toerentellerkabel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

toerentellerkabel

Bericht door schipper-willem »

Hallo allen,
Bij het demonteren van de voormalige Mercedes uit de Vrijbuiter was ik dus vergeten om de toerentellerkabel te demonteren met het gevolg dat er een lelijke knik in zat.
Getracht het weer te buigen in de originele staat echter na een paar draaiuren brak de binnenkabel en doofde de toerenteller naar nul.
Toch wilde ik, nostalgisch als ik ben een vervanger op de kop tikken wat na veel omzwervingen lukte het om een kabel te vinden maar wel een verkeerde aansluiting aan de meter, het is ook maar zelden passend als je antieke spullen bezit.
De firma VAM PARTS in Maaseik had dus een kabel maar in plaats van een mannetje was het dus een vrouwtje bij de klok toch heeft men mij daar prima geholpen met advies, het mannetje moest ik doorzagen in de lengte twee keer daar het een aluminium wartel betrof de foto's maken het verhaal af.
Eerst het originele kabeleind:

Afbeelding

Dan het gegleufde mannetje beetje smerig misschien maar wel de redding:

Afbeelding

Dan weer de juiste maat met de nippel er omheen:

Afbeelding

En als laatste hoe het er uit ging zien:

Afbeelding

Wel heb ik de wartel die overbodig was er af gezaagd en ben zeer tevreden over de meedenkerij van Vam Parts uit Maaseik waar je van alles kunt vinden tot gereviseerde motoren toe, het adres?
Renkoven 1a bus 2 3680 Maaseik (B) tel. 0032 496 082 785 http://www.vamparts.be
Groet, Willem

P.S.
Dacht al een vraag gesteld te hebben over de toerenteller kabel maar kon het zo gauw niet terug vinden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2080
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: toerentellerkabel

Bericht door KarelE »

http://m.casuutrecht.nl/site/dashboard_ ... hboard.htm repareert de meters een maakt kabels op maat.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: toerentellerkabel

Bericht door schipper-willem »

In reactie op jou tip, dit was mij onbekend wel naar Drinkwaard voor vervanger had ze niet meer ook nog een adres gekregen uit Barneveld die nog wel 2 meter lengte had echter dan zou de bocht te kort zijn dus was dit op dat moment de beste en goedkoopste oplossing.
De prijs? 21 euro voor de kabel en gratis advies had voor deze reis een combinatie gemaakt moest ook nog even langs Neeroeteren dus....
Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2080
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: toerentellerkabel

Bericht door KarelE »

Hoi Willem,

Bericht was een beetje kort door de bocht (zie tijdstip), maar vooral bedoeld als aanvullende tip voor mensen die via een zoekmachine op dit topic komen, en niet als kritiek op jouw gefabriceerde oplossing. Daarvoor de hoed af, ik houd er wel van als mensen een beetje kunnen improviseren.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie