olie kopppeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

olie kopppeling

Bericht door quichot »

In mijn Newage PRM moet geen hydraulische olie, maar gewone motorolie.
Dat is normaalgesproken dezelfde olie die in de motor gaat, handig op zich, maar moét het ook persé dezelfde olie zijn?
In mijn motor gaat dure Shell 15/40 van ongeveer 6 euro de liter. Maar de duurmakende specificaties van die olie hebben puur te maken met de eisen die een verbrandingsmotor eraan stelt. Kan ik voor de koppeling dan niet net zo goed de veel goedkopere 15/40 van de Action kopen?

Voordat jullie nou 'verkeerde zuinigheid' roepen ;) : het gaat me nog niet eens om de literprijs. Maar als ik de olie van de motor heb ververst, houd ik in het 20-litervaatje nog een paar liter over, voor bijvullen als nodig. Als ik die in de koppeling gooi, moet ik alleen voor dat navullen wéér een heel vaatje kopen.

Wat is hier wijsheid?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: olie kopppeling

Bericht door edje »

Kan je gewoon een goedkopere olie in gooien. Als het maar de goede smerende eigenschappen heeft. De olie wordt minder hitte belast als in jouw motor.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: olie kopppeling

Bericht door frank »

In een koppeling komen geen verbrandings residuen vrij die door dopes gebonden moeten worden. Gaat om goede smerende eigenschappen maar vergeet de veroudering niet. Om tandwieloppervlakken te smeren heb je een olie nodig met bijv een EP (Extreme Pressure) doop en dat hebben alle gewone smeerolieën als het goed is.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: olie kopppeling

Bericht door sailor wim »

Hoi Guido.
Vergelijk de verversingtijd van de KK eens met de motor. Volgens mij zit daar wel 2:1 in dus houd je olie over uit het vaatje
Verder koop ik dus te dure olie uit het Amsterdamse :( van Wees 15w40 a €6.95 p/l.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: olie kopppeling

Bericht door Klaver vier »

Wim ik heb vaker gehoord over de Van Wees olie is deze echt zoveel beter?
Zelf gebruik ik altijd Kroon maar als de van Wees beter is ,wil ik misschien nog wel over schakelen ik ga voor het beste
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: olie kopppeling

Bericht door sailor wim »

Hoi René.
Ik durf daar geen uitspraak over te doen wat beter is.
Daarvoor heb ik te weinig kennis.
Na wat zoeken zie ik dat Kroon per liter €1.40 goedkoper is dan van Wees.
Ik koop van Wees per 5 liter dat is voor mij prakties.
En bij de watersport zaak bij de zomer ligplaats.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: olie kopppeling

Bericht door edje »

olie van de grote merken zit onderling weinig tot geen verschil in. Vaak komt er een tank (wagen of schip) van de rafinaderij en is diezelfde lading al meerdere keren verkocht voordat deze uiteindelijk in een drumetje van merk x terrecht komt. In rotterdam zie je wel eens een wagen van Shell bij een BP terminal vandaan komen. en ik geloof nooit dat daar 2 verschillende olieen vandaan komt. Uiteraard zit er wel verschil in kwaliteit tussen de olie bij de grotere merken en de smo bij de aldi of action, die kopen gewoon een mindere kwaliteit olie op. Wat niet wil zeggen dat die olie perce slecht is. Deze heeft gewoon een iets mindere kwaliteit.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: olie kopppeling

Bericht door JanSr »

Die goedkope olie van Action kan je zonder meer in de motor gooien. Het enige wat telt is de specificatie, die moet kloppen. Wat Shell/Esso/etc duur maakt is het merk, niet de olie.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: olie kopppeling OPGELOST

Bericht door quichot »

De olie van de Action is minerale 15/40. Heb Dintra voor de zekerheid gebeld: alle normale minerale 15/40 motorolie is prima in deze PRM 310. Dus ik verwacht louter action, zoals ik van hem gewend ben!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie