accu

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: accu

Bericht door Aquanaut »

1600 cycli voor een AGM bij een DoD van 80% is *stierenpoep*.
Dit is een commercieel trucje.

Bij solar specifieke accu's wordt met een andere C factor gerekend en met een andere DoD.
De grotere C factor (tot wel C120) zorgt voor een schijnbare hogere capaciteit.
De opgegeven cycli zijn meestal afgezet tegen een DoD van slechts 15%.
Dan halen alle AGM accu's dit aantal cycli, dus is onzin.

Claimen dat een AGM accu 1600 "echte" cycles haalt is net zo iets als in de kroeg vertellen dat jouw standaard Opel Kadet wel 230km/u loopt.
Eg wel!
https://www.youtube.com/watch?v=AYFjWA4QLy8
Als iets te mooi is om waar te zijn is dat meestal zo.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: accu

Bericht door Waterman »

Pleysant schreef: Ik probeer op elke side of ik achter het aantal cicli kan komen,
maar ik ben er nog steeds niet achter!(AGM Panther accu's)
Ik heb ergens in een pdf bestand gelezen dat een Panther AGM Accu 12 Volt 90 Ah ,
400 testcycli had bij 75% Ontlading naar EN 60254-1.
Dat is een stuk minder dan die 1600. :lol: :lol:
http://www.kleinezonnepanelen.nl/data/m ... M_VRLA.pdf
Pure verkooppraat dus,en wie kan dat controleren als koper?
Niemand toch?
Er zit namelijk geen teller op die dat registreert.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: accu

Bericht door ronrtl »

Klinkt aannemelijk! Dus?...moet je het van de cijfertjes hebben of van ervaringen van gebruikers!
Uiteindelijk zijn er altijd mensen met slechte ervaringen en goede. Ik heb ervaringen met de "normale" AGM en die "solar" versie van een en hetzelfde merk. Die laatste gaan dus ondanks het relaas hierboven wel degelijk langer mee..simpel. Maar ik ontlaad ze nooit verder dan een procent of 30. Kortom... Zoek en gij zult vinden :wink:

groet,
Ron
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: accu

Bericht door Aquanaut »

@waterman @ronrtl;

Inderdaad is het niet echt te controleren bij gewoon gebruik door de consument.
Maar er is zat documentatie te vinden over accu technologie.
Als je je daar in gaat verdiepen zal je tot de conclusie komen dat een 20% variatie binnen een accuprincipe (bijv. AGM of GEL of OPzV) al een hoop is.

Voor AGM semi tractie batterijen geldt over het algemeen deze tabel:

Cycle design life:
400 cycles at 80% discharge
600 cycles at 50% discharge
1500 cycles at 30% discharge

Een hele goed merk kan er misschien wel 10-20% boven zitten maar de geclaimde 1600 cycles is niet de gehele waarheid.
Zoals eerder aangegeven zijn dat niet de cycles die passen bij 80 % DoD maar bij 15%-30% DoD

Waar vooral in levensduur nog veel te behalen is, is de opslagtemperatuur van de batterijen.
De chemische levensduur van bijvoorbeeld een AGM accu is ongeveer 8 jaar, let wel, bij een temperatuur van 20°C
Zet je deze accu 10°C warmer weg dus op 30°C halveert deze levensduur!

Als je op een schip woont adviseer ik altijd een tractieset aan te schaffen natte (buisjes) of OPzV.
Dit zijn accu's waar wel 1500 cyles mee te maken zijn bij een DoD van 80%

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: accu

Bericht door ronrtl »

Hoi Aquanaut!

Duidelijke uitleg! Zo leer je nog eens wat :D Wel is het zo dat vrijwel iedereen accu's in het ruim plaatsen dus temperaturen van 30 graden zullen nooit gehaald worden (behalve naast een draaiende motor?) Ikzelf heb altijd tractie accu's gehad in mn andere schepen maar ben blij verrast door de overstap naar AGM. Het blijft natuurlijk uitproberen want het gebruik is idd individueel en niet altijd even goed voorspelbaar.
Daar jij goed in deze materie zit heb ik wellicht ook een simpel vraagje voor jou:
Een acculader kijkt volgens mij naar de klemspanning en weerstand van de aangeboden accu. Wanneer je er een zonnepaneel lader op heb staan (parallel) en deze met bewolking wel genoeg spanning geeft maar weinig vermogen kan opbrengen en je de acculader er bij aanzet...werken die elkaar dan niet officieel tegen? Immers ziet dan de conventionele acculader een heel andere klemspanning door de zonnepaneel lader?
...een leuke he? :wink:

groet,
Ron
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: accu

Bericht door Aquanaut »

ronrtl schreef: een simpel vraagje voor jou:
Een acculader kijkt volgens mij naar de klemspanning en weerstand van de aangeboden accu. Wanneer je er een zonnepaneel lader op heb staan (parallel) en deze met bewolking wel genoeg spanning geeft maar weinig vermogen kan opbrengen en je de acculader er bij aanzet...werken die elkaar dan niet officieel tegen? Immers ziet dan de conventionele acculader een heel andere klemspanning door de zonnepaneel lader?
...een leuke he? :wink:

groet,
Ron
Zeker leuk, en toch redelijk eenvoudig uit te leggen.
Sailor Wim heeft vorig jaar een dergelijk setje gemaakt en heeft praktijkervaring met deze oplossing.
De samenwerking werkt met intelligente laders als volgt:
In Bulk wordt er niet naar spanning gekeken, de lader gaat met zijn maximaal mogelijk vermogen zo veel mogelijk stroom in de accu pompen.
De MPPT doet precies hetzelfde.
De Bulk fase is de daadwerkelijke laadfase van een accu, in deze fase wordt nuttig vermogen toegevoegd aan de accu.
De Bulk fase eindigt meestal bij een ladingsgraad tussen de 80-90%.
In deze fase werken alle laders dus samen.
Op het moment dat de accu de ingestelde absorptiespanning bereikt schakelen de lader en MPPT over op de absorptiefase.
Nu wordt er wel naar spanning gekeken, en geldt het recht van de sterkste (degene met de hoogste spanning)
Deze bron (lader of MPPT) maakt het laadproces af.
Dat dit met een beperkt vermogen gebeurt is niet erg want deze laadfase voegt niet veel energie toe aan de accu maar is wel zeer belangrijk voor de regeneratie die in de accu plaatsvindt.
Door nu op de beide bronnen te gaan schuiven met de spanningen kunnen we zaken forceren.
Bij voorkeur zetten we de abs spanning en float spanning van de MPPT iets hoger en deze spanningen bij de 230V lader iets lager.
Zo forceren we dat de MPPT het laadproces afmaakt.
In alle andere gevallen zou het namelijk betekenen dat zodra de wal lader aangaat de zonnepanelen er mee op houden en dat is zonde.
Nu hebben de zonnepanelen meestal een beperkt vermogen dus kan de situatie ontstaan dat het verbruik groter is als de opbrengst.
Het resultaat is dat de accuspanning gaat zakken, zodra de spanning de waarde passeert die de wal lader heeft staan gaat deze weer mee laden.
Zakt het verbruik, dan stijgt de accuspanning weer, en gaat de belasting weer alleen op de solar verder.
Volautomatisch!!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: accu

Bericht door paure nesci »

hoera voor Aquanaut ! :D
dit is duidelijke uitleg ! 8)
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: accu

Bericht door Pleysant »

Beste Aquanaut,

hoe kan ik deze regeling bij een Victron 12V-1600-70 toepassen,
of kan ik dat met de Multi control 16A doen?
Heb 2x 85Ah zonnenpanelen en 2x220 accu's.

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: accu

Bericht door Aquanaut »

Hoi Ed,

De instellingen wijzigen in de Multi gaat met VE.Configure software en een communicatie apparaatje de MK2-USB (of MK3-USB)

Wat voor solar laadregelaar heb je?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: accu

Bericht door Pleysant »

Beste Aquanaut,
ik heb een BP vario regelaar 21Amp met een bijpassende digitale accumeter 25 Amp,
ook heb ik er een Battman monitor 11 mastervolt bij zitten.

Vriendelijke groet,Ed
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: accu

Bericht door Aquanaut »

Hoi Ed,

BP solar ken ik, de regelaar helaas niet.
Belangrijk is dat de regelaar een volledig laadprogramma kent met bulk fase / absorptie fase / float fase.
Daarbij moet er bij voorkeur de mogelijkheid zijn om de spanningen die bij deze stappen horen aan te passen qua spanning.
Zo heb je de mogelijkheid om te "spelen" met deze instellingen.
Een batterij monitor is altijd handig!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: accu

Bericht door ronrtl »

Hoi Aquanout,

wederom een duidelijke uitleg! :D

groet,
Ron
Plaats reactie