Spudpalen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb het een paar weekjes rustig aan moeten doen, nu weer verder met de spudpalen...

http://www.stam.nu/foto/10/2010-10boot/

Afbeelding
binnenste buis.

Afbeelding
Beetje extra grip voor harde bodem.

Afbeelding
Hulpjes gemaakt om pijp op te leggen, kan nu makkelijk draaien en ligt mooi op hoogte.

Afbeelding
Aftekenen met schuurpapier als 'liniaal'

Afbeelding
ring op z'n plaats hechten (15x30mm)

Afbeelding
Ringen op z'n plaats, hiertussen komt een kunststof geleiding opgesloten.

Afbeelding
Bovenkant van de paal, er komt nog één ring bij, zodat daar ook een geleiding kan komen, de ring verder van de top af is een eindstop, die ervoor zorgt dat de paal niet te diep kan zakken.

Afbeelding
Plaatje van FEM berekening, hier staat 2 ton kracht op het uiteinde. De doorbuiging is sterk overdreven weergegeven.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Bericht door dconel »

Hey Boekel,

Ziet er netjes uit! Al heb ik wel gelijk een hoop vragen. Heb je die strip zelf gebogen? En hoe wil je daar dan een kunststof ring tussen krijgen en hoe wordt die dan vastgezet? Is 2 ton kracht realistisch? Hoe kom je aan die waarde? Buiten dat ik het interessant vind kan ik er vast iets van leren :)

Groeten,

Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

dconel schreef:Hey Boekel,

Ziet er netjes uit! Al heb ik wel gelijk een hoop vragen. Heb je die strip zelf gebogen? En hoe wil je daar dan een kunststof ring tussen krijgen en hoe wordt die dan vastgezet? Is 2 ton kracht realistisch? Hoe kom je aan die waarde? Buiten dat ik het interessant vind kan ik er vast iets van leren :)

Groeten,

Dirk
De kracht van 2 ton is een aangenomen waarde, waarbij ik met deze buisdikte uitkom qua spanningen.
Vanuit die waarde in combinatie met de doorbuiging moet te berekenen zijn met wat voor snelheid tegen een vast object onder water aan gevaren kan worden.
Mijn voortstuwing zal waarschijnlijk een maximum stuwkracht tussen de 1 en de 1,2 ton bereiken, dus daarmee blijven de palen iig heel.

Het buigen van de strippen heb ik op een 3-rollige wals gedaan bij een machinefabriek:

Afbeelding

Afbeelding
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Actiefoto!

Afbeelding
Anti-zink pasta...dit zorgt ervoor dat als ik de boel laat verzinken (hmmm...onderdompelen in vloeibaar zink...) de delen die hiermee behandeld zijn geen zink op komt, zodat hier nog aan te lassen is.

Afbeelding
Uiteinden buitenkoker kaal gemaakt.

Afbeelding
En nog wat extra banden waar geen zink komt, dan kan ik d'r nog eens wat aan vast lassen...

Afbeelding
Dammetjes waar het geleidemateriaal mooi klem in kan blijven zitten.

Afbeelding
Lang leve Marktplaats!!

Afbeelding
1,1 kW / 10 toeren per minuut uitgaand.

Afbeelding
:)

Afbeelding
Als bonus nog een paar mooie kastjes erbij gekregen...

Afbeelding
Met een hoofdschakelaar, thermische motorbeveiliging, ster-driehoek schakelaar en een 24v transformator om alle schakelaars van stroom te voorzien.

Met een beetje mazzel kan ik de kast zo ongewijzigd gebruiken, maar wellicht ga ik er toch een paar frequentieregelaartjes aanhangen om onbelast sneller te kunnen hijsen / zakken en de laatste stukjes naar boven / naar beneden langzamer te laten gaan.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Ik zal eens kijken of ik nog passende freq regelaars voor je heb liggen

vr gr nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

meester schreef:Ik zal eens kijken of ik nog passende freq regelaars voor je heb liggen

vr gr nico
:D :D

(ik was al op zoek naar 2,2 kW exemplaren, zodat bij evt. plakken in de modder wat extra koppel beschikbaar is)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Afbeelding
Nedcoat in Amsterdam

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar om tijdens werfbeurt eind dit jaar ingelast te worden!
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Spudpalen

Bericht door Gédeau »

Is er hier nog een vervolg op gekomen?
Ik overweeg namelijk ook om spudpalen te maken.
Ben ook benieuwd hoe het thermisch verzinkt staal er na jaren onderdompeling in het water uitziet...

Dank,

Geert
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Spudpalen

Bericht door Boekel »

Hoi Gédeau

Ah ja inderdaad heeft destijds wel even geduurd, maar ze zitten er al heel wat jaartjes in inmiddels en bevallen erg goed.

de palen zien er helemaal schoon uit, geen roest, aangroei, etc.

De palen worden bijna altijd gebruikt ook op de vaste ligplaats.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spudpalen

Bericht door quichot »

Ik zou voor die eenmalige, uiterst belangrijke klus rvs van 316-kwaliteit nemen. Uiteraard is dat een stuk duurder, maar zou die meerprijs op zo'n gigaklus nou echt veel uitmaken?
Het is ontegenzeggelijk handig in voorkomende gevallen, maar maak ze wel stabiel genoeg. Ik lag een keer in Frankrijk achter een Engelsman die niet kon vertrekken doordat een spudpaal een klein beetje krom geworden was. Intrekken lukte van geen kant.
Op die steiger stonden trouwens bolders zat, dus hij zal wel spijt hebben gehad van z'n gemakzucht! :mrgreen:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Spudpalen

Bericht door FKZ »

RVS is boter zacht naast duurder waarschijnlijk ook zwaarder. En je creëert een enorm potentiaal verschil waar je weer anodes voor moet plaatsen. en dan heb je nog kans dat je op plekken pitting krijgt omdat het daar toch corrodeert. Ik zou voor vierkante profielen gaan die zijn makkelijker van geleiding te voorzien en hebben een hogere weerstand tegen buiging dan rond materiaal. Dit bespaart gewicht en uit eindelijk ook weer kosten. Kies een S355 met een behoorlijke wanddikte zodat je wat corrosie toeslag hebt
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Spudpalen

Bericht door Gédeau »

Tof dat het verder is uitgevoerd. Heb je er soms nog meer foto's van?

Mij lijkt het ook eenvoudiger om vierkante profielen te gebruiken.
Als bescherming zou ik deze ook thermisch laten verzinken.
Maar heb geen idee hoe de minimale diktes te berekenen
Als de Gédeau "klaar" is, zal die snel boven de 40 ton wegen.

Tijdens de overtocht van het schip vanuit Frankrijk is me het nut van dergelijke palen wel duidelijk geworden, vandaar dat deze ook op m'n verlanglijstje zijn toegevoegd.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Spudpalen

Bericht door Baschinist »

Of het een rond of vierkant profiel moet worden hangt m.i. inziens ook wel van je vaarwater af waar je ze wilt gebruiken. Afmeren langs een kanaal o.i.d. kan prima op vierkante, lig je op water waar je op wind/stroom om je paal heen gaat draaien dan krijg je toch rare torsie krachten op een vierkante paal t.o.v. een ronde.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spudpalen

Bericht door sailor wim »

Ergens in het topic van de Zuiderster zie dat hij spoorrails heeft gebruikt.
Nou denk daar is overna.
Welk vaarwater meer je af, en kan je in het ontwerp van de opbouw voldoende hoogte kwijt.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
berghout-2

Re: Spudpalen

Bericht door berghout-2 »

Op mijn sleep/duwboot (21 meter, gewicht ongeveer 80 ton) had ik een telescopische spudpaal ingebouwd in de duwsteven.
De buitenste pijp die aan de boot was vastgelast was, had een diameter van ongeveer 320 mm, wanddikte 16 mm. Lengte 4 meter waarvan 1 meter onder de waterlijn, dus 3 meter boven de waterlijn. De bovenkant viel samen met de bovenkant van de steven, zodat er niets uitstak waar je tegenaan zit te kijken.
De middelste pijp was 4 meter lang en kon 2 meter zakken, dus tot 3 meter onder de waterlijn. Diameter ongeveer 240 mm, wanddikte 25 mm.
De kern was een oude schroefas, diameter 110 mm, lengte 4 meter. Kon ook weer 2 meter zakken t.o.v. de middenpijp, dus tot 5 meter onder de waterlijn. De onderkant was een beetje aangepunt. Op de bovenkant had ik, om het hijsoog heen, een soort bakje gelast die met een paar mm speling door de middelste pijp kon schuiven. Dit bakje had twee functies: steun en geleiding van de binnenste as door de middelste pijp, en opvangbak voor overtollige hijsketting als die ketting slap komt te hangen.

Voor het zakken en hijsen kocht ik op Marktplaats voor 75 euro een kettingtakel, toevallig op 230 volt enkelfase, maar het had ook driefasen mogen zijn op die boot. Belangrijk punt was, dat die kettingtakel 1 enkele hijsketting zou moeten hebben, dus zonder blok bij de haak. Zo'n blok kan ervoor zorgen dat de ketting daar klemloopt. Deze kettingtakel voldeed daaraan, ik moest alleen een nieuwe, langere ketting kopen.

De kettingtakel hing ik veilig en droog onder het neusje van de boot, voor de ankerlier. De ketting liep met geleideblokken met grote schijven naar de spudpaal.
Het gele kastje met de bedieningsknoppen heb ik op het dashboard in de stuurhut vastgeschroefd.

Het werkte geweldig! Ik heb er, tot de boot helaas gesloopt werd, ongelofelijk veel plezier van gehad. Vooral bij manoeuvreren-op-de-vierkante-meter en het wachten voor een brug/sluis was het ideaal.
En het was nog goedkoop ook: alles bijelkaar nog geen 1000 euro en drie dagen werk.

Het lukt me helaas niet om foto's bij te voegen. Ben ik te dom voor.
Wim.
Plaats reactie