motor van 1992 upgraden

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Rudolph50
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 12:38 pm

motor van 1992 upgraden

Bericht door Rudolph50 »

Hallo ik maak gebruik van 2 Volvo Penta motoren TAMD62A. Met binnenstand en buitenstand.
Deze zijn nog geheel analoog en er is geen NMEA (oud-nieuw), wel iets van een Simrad netwerkje. Het Simrad netwerkje wordt gebruikt voor een binnenplotter en buitenplotter en een niet meer functionerend Simrad radar systeem. Beide plotters werken goed ook in samenwerking met de GPS.
Tijdens deze winterdagen lig ik te mijmeren of ik beide motoren kan "upgraden" naar de digitale wereld.
Dus alle voelers/gevers, de klokken van het dashbord en gehele bekabeling etc vervangen.
Is er iemand die dit al eerder heeft gedaan? Zijn er mogelijk ervaringen hierover uit te delen?
Wat voor mij hierin belangrijk is, is er aan vervangende onderdelen nog te komen in de juiste maat? en wat gaat dit ongeveer kosten?
Groet Ruud
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: motor van 1992 upgraden

Bericht door hhalewijn »

Google even naar Actisense EMU-1. Dit is een omzetter naar NMEA. De converter is niet zo duur maar een heel NMEA netwerk is wel redelijk prijzig. Victron ondersteunt het NMEA protocol ook (als je Victron hebt natuurlijk). Dan kun je alles in een scherm weergeven. Maretron heeft verschillende displays en kits om een netwerk te maken.
Moeilijk moet je makkelijk maken
Rudolph50
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mar 20, 2016 12:38 pm

Re: motor van 1992 upgraden

Bericht door Rudolph50 »

hhalewijn, bedankt voor de reactie. Ik kende die EMU-1 niet, ziet er zeker interessant uit. Ga me eerst hierin eens verder verdiepen.
Ik lees dat ze momenteel een database aanleggen van alle bekende motoren met de juiste instellingen, hoop dat mijn motoren er ook bijstaan als dit klaar is.
Is er in Nederland een goed en scherp geprijsd adres voor aankoop van NMEA2000 onderdelen?
Groet Ruud
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: motor van 1992 upgraden

Bericht door hhalewijn »

Mijn buurman werkt bij Radio Holland en kon tegen een redelijke prijs leveren maar in USA bestellen gaf een lagere prijs maar dan zit je wel met import/verzendkosten. Gewoon een beetje rondzoeken. Engeland is misschien nog een optie zolang het nog in de EU zit.
Moeilijk moet je makkelijk maken
Plaats reactie