Spudpalen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: spudpalen

Bericht door Boekel »

sietske schreef:Hallo allemaal,
Wij willen graag spudpalen in onze waalkotter, maar via Hollandia is het wel duur. Hebben jullie ook andere adressen?
Ik zou e.e.a. voor je kunnen doen, iig tekenen en (laten) bouwen, iedere scheepswerf kan inbouwen verzorgen.

Tekenen kan ik zo een schatting voor maken, voor het bouwen moet je rekenen op een materiaalprijs van zo'n 70 z 80 ct/ kg plus arbeidsloon en eventuele verzink of andere coating-kosten.

Inbouwen kan het best tijdens een reguliere werfbeurt, dan ben je alleen de uren kwijt die ze aan het inbouwen nodig hebben.

Ik ben te bereiken op scheepspraet@boekel.nu
de boer
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 28, 2009 6:48 pm

Bericht door de boer »

we hebben afgelopen zaterdag een spudpaal geplaatst in een boot van ong. 16 meter, weliswaar op het droge dus nog niet kunnen zien of het lekt, maar iedereen die een spudpaal wil plaatsen kan kontact met ons opnemen en de prijzen zullen waarschijnlijk een stuk lager uitvallen dan bij hollandia. Zie reakties via dit forum met genoegen tegemoet.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

de boer schreef:Zie reakties via dit forum met genoegen tegemoet.
Ik ben benieuwd!
Heb je foto's, mogen we langskomen om te kijken?
Waar liggen jullie?

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
de boer
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 28, 2009 6:48 pm

Bericht door de boer »

Hallo careljan

Ik ben zelf niet in het bezit van een boot, maar heb deze spudpaal in opdracht van een klant gemaakt. Deze klant had ook een offerte op laten maken bij hollandia en schrok enorm van de prijs, daarna ook een offerte laten maken voor een boegschroef, en dat viel ook niet mee en omdat ik geregeld constructie werk voor deze klant doe kwam hij bij me met deze opdracht en of ik daar wat mee kon en dat is tot nu toe aardig gelukt. Op het droge werkt het perfekt, maar in het water nog niet geprobeerd en dat duurt ook nog wel even. April 2010 waarschijnlijk proefvaart, Er zijn ook fotos gemaakt, maar die mail ik je liever persoonlijk. Daniel Boekel heeft mijn mail adres wel.

met vr. gr.

D de boer
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb de buizen opgehaald die mijn spudpalen gaan worden:

Afbeelding
6 mtr 406,4 x 12,5 mm S355
6 mtr 323,9 x 12,5 mm S235
6 mtr 244,5 x 10,0 mm S235

de 244,5 hadden ze helaas niet dikker, en ze hadden de twee dunnere buizen ook niet in S355 (st. 52).

Afbeelding
In de takels.

Afbeelding
Oeps...

Afbeelding
Daar heb ik even niet aan gedacht van tevoren...een dikke lasnaad...

Ik heb langsgelaste buis gekozen omdat naadloze buis 2,5 keer zo duur is, maar ik wist niet dat de las aan de binnenkant niet weggeslepen zou zijn...

Nu moet ik dus kijken of ik de geleiding anders kan maken, of de lasnaad (gedeeltelijk?) weg kan slijpen met één of ander zelfgemaakt tooltje...

Omdat de buizen voor mij op maat gesneden en speciaal besteld zijn lijkt het me niet netjes om ze te proberen terug te brengen en heb ik ze maar vast in twee delen gehakt om ze wat handelbaarder te maken:

Afbeelding
Stukje papier om rechte lijn te tekenen.

Afbeelding
drie kwartier en anderhalve slijpschijf verder...

Afbeelding
Lang leve dunne 230mm slijpschijven (1,9mm dik ipv 3 of 3,5).
de boer
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 28, 2009 6:48 pm

Bericht door de boer »

Zo Boekel, je bent nogal wat van plan met deze enorme buizen. Duur grapje ook, meer dan duizend kilo aan materiaal en dan de verzink kosten straks nog eens, je komt aardig richting de prijzen die hollandia hanteert of niet soms. Misschien is de boot waar je deze paal in doet wel veel groter dan ik in gedachten heb. Het plaatsen alleen al kan je niet zonder telekraan denk ik. Volg met spanning jouw verrichtingen.

D de boer
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

de boer schreef:Zo Boekel, je bent nogal wat van plan met deze enorme buizen. Duur grapje ook, meer dan duizend kilo aan materiaal en dan de verzink kosten straks nog eens, je komt aardig richting de prijzen die hollandia hanteert of niet soms. Misschien is de boot waar je deze paal in doet wel veel groter dan ik in gedachten heb. Het plaatsen alleen al kan je niet zonder telekraan denk ik. Volg met spanning jouw verrichtingen.

D de boer
De boot waar deze in komen 26,4 bij 4,7 meter en zal een waterverplaatsing hebben van 70 a 90 ton.

Helemaal uitgeschoven kunnen deze palen per stuk evengoed slechts 3000 kg dwarskracht hebben, dat geeft een reactiekracht van 22 ton op het punt waar de paal het vlak ingaat. 2,5 meter uitgeschoven (dus in mijn geval een waterdiepte van ongeveer 3,5 meter) kan één spudpaal zo'n 5500 kg hebben.

Het plaatsen van de palen zal op de werf gebeuren als ik voor o.a. deze spudpalen, inbouw van (360 graden) boegschroef, huiddoorvoeren en een nieuw roer het water uit ga.

De palen zijn niet echt gratis, reken maar uit,1650 kg voor 70 ct/kg (+ btw) en verzinken (als ze verzonken worden) kost ook snel zoiets, maar je moet het goed doen of je moet het niet doen.Als je problemen met een spudpaal krijgt moet je waarschijnlijk het water uit...als er al geen duiker aan te pas moet komen want dan ben je die duizend of tweeduizend euro die je denkt bespaard te hebben al snel weer kwijt...en heb je nog steeds geen goede spudpaal.

De palen die de heer de Boer heeft gebouwd heb ik van tevoren tekeningen van gezien. Hier had ik veel bedenking bij en een aantal tips en adviezen voor gegeven, deze zijn voor een deel opgevolgd maar ik zou ze nog steeds niet in mijn boot willen.

Zo is bijvoorbeeld het gebruik van PE als glijmateriaal niet echt aan te raden, dit kan een statische vlaktedruk hebben van slechts 5 N/mm2, waar POM bijvoorbeeld al 22 N/mm2 kan hebben.
Ik vind het niet netjes om hier verder alles op te noemen dus hier hou ik het maar even bij.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Bericht door FKZ »

Hoe gaat het met het Spudpalen project. Heb je ook ergens schetsen of tekeningen van de palen?

mvg FKZ
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

FKZ schreef:Hoe gaat het met het Spudpalen project. Heb je ook ergens schetsen of tekeningen van de palen?

mvg FKZ
Ik ben de laatste tijd een beetje lui geweest 's avonds (en m'n vriendin was met de kerstvakantie bij mij), dus niet veel te laten zien, maar op de hijsinstallatie na zijn ze eigenlijk klaar qua tekenwerk.
de boer
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 28, 2009 6:48 pm

Bericht door de boer »

Hallo,

hier even een berichtje van mijn spudpalen project en naar alle bedenkingen hier geuit op dit forum, werkt alles perfekt en naar volle tevredenheid van mijn klant en heb zelfs al een tweede, een soberder model, geplaatst en deze klant wil nooit meer zonder. Haha.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

de boer schreef:Hallo,

hier even een berichtje van mijn spudpalen project en naar alle bedenkingen hier geuit op dit forum, werkt alles perfekt en naar volle tevredenheid van mijn klant en heb zelfs al een tweede, een soberder model, geplaatst en deze klant wil nooit meer zonder. Haha.
Dat is mooi!
J.T. LEEUWESTEIN

Spudpalen

Bericht door J.T. LEEUWESTEIN »

Hollandia heeft het maken van de spudpalen niet bij de sleperbouw afgekeken. Het moederbedrijf van Hollandia produceert al ruim 10 jaar spudpalen voor de beroepsvaart. Hollandia is opgericht om aan de vraag van de pleziervaart te kunnen voldoen. Het moederbedrijf en Hollandia hebben het concept van spudpalen zelf ontwikkeld, deze bedrijven waren er ook de eerste mee die ze telescopisch maakte en toepaste op de beroeps- en pleziervaart. Deze bedrijven produceren de palen met veel bedieningsopties en mogelijkheden. Ook is elke denkbare uitschuiflengte mogelijk, mits er genoeg inbouw ruimte is. Ook zitten er meerdere beveiligingen ingebouwd zodat de paal tijdens het varen niet naar beneden kan vallen. Ook is standaard bij deze palen dat de uitschuiflengte digitaal of analoog uitgelezen kan worden.


[quote="Richard van den Berg"]Heeft Hollandia het bij de sleperbouw afgekeken :?: :wink:

De spudpaal ziet er netjes uit. Begrijp ik het goed dat het kunststof tussen 2 stalen ringen zit opgesloten?[/quote]
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Spudpalen

Bericht door Boekel »

J.T. LEEUWESTEIN schreef:De spudpaal ziet er netjes uit. Begrijp ik het goed dat het kunststof tussen 2 stalen ringen zit opgesloten?
[/quote]
Klopt.

Helaas zullen de spudpalen voorlopig niet werken in verband met tijdgebrek. Mijn eigen boot en m'n huis hebben nu weer even voorrang...
J.T. LEEUWESTEIN

Spudpalen

Bericht door J.T. LEEUWESTEIN »

Hollandia heeft het maken van de spudpalen niet bij de sleperbouw afgekeken. Het moederbedrijf van Hollandia produceert al ruim 10 jaar spudpalen voor de beroepsvaart. Hollandia is opgericht om aan de vraag van de pleziervaart te kunnen voldoen. Het moederbedrijf en Hollandia hebben het concept van spudpalen zelf ontwikkeld, deze bedrijven waren er ook de eerste mee die ze telescopisch maakte en toepaste op de beroeps- en pleziervaart. Deze bedrijven produceren de palen met veel bedieningsopties en mogelijkheden. Ook is elke denkbare uitschuiflengte mogelijk, mits er genoeg inbouw ruimte is. Ook zitten er meerdere beveiligingen ingebouwd zodat de paal tijdens het varen niet naar beneden kan vallen. Ook is standaard bij deze palen dat de uitschuiflengte digitaal of analoog uitgelezen kan worden.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ja dat hadden we gelezen ;)

De opmerking van Richard was grappig bedoelt hoor.
Ik zou jullie wel adviseren om wat foto's van projecten op de site te zetten ipv alleen de jubelverhalen, het komt een beetje tell-sell achtig over zo (sorry voor deze uitdrukking, kan het even niet anders omschrijven).

Succes met de spudpalen!
(spudpalen van mijn eigen boot ga ik wel binnenkort aan verder)
Plaats reactie