startslot terecht verdacht?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

Vorig jaar heb ik op de DAF 575 een nieuwe 24v starter gemonteerd en de oude mechanische serieparallelschakelaar 12/24v uit het circuit gehaald. De hele startomgeving is nu 24v: wisselstroomgenerator, starter en accubank. Alles nieuw. De beide seriegeschakelde yellowtops van 70 Ah elk zijn nokvol, en krijgen de motor razendsnel rond.

Toch beperkt de starter zich af en toe tot een hardnekkig klikken. Tot hij op enig moment, na een klik of 10 a 15 tot bezinning komt en dan toch maar besluit om het petroleumstel aan te slingeren. Op reis in een sluis wordt ik daar behoorlijk zenuwachtig van als het licht op groen springt.

Wat kan de oorzaak zijn? Een contactlipje in het startslot waardoor de startdraad nét niet voldoende stroom doorlaat om de bendix naar de starterkrans te duwen? Feit is dat de 6mm2 plusdraad naar het slot 26v meet, en de contactdraad die er vandaan komt 0,3v minder. Dus helemaal fris zijn de contacten niet.

Wat is al getest: de starter op de proefbank bij de leverancier functioneert tientallen keren achterelkaar zonder mankeren. De voltmeter die de accuspanning meet zakt van 26v naar 23v zolang ik de sleutel in de startpositie houd en die treiterige klik hoor, dus er gaat wel stroom richting startrelais over de startdraad, ook 6mm2. Deze is, net als de voedingsdraad, 2,5 meter lang, dus de stroom is 5 meter onderweg.
De starter is met zeer korte, vingerdikke kabels verbonden met de accubank, die er pal naast staat. Dezelfde dikke kabel zorgt voor de serieschakeling. De kabelschoenen zijn professioneel aangeperst.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door paure nesci »

Guido,
wat let je om gewoon te proberen om een simpel drukschakelaartje ( hella ofzo) er overheen te plaatsen zodat je i.p.v. met de sleutel te starten het met een drukknopje doet ?
als ie dan wel 10 van de 10 keer start dan kan je contactslot " overboord ".........
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Peter-J »

Wat do zegt! Lijkt mij de oplossing om iets uit te sluiten!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door ErikH »

Heb je de 6mm2 op de startmotor al gemeten?
Heb je de dikke draad op de startmotor al gemeten?

Wel onder belasting meten anders weet je nog niks. Zelf al eens een niet zichtbare draadbreuk in een 25mm2 meegemaakt, wellicht bij jou ook het geval in die 6mm2 tussen startslot en startmotor. Beter dit probleem oplossen, er komt een dag....

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Aquanaut »

Guido,

Vraag hier ook gesteld, dus antwoord ook maar hier...
Hulpstartrelais inbouwen.
Het startrelais van die Daf trekt zelf al weer te veel stroom voor het gemiddelde startslot.
Door dit startcontact te verschuiven tot vlak bij de startmotor beperk je de stromen door het circuit van het startslot tot een paar ampère.
Je moet niet vreemd opkijken dat het startrelais op de motor 30-40A trekt.

De spanningsval over je contactslot is pas concreet als je weet bij welke stroom dit spanningsval optreedt.
Als je 100A over het slot laat lopen is 0,3V een prachtige waarde, valt de spanning 3 tiende bij een stroom van 1A dan is het contactslot rijp voor de sloop.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

Ik heb de vraag inderdaad op beide fora losgelaten, omdat er in deze beide fora veel know how zit.
Mark, wat jij zegt klinkt heel plausibel, en Erik, Peter en Do denken in feite in dezelfde richting. Do, het probleem is een beetje dat hij het 49 van van de 50 keer gewoon doet, en soms 100 x probleemloos, en dan ineens op een dag weer drie keer niet. Met andere woorden: verbeteringen kan ik niet een twee drie testen. Dat zal echt moeten blijken over een reisje.
Ik heb inderdaad ook al gedacht aan dikkere bedrading en dan een startknop zonder die dunne veercontactjes als in een startslotje. En dit startslotje lijkt me inderdaad rijp voor de sloop, want die spanningsval doet zich voor bij onbelast contact maken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Handige Harrie »

Kom je makkelijk bij de startmotor?

Want dan zou je kunnen overwegen om als hij dus zo aan het klikken is met een schroevendraaier te starten.
Subtiel is het niet maar dan kan je direct dingen uitsluiten.

Verder sluit ik me ook aan bij het idee van een seperaat start relais. Want zeker contactsloten zijn niet gebouwd voor meer dan een paar ampere.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Waterman »

Ik herken dit probleem.
Niet bij een boot,maar bij een truck.
Starten verscheidene keren normaal,en op het moment dat je het niet kan gebruiken,geeft ie een klik , maar start ie niet.

Hoe ziet je massa strip van motor naar chassis, in dit geval je schip eruit?
Een nieuwe massa strip eraan gemaakt.
Bij ons was dat de oplossing.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door popeye »

paure nesci schreef:Guido,
wat let je om gewoon te proberen om een simpel drukschakelaartje ( hella ofzo) er overheen te plaatsen zodat je i.p.v. met de sleutel te starten het met een drukknopje doet ?
Ik heb dat gehad met mijn nagenoeg nieuwe Datsun (nu Nissan) bus, maar dan alleen als het erg warm was. Op vakantie in Zuid-Frankrijk voornamelijk. Bij de Datsun-garage hebben ze het niet kunnen vinden, en nadat ik met de bus overgestapt was naar een Mercedes-garage hadden die ook als oplossing; een aparte startknop.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Navigo »

HH,

Ik zou inderdaad ook voor een hulprelais gaan.

Voordeel; minder zware draden naar contactslot, contactslot krijgt het minder te verduren, geen of minder spanningsval.

Een relais komt met een bepaalde snelheid op en valt ook met een bepaalde snelheid af. Deze ligt aanzienlijk sneller dan dat wij het met het contactslot doen.
Het inbranden van de contacten is dan ook veel geringer, dus ja een extra component maar wel betrouwbaar.

Mocht je twijfelen er zijn er ook bij Conrad te koop met een losse insteekvoet waar je de draden op aansluit. Hier steek je het relais op in, bij twijfel functioneren spare relais in steken en klaar.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

Harrie, de schroevendraaierstart houd ik uiteraard achter de hand. In feite werkt dat als een startknop: je verbindt de B+ met de + van het startrelais.

Waterman, deze startmotor heeft een - aansluiting, en die zit met een vingerdikke kabel van nog geen 40 cm direct op de - van de accubank. Maar het probleem is ook niet dat de startmotor niet of slecht functioneert, die giert de motor werkelijk rond, het probleem is (vermoedelijk) dat het startrelais te weinig prik krijgt.

Jack, een startknop zou als nadeel hebben dat kinderen die per ongeluk indrukken als de motor al loopt, en zo schade toebrengen aan het rondsel/starterkrans.

Navigo, zo'n extra component is inderdaad een beetje mijn bezwaar, maar waarschijnlijk is dat koudwatervrees.

In elk geval dank voor jullie suggesties!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door ErikH »

Een mogelijke oorzaak is nog steeds niet uitgesloten; brakke bekabeling. Ik zou dat hulprelais nog even uitstellen. Touwtje 6mm2 aan startmotor knopen en 1 voor 1 alle punten nalopen met de andere kant van het touwtje; voor contactslot, na contactslot, voor eventuele zekering, na eventuele zekering, rechtstreeks op accu. Je kan het touwtje zelfs (geïsoleerd) laten liggen en gaan testen op het moment dat de storing zich voordoet.

Ook ooit dergelijke problemen gehad. Na een lange speurtocht bleek er ergens middenin een kabelbreuk in een soepele 35mm2 kabel! Zonder belasting niet meetbaar, met de multimeter in de doorpiepstand niet meetbaar, niet zichtbaar. Onder belasting uiteindelijk wel meetbaar, maar de storing openbaarde zich maar af-en-toe.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

Erik, ik begrijp wat je bedoeld, maar de totale bedrading en bekabeling rond de motor is maart/april vorig jaar volledig vernieuwd. Met nieuwe 6 mm2-draad, zo van de rol. Kleurgecodeerde tang gekocht om de juiste kleur kabelschoentjes aan te knellen, enz. Alleen de hoofdverdachte, het startslot, heb ik niet vervangen (en die vreet dus 0,3v op onbelast). Ik snap dat 100% zekerheid niet bestaat, maar ik moet brakke bekabeling toch uitsluiten.

En daar komt bij: de kans is heel groot dat gedurende een daglang testen de storing zich niet één keer openbaart. Ik heb dat aan het eind van een vaardag waarop het wél misging onderweg zo vaak geprobeerd: eindeloos starten/lopen, starten/lopen, starten/lopen, vergeefs.

Redenen om de ultradikke accukabels te wantrouwen heb ik niet. Als het rondsel in de starterkrans schiet sleurt de starter de motor rond als een tasmaanse duivel.

Niettemin dank voor je suggestie. Mocht je toch gelijk blijken te hebben als ik op reis in de problemen kom zal ik dat hier ruiterlijk bekennen.
Laatst gewijzigd door quichot op di mar 07, 2017 6:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Waterman »

quichot schreef: Waterman, deze startmotor heeft een - aansluiting, en die zit met een vingerdikke kabel van nog geen 40 cm direct op de - van de accubank. Maar het probleem is ook niet dat de startmotor niet of slecht functioneert, die giert de motor werkelijk rond, het probleem is (vermoedelijk) dat het startrelais te weinig prik krijgt.
Dat bedoel ik niet,want dat heeft elke motor.
Er zit een plus en min aansluiting aan iedere start motor.
Maar omdat de gehele blok met appendages op rubberen blokken staat ,althans mijn motorsteunen hebben dat wel,en in een auto,maakt niet uit welke ,hangt hij er in.
En niet voor niks zit er aan blok een massa strip.

Deze bedoel ik dus.
https://volvo-parts.nl/massakabel-motor-body.html
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

Aan mijn motor zit geen massastrip, en die heeft er ook nooit aangezeten. Dus die kan ik ook niet vervangen. Maar bij een auto vormt blok, chassis en carrosserie de minpool, en gaat er alleen een plusdraadje naar de verschillende componenten. Dat is bij mij aan boord niet het geval. Alles is twee-aderig.

Voor de duidelijkheid: van de + pool van de starter gaat een kabel naar de + pool van accu 1. Van de - pool van accu 1 gaat een kabel naar de + pool van accu 2. Van de - pool van accu 2 gaat een kabel naar de - pool van de starter.
Van de + pool van de starter gaat een draad naar het contactslot. Van het contactslot gaat een draad naar het startrelais. Hoe gaat een massastrip van motorblok naar romp hierbij helpen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie