Spudpalen
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Ik heb het een paar weekjes rustig aan moeten doen, nu weer verder met de spudpalen...
http://www.stam.nu/foto/10/2010-10boot/
binnenste buis.
Beetje extra grip voor harde bodem.
Hulpjes gemaakt om pijp op te leggen, kan nu makkelijk draaien en ligt mooi op hoogte.
Aftekenen met schuurpapier als 'liniaal'
ring op z'n plaats hechten (15x30mm)
Ringen op z'n plaats, hiertussen komt een kunststof geleiding opgesloten.
Bovenkant van de paal, er komt nog één ring bij, zodat daar ook een geleiding kan komen, de ring verder van de top af is een eindstop, die ervoor zorgt dat de paal niet te diep kan zakken.
Plaatje van FEM berekening, hier staat 2 ton kracht op het uiteinde. De doorbuiging is sterk overdreven weergegeven.
http://www.stam.nu/foto/10/2010-10boot/
binnenste buis.
Beetje extra grip voor harde bodem.
Hulpjes gemaakt om pijp op te leggen, kan nu makkelijk draaien en ligt mooi op hoogte.
Aftekenen met schuurpapier als 'liniaal'
ring op z'n plaats hechten (15x30mm)
Ringen op z'n plaats, hiertussen komt een kunststof geleiding opgesloten.
Bovenkant van de paal, er komt nog één ring bij, zodat daar ook een geleiding kan komen, de ring verder van de top af is een eindstop, die ervoor zorgt dat de paal niet te diep kan zakken.
Plaatje van FEM berekening, hier staat 2 ton kracht op het uiteinde. De doorbuiging is sterk overdreven weergegeven.
Hey Boekel,
Ziet er netjes uit! Al heb ik wel gelijk een hoop vragen. Heb je die strip zelf gebogen? En hoe wil je daar dan een kunststof ring tussen krijgen en hoe wordt die dan vastgezet? Is 2 ton kracht realistisch? Hoe kom je aan die waarde? Buiten dat ik het interessant vind kan ik er vast iets van leren
Groeten,
Dirk
Ziet er netjes uit! Al heb ik wel gelijk een hoop vragen. Heb je die strip zelf gebogen? En hoe wil je daar dan een kunststof ring tussen krijgen en hoe wordt die dan vastgezet? Is 2 ton kracht realistisch? Hoe kom je aan die waarde? Buiten dat ik het interessant vind kan ik er vast iets van leren
Groeten,
Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
De kracht van 2 ton is een aangenomen waarde, waarbij ik met deze buisdikte uitkom qua spanningen.dconel schreef:Hey Boekel,
Ziet er netjes uit! Al heb ik wel gelijk een hoop vragen. Heb je die strip zelf gebogen? En hoe wil je daar dan een kunststof ring tussen krijgen en hoe wordt die dan vastgezet? Is 2 ton kracht realistisch? Hoe kom je aan die waarde? Buiten dat ik het interessant vind kan ik er vast iets van leren
Groeten,
Dirk
Vanuit die waarde in combinatie met de doorbuiging moet te berekenen zijn met wat voor snelheid tegen een vast object onder water aan gevaren kan worden.
Mijn voortstuwing zal waarschijnlijk een maximum stuwkracht tussen de 1 en de 1,2 ton bereiken, dus daarmee blijven de palen iig heel.
Het buigen van de strippen heb ik op een 3-rollige wals gedaan bij een machinefabriek:
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Actiefoto!
Anti-zink pasta...dit zorgt ervoor dat als ik de boel laat verzinken (hmmm...onderdompelen in vloeibaar zink...) de delen die hiermee behandeld zijn geen zink op komt, zodat hier nog aan te lassen is.
Uiteinden buitenkoker kaal gemaakt.
En nog wat extra banden waar geen zink komt, dan kan ik d'r nog eens wat aan vast lassen...
Dammetjes waar het geleidemateriaal mooi klem in kan blijven zitten.
Lang leve Marktplaats!!
1,1 kW / 10 toeren per minuut uitgaand.
Als bonus nog een paar mooie kastjes erbij gekregen...
Met een hoofdschakelaar, thermische motorbeveiliging, ster-driehoek schakelaar en een 24v transformator om alle schakelaars van stroom te voorzien.
Met een beetje mazzel kan ik de kast zo ongewijzigd gebruiken, maar wellicht ga ik er toch een paar frequentieregelaartjes aanhangen om onbelast sneller te kunnen hijsen / zakken en de laatste stukjes naar boven / naar beneden langzamer te laten gaan.
Re: Spudpalen
Is er hier nog een vervolg op gekomen?
Ik overweeg namelijk ook om spudpalen te maken.
Ben ook benieuwd hoe het thermisch verzinkt staal er na jaren onderdompeling in het water uitziet...
Dank,
Geert
Ik overweeg namelijk ook om spudpalen te maken.
Ben ook benieuwd hoe het thermisch verzinkt staal er na jaren onderdompeling in het water uitziet...
Dank,
Geert
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Spudpalen
Hoi Gédeau
Ah ja inderdaad heeft destijds wel even geduurd, maar ze zitten er al heel wat jaartjes in inmiddels en bevallen erg goed.
de palen zien er helemaal schoon uit, geen roest, aangroei, etc.
De palen worden bijna altijd gebruikt ook op de vaste ligplaats.
Ah ja inderdaad heeft destijds wel even geduurd, maar ze zitten er al heel wat jaartjes in inmiddels en bevallen erg goed.
de palen zien er helemaal schoon uit, geen roest, aangroei, etc.
De palen worden bijna altijd gebruikt ook op de vaste ligplaats.
- quichot
- Berichten: 2089
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Spudpalen
Ik zou voor die eenmalige, uiterst belangrijke klus rvs van 316-kwaliteit nemen. Uiteraard is dat een stuk duurder, maar zou die meerprijs op zo'n gigaklus nou echt veel uitmaken?
Het is ontegenzeggelijk handig in voorkomende gevallen, maar maak ze wel stabiel genoeg. Ik lag een keer in Frankrijk achter een Engelsman die niet kon vertrekken doordat een spudpaal een klein beetje krom geworden was. Intrekken lukte van geen kant.
Op die steiger stonden trouwens bolders zat, dus hij zal wel spijt hebben gehad van z'n gemakzucht!
Het is ontegenzeggelijk handig in voorkomende gevallen, maar maak ze wel stabiel genoeg. Ik lag een keer in Frankrijk achter een Engelsman die niet kon vertrekken doordat een spudpaal een klein beetje krom geworden was. Intrekken lukte van geen kant.
Op die steiger stonden trouwens bolders zat, dus hij zal wel spijt hebben gehad van z'n gemakzucht!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Spudpalen
RVS is boter zacht naast duurder waarschijnlijk ook zwaarder. En je creëert een enorm potentiaal verschil waar je weer anodes voor moet plaatsen. en dan heb je nog kans dat je op plekken pitting krijgt omdat het daar toch corrodeert. Ik zou voor vierkante profielen gaan die zijn makkelijker van geleiding te voorzien en hebben een hogere weerstand tegen buiging dan rond materiaal. Dit bespaart gewicht en uit eindelijk ook weer kosten. Kies een S355 met een behoorlijke wanddikte zodat je wat corrosie toeslag hebt
Re: Spudpalen
Tof dat het verder is uitgevoerd. Heb je er soms nog meer foto's van?
Mij lijkt het ook eenvoudiger om vierkante profielen te gebruiken.
Als bescherming zou ik deze ook thermisch laten verzinken.
Maar heb geen idee hoe de minimale diktes te berekenen
Als de Gédeau "klaar" is, zal die snel boven de 40 ton wegen.
Tijdens de overtocht van het schip vanuit Frankrijk is me het nut van dergelijke palen wel duidelijk geworden, vandaar dat deze ook op m'n verlanglijstje zijn toegevoegd.
Mij lijkt het ook eenvoudiger om vierkante profielen te gebruiken.
Als bescherming zou ik deze ook thermisch laten verzinken.
Maar heb geen idee hoe de minimale diktes te berekenen
Als de Gédeau "klaar" is, zal die snel boven de 40 ton wegen.
Tijdens de overtocht van het schip vanuit Frankrijk is me het nut van dergelijke palen wel duidelijk geworden, vandaar dat deze ook op m'n verlanglijstje zijn toegevoegd.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Spudpalen
Of het een rond of vierkant profiel moet worden hangt m.i. inziens ook wel van je vaarwater af waar je ze wilt gebruiken. Afmeren langs een kanaal o.i.d. kan prima op vierkante, lig je op water waar je op wind/stroom om je paal heen gaat draaien dan krijg je toch rare torsie krachten op een vierkante paal t.o.v. een ronde.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Spudpalen
Ergens in het topic van de Zuiderster zie dat hij spoorrails heeft gebruikt.
Nou denk daar is overna.
Welk vaarwater meer je af, en kan je in het ontwerp van de opbouw voldoende hoogte kwijt.
Nou denk daar is overna.
Welk vaarwater meer je af, en kan je in het ontwerp van de opbouw voldoende hoogte kwijt.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Spudpalen
Op mijn sleep/duwboot (21 meter, gewicht ongeveer 80 ton) had ik een telescopische spudpaal ingebouwd in de duwsteven.
De buitenste pijp die aan de boot was vastgelast was, had een diameter van ongeveer 320 mm, wanddikte 16 mm. Lengte 4 meter waarvan 1 meter onder de waterlijn, dus 3 meter boven de waterlijn. De bovenkant viel samen met de bovenkant van de steven, zodat er niets uitstak waar je tegenaan zit te kijken.
De middelste pijp was 4 meter lang en kon 2 meter zakken, dus tot 3 meter onder de waterlijn. Diameter ongeveer 240 mm, wanddikte 25 mm.
De kern was een oude schroefas, diameter 110 mm, lengte 4 meter. Kon ook weer 2 meter zakken t.o.v. de middenpijp, dus tot 5 meter onder de waterlijn. De onderkant was een beetje aangepunt. Op de bovenkant had ik, om het hijsoog heen, een soort bakje gelast die met een paar mm speling door de middelste pijp kon schuiven. Dit bakje had twee functies: steun en geleiding van de binnenste as door de middelste pijp, en opvangbak voor overtollige hijsketting als die ketting slap komt te hangen.
Voor het zakken en hijsen kocht ik op Marktplaats voor 75 euro een kettingtakel, toevallig op 230 volt enkelfase, maar het had ook driefasen mogen zijn op die boot. Belangrijk punt was, dat die kettingtakel 1 enkele hijsketting zou moeten hebben, dus zonder blok bij de haak. Zo'n blok kan ervoor zorgen dat de ketting daar klemloopt. Deze kettingtakel voldeed daaraan, ik moest alleen een nieuwe, langere ketting kopen.
De kettingtakel hing ik veilig en droog onder het neusje van de boot, voor de ankerlier. De ketting liep met geleideblokken met grote schijven naar de spudpaal.
Het gele kastje met de bedieningsknoppen heb ik op het dashboard in de stuurhut vastgeschroefd.
Het werkte geweldig! Ik heb er, tot de boot helaas gesloopt werd, ongelofelijk veel plezier van gehad. Vooral bij manoeuvreren-op-de-vierkante-meter en het wachten voor een brug/sluis was het ideaal.
En het was nog goedkoop ook: alles bijelkaar nog geen 1000 euro en drie dagen werk.
Het lukt me helaas niet om foto's bij te voegen. Ben ik te dom voor.
Wim.
De buitenste pijp die aan de boot was vastgelast was, had een diameter van ongeveer 320 mm, wanddikte 16 mm. Lengte 4 meter waarvan 1 meter onder de waterlijn, dus 3 meter boven de waterlijn. De bovenkant viel samen met de bovenkant van de steven, zodat er niets uitstak waar je tegenaan zit te kijken.
De middelste pijp was 4 meter lang en kon 2 meter zakken, dus tot 3 meter onder de waterlijn. Diameter ongeveer 240 mm, wanddikte 25 mm.
De kern was een oude schroefas, diameter 110 mm, lengte 4 meter. Kon ook weer 2 meter zakken t.o.v. de middenpijp, dus tot 5 meter onder de waterlijn. De onderkant was een beetje aangepunt. Op de bovenkant had ik, om het hijsoog heen, een soort bakje gelast die met een paar mm speling door de middelste pijp kon schuiven. Dit bakje had twee functies: steun en geleiding van de binnenste as door de middelste pijp, en opvangbak voor overtollige hijsketting als die ketting slap komt te hangen.
Voor het zakken en hijsen kocht ik op Marktplaats voor 75 euro een kettingtakel, toevallig op 230 volt enkelfase, maar het had ook driefasen mogen zijn op die boot. Belangrijk punt was, dat die kettingtakel 1 enkele hijsketting zou moeten hebben, dus zonder blok bij de haak. Zo'n blok kan ervoor zorgen dat de ketting daar klemloopt. Deze kettingtakel voldeed daaraan, ik moest alleen een nieuwe, langere ketting kopen.
De kettingtakel hing ik veilig en droog onder het neusje van de boot, voor de ankerlier. De ketting liep met geleideblokken met grote schijven naar de spudpaal.
Het gele kastje met de bedieningsknoppen heb ik op het dashboard in de stuurhut vastgeschroefd.
Het werkte geweldig! Ik heb er, tot de boot helaas gesloopt werd, ongelofelijk veel plezier van gehad. Vooral bij manoeuvreren-op-de-vierkante-meter en het wachten voor een brug/sluis was het ideaal.
En het was nog goedkoop ook: alles bijelkaar nog geen 1000 euro en drie dagen werk.
Het lukt me helaas niet om foto's bij te voegen. Ben ik te dom voor.
Wim.