startslot terecht verdacht?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Waterman »

quichot schreef: Maar bij een auto vormt blok, chassis en carrosserie de minpool, en gaat er alleen een plusdraadje naar de verschillende componenten. Dat is bij mij aan boord niet het geval. Alles is twee-aderig.
Bovenstaande is een misvatting.
Het blok is pas aangesloten op de carrosserie,als er een massakabel aan zit.
Tenminste bij auto's is dat zo.
Een motorblok zit namelijk nooit vastgebout aan het chassis,danwel carrosserie,want dan zou je alle resonanties voelen als je op een stoel in een voertuig zit.
Het motorblok,staat of hangt in rubberen blokken.
En rubber geleid niet,dus moet er een massastrip aan vastgemaakt worden die tussen chassis en blok gemaakt wordt.

Maar ik heb een beetje zitten vogelen op internet,want je sprak eerder over het feit dat je startmotor in de rondte gierde.
Dat betekend dat hij wel spanning krijgt.
Echter je startrelais moet een hevel overhalen,die ahw de tandwieloverbrenging met maken tussen starterkrans(vliegwiel) en rondsel.
En als die startrelais niet goed heen weer gaat,kan deze verbinding niet gemaakt worden,en giert de motor wel in de rondte,maar komt er geen verbinding tot stand tussen starterkrans en rondsel .
Zie volgende link.
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Sta ... motor2.jpg
Nu is het maar net,hoe erg het is met die van jou,en of het erger wordt.
Zo ja,kun je daar ook nog eens naar kijken.
Maar ook dat,kan een massaprobleem zijn.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Aquanaut »

Waterman,
De meeste vrachtwagen en auto startmotoren zijn enkelpolig deze hebben dus geen min aansluiting.
Zeker geen misvatting!
Dit soort startmotoren haalt hun min over de massa, om het blok goed aan massa te binden is de flexibele massaverbinding.
Guido zijn startmotor is dubbelpolig en daarbij maakt het dus niets uit of het blok wel of niet aan massa ligt.
Al houdt je de startmotor compleet los van het motorblok dan draait hij nog.

Het verhaal met het mechanisch bediende ronsel gaat ook niet op, dit is een startmotor met schuifanker.
Voor dit soort starters en de versies met een mechanisch bediende bendix hebt gaat de startmotor nooit draaien als het anker niet volledig in de starterkrans slaat, of in geval van een mechanische bendix een volle veercompressie geeft
Het relais moet namelijk zijn volledige weg afleggen alvorens dat het elektrische contact wordt gemaakt.
Als er ergens in dat proces iets blokkeert haalt het anker (van het startrelais) zijn eind positie niet.
Dit soort problemen lijkt wel een beetje op Guido zijn probleem, maar aangezien de fout zich op de testbank niet voordoet, hou ik het nog steeds op het tekort aan spanning door de te lange weg naar en van een startslot wat dergelijke stromen niet aan kan.
Ik de oude situatie toen het boordnet nog 12V startte de DAF via een serie/parallel relais wat naast de startmotor zat, dit was in feite het hulpstartrelais.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

Waterman, ik was niet helemaal duidelijk met dat rondgieren. Als ik die klik hoor schiet het rondsel niet naar buiten, maar giert de startmotor ook niet loos rond. Wat ik bedoelde te zeggen was: als het rondsel wél naar buiten schiet, giert de DAF razendsnel rond. Of anders gezegd: het werkt uitstekend als het rondsel eenmaal naar buiten schiet.
En nogmaals, hij weigert maar heel af en toe dienst, maar dan ook een aantal keer achter elkaar klik klik klik. En omdat dat altijd ongelegen komt wil ik er vanaf.
Dat maakt het ook zo moeilijk om oplossingen te testen. Zelfs als de fout er nog inzit kan hij zomaar dertig keer achterelkaar probleemloos starten.

En zoals Mark al zei: een massastrip is in mijn geval een overbodige toevoeging.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Waterman »

quichot schreef:En zoals Mark al zei: een massastrip is in mijn geval een overbodige toevoeging.
Oké,dat zal dan zo zijn.
Vreemd vind ik het dan wel,dat in mijn boot,wel een flexibele massa strip zit.
Bij één motorsteun loopt deze van de onderste bout naar de bovenste bout.
Alleen heb ik geen DAF,maar een Indenor/Peugeot.

En dat klikkerdeklik,dat herken ik dan weer niet.
Ik dacht namelijk "klik",en dan moet je overnieuw beginnen met de contactsleutel.
Ik hoop toch dat je het vind,want er niks lastiger,dan iets dat niet regelmatig voorkomt.
Succes met je zoektocht naar misschien wel een hele simpele oplossing.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

Waterman schreef: En dat klikkerdeklik,dat herken ik dan weer niet.
Ik dacht namelijk "klik",en dan moet je overnieuw beginnen met de contactsleutel.
Dat bedoel ik ook hoor, één klik per startpoging. Soms maar één misstart, soms tien achterelkaar. Maar hij start wel altijd op enig moment. Alleen wordt ik daar doodnerveus van.
Zo zie je maar hoe secuur je dingen moet uitleggen! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door Navigo »

HH,

Ben je er al uit? Is het opgelost?

Anders kan ik je Electro Brandt in Rijnsburg aanbevelen.

Goed bedrijf veel kennis, niet alleen startmotoren of componenten brandstofgalerij, maar ook trouble shooters.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: startslot terecht verdacht?

Bericht door quichot »

@Navigo, ik ben er nog niet helemaal uit, maar wel verder gekomen.

Ik heb naast de starter een startrelais geplaatst waardoor vervangen van het startslot niet meer urgent is. Het startrelais regelt storingsvrije inschakeling tot 30A, en kan met 2,5mm2 worden aangestuurd. Een paar ampère is genoeg.

Er schijnen twee types startmotor te zijn. Het 'oude' BNG-type werkt met hulpwikkelingen die ervoor zorgen dat de bendix in de krans wordt gedrukt. Probleem daarbij is dat die hulpwikkelingen soms niet voldoende kracht ontwikkelen, terwijl de eigenlijke startstroom, het volle vermogen dus, pas wordt ingeschakeld als de bendix volledig in de krans zit. Daardoor wordt het een beetje een kip en ei-verhaal.
Bij starters van het FKB-type slaat de bendix wel gelijk met volle kracht, althans met veel meer kracht, in. En daar ben ik nu naar op zoek.

Als ik niet verder kom zal ik zeker gebruik maken van je tip!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie