omvormer 24-12V

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

omvormer 24-12V

Bericht door sambeek »

Nu wil ik een omvormer aanschaffen om mijn 24V om te zetten naar 12 V.
Gezien ik al een Victron Combi Multiplus C 24/1600 heb, zou ik graag de omvormer
van het zelfde merk willen aanschaffen. (zit te denken aan 12V uit +/- 30-40Amp.)
Heb Chinese dingen op marktpl voorbij zien komen voor amper 12 euri, maar daar wil ik niet aan.

Advies graag.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: omvormer 24-12V

Bericht door Aquanaut »

Sambeek,

Wat wil je precies met de DC/DC converter gaan doen?
Wat voor apparaten ga je er mee voeden, wil je er toevallig ook en 12V accu mee gaan laden?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: omvormer 24-12V

Bericht door sambeek »

Goedemorgen Aquanaut,
Zal zijn voor marifoon (zeker 1 misschien 2), radio, verstelbare 12V tafel poot. (+/-10Amp)
Misschien wat kleine zaken die er in de toekomst bijkomen?

Ik heb wel een 12V startaccu voor generatorset, echter gebruik ik die weinig en heeft het
uiteindelijk 5á6 jaar goed blijven doen. (zonder oplaad hulp set)
Moet ik eerlijkheids- halve melden, dat begin winter de accu wel plat lag. :wink: (toevallig) :(
Dus ja, weet het eigenlijk niet wat wel en wat niet.
Ik verzin wel eens wat, maar weet niet wat hier nou de beste optie zal zijn.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: omvormer 24-12V

Bericht door Handige Harrie »

Ik zou zelf kiezen voor een systeem met een losse 12v accu en een omvormer die deze oplaad.
Zo kan de accu de pieken van bijv de tafel opvangen en heb je een minder grote omvormer nodig.
Ook hoeft de omvormer niet perse aan te staan als je de tafel gebruikt of de radio aan hebt staan.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: omvormer 24-12V

Bericht door Aquanaut »

Goedemorgen Sambeek,

Een startaccu voor een gensetje is een niet cyclisch belaste accu, het is dan ook beter om deze niet in een 12V systeem op te nemen.
Ik ga er van uit dat de generator zelf deze accu bijhoudt (anders zou je er ook geen 5-6 jaar mee gedaan hebben)

Terugkomend op je DC/DC converter betekend dit dat het niet noodzakelijk is om een regelbare uitgang te hebben, want die moet je hebben om een accu te kunnen laden.
Het nadeel van een separate 12V bank is dat je deze met een DC/DC converter niet echt een volledig laadprogramma kan laden (het is alleen maar bufferen op float niveau) hierdoor moet je geen lange levensduur van de toegepaste accu verwachten.
Mijn 12V accessoire accu is precies 2 jaar meegegaan, dus heb ik dat anders gemaakt.
De 12V verbuikers hangen nu rechtstreeks zonder 12V accu via aan de converter aan mijn 400Ah 24V serviceset.
Het rustverbruik van de converter zelf is maar 15mA

Ik gebruik hierop marifoon, dieptemeter, radio, tv en een 12V Webasto Airtop 3900 kachel.
Deze laatste heeft dus ook nooit last meer van spannings schommelingen in de 12V set.
Werkt prima met een Victron Orion 24/12-25, verwacht je daar te kort aan te hebben is er ook een 40A uitvoering.
Onderstaand datablad gaat over deze Orion serie.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ers-EN.pdf

Voor prijzen zie je PB.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: omvormer 24-12V

Bericht door sambeek »

Hoi,
Betreft de generator accu, was eigenlijk ook niet mijn idee om deze er op te zetten.
De generator houdt deze zelf bij.

De laatste optie lijkt mij inderdaad het beste. Gaan we voor.
Bedankt.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie