roterend filter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

roterend filter

Bericht door paure nesci »

Beste,
een stel vrienden van me hebben het beheer over een atoomschuilkelder in arnhem, (hack42 ptt schuilkelder ) zoek maar op ,...
nu staat daar een noodagregaat in, welke bij wat voor stroomstoring dan ook, netjes automatisch aanslaat en de boel blijft voeden.
so far so good !
het betreft een scania 6 in lijn (type weet ik (nog) niet) met een roterend oliefilter( zo een die ,nadat je de motor stop zet, nog ff n paar minutenop zich zelf door spint)
heeft iemand een idee hoe zo'n filter te reinigen ?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: roterend filter

Bericht door sailor wim »

Hoi Do,
Een niet besmette foto zou veel duidelijkheid geven. :)
Dit filter werkt op de oliedruk als de motor stopt spint het filter ook niet meer door.
Er zijn verschillende uitvoeringen bij Scania met zo'n filter.
Bij mijn D8 maakte ik het buitendeksel los en kon zo het centrifugaal filterhuis eruit tillen.
Dit begon gelijk leeg te lopen aan de onderkant langs het bronzen glijlager.
Bovenop kon er ook van dit huis een deksel los waarop twee sproeiers zitten die voor de draaiende beweging zorgen.
Enfin dat los aangroei weghalen en weer monteren.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: roterend filter

Bericht door paure nesci »

ik herinner me dat ie blauw was :mrgreen:
op google : MOC centrifugaalfilter ???? (meen ik me te herinneren, is alweer n jaar geleden dat ik m ff bekeken heb )
vanuit die bunker geen bereik met gsm en of internet, alles stalingsvrij gepanserd..... :o
gr Do
Laatst gewijzigd door paure nesci op ma jan 23, 2017 10:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: roterend filter

Bericht door walvis »

Do in het filter hoort een olievrij papier te zitten .
Dit vangt alle vuiligheid op ,zoniet dan moet je het met een schraper schoon maken dit is een smerig klusje.
Het papier is niet zaligmakend maar meer dan de helft van de vuiligheid vangt het op scheelt een hoop schoonmaak werk.
geert
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: roterend filter

Bericht door sailor wim »

walvis schreef:Do in het filter hoort een olievrij papier te zitten .
geert
Geert,
Had ik dit maar eerder geweten.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: roterend filter

Bericht door wrotter »

wij hadden bij levering van de motor 2 filterhuizen bij geleverd gekregen ,splinternieuw maar sandfirden den oever leverde er geen papierhulzen bij ,wij wisselde de filters iedere week om ze niet te veel te laten vervuilen ,dan kon je de rubberlaag er makkelijker uit steken .
de motor stond in een schip ,met gemiddeld een dikke 8 draai uren per dag .
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: roterend filter

Bericht door walvis »

Onze dependance stond naast sandfirden .
De papieren moesten speciaal besteld worden.
geert
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: roterend filter

Bericht door edje »

Toen ik bij Smit voer hadden we op een van de vaartuigen ook motoren draaien met die centrifugaal filters. We maakte deze iedere 500 of 1000 uur (wil ik ff van af) schoon als de smo vervangen moest worden. We hadden hiervoor eerst die originele papieren inlegfilters voor, maar bij een bestelling waren deze niet geleverd en hebben we gewoon een oude krant gepakt en op maat geknipt en (2 lagen ipv 1) vast gelijmt met vaseline. Bleek dat dit prima werkte. (beter nog dan de originele filter papieren) sindsdien gebruikte we de oude kranten. Later toen ik bij het loodswezen voer op de loodsboten welke een week buiten lagen hadden we een smeerolie separator op de hoofdmotoren staan. hier knipte we ook gewoon een krant aan bonken en "lijmden" we deze ook vast met vaseline. na een week draaien ging dit weer makkelijk los.

gr Ed
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: roterend filter

Bericht door wrotter »

prachtige oplossingen ,stom dat wij daar indertijd niet aan gedacht hadden, maar ja je kan niet alles weten
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: roterend filter

Bericht door paure nesci »

donderdag krijg ik foto's, maar de krantenpapier-vaseline tip is er een om te onthouden ! :D
dank allen alvast !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie