkt en wellicht moet je nog even kijken hoe het uitpakt met trim/vaargedrag.
Werkt het niet is het er als makkelijkste weer uit, werkt het wel dan is het zo vervangen voor wat anders.
Doel is om het gas en vloeistofdicht te krijgen, dan hoef je ook niet bang te zijn voor corrosie, lig niet banger als dat je er nu voor moet zijn met lucht erin.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Navigo »

HH,

Gas en vloeistofdicht lassen gaat me wel lukken.

Beide proppen met betrekking tot de kiel ga ik vanuit de binnenzijde aanbrengen.
Eentje om te vullen/ ontluchtten en eentje nagenoeg doorlopen tot op de onderzijde van de kielbalk om hem naderhand leeg te trekken.
Zodoende hoef ik niet droog om hem leeg te krijgen.

Gasolie of smeerolie of iets dergelijks valt wat mij betreft af. Dit is met het oog als er ooit iets is en ik wil veranderingen aanbrengen dmv lassen of iets dergelijks.

Zilverzand dempt denk het meeste maar krijg ik moeizaam verdeeld door de gehele kiel. Dan zou ik meerdere proppen cq pluggen moeten maken. Is wel weer moeilijk te verwijderen. Is vrij definitief.
Voor vloeistof geldt makkelijker te vullen en komt overal. Hierbij denk ik zelf aan long life koelvloeistof of misschien is zonnebloemolie inderdaad een optie.

Voor de stabiliteit of trim maakt het weinig uit, ik heb nu achterin nagenoeg een gelijke hoeveelheid ballast liggen.
Het bootje wordt alleen nog iets wreder in zijn bewegingen.

Kortom ben er nog niet uit

Navigo
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Carel-k »

Over hoeveel liter gaat het ,ik geloof niet dat een kieldoos een klankkast is hij zit toch rondom in het water ,ik zou er niets in gooien je leest hier boven de problemen je zou rubber mat boven op de kiel kunnen leggen of ontdrunings materiaal.
Nu de kieldoos nog dicht is zou ik zeggen houden zo want daar waar de kieldoos gelast is aan het schip daar zit gewoon kaal ijzer en zie dat maar weer te. conserveren ! Sucses!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door douane »

Stort er geen beton in. Onze oude boot zat het overal en toen ik het weg wilde halen lag er zo veel roest onder het beton dat de gaten er in vielen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Zin /onzin opvullen holle ruimtes kiel/roerblad

Bericht door Klaver vier »

Belangrijk als je er beton in stort dat je dit doet op het blanke staal liefst iets geroest dan hecht het het best ,vergelijk het met betonijzer dat hecht ook het best als het verroest is
Jaren geleden had ik een boot met voor in de neus beton,ik vertrouwde het niet en heb het er uitgehakt,er kwam blank staal onder vandaan,de boot was op veel plaatsen slecht maar niet onder het beton.
Mensen denken vaak er moet eerst verf of iets dergelijks op,ik zou dat juist niet doen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie