roerblad

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

roerblad

Bericht door Dirk »

in 2014 hebben we het roerblad van onze Wodan laten aanpassen.
Dat stuurde echt slecht. Er was meer dan een halve omw van de haspel nodig om bij volle vaart een beetje bij te sturen en dan was het slingeren vaak niet meer te stoppen..
Ze hebben er dan een weser roer / visstaart van gemaakt en het pook 10 cm dieper gemaakt zoals je op de foto's ziet. Stuurt nu perfect, met 10° uitslag van de haspel corrigeert de boot zich perfect onder t varen en als het roer 60° uit staat gaat het schroefwater zelfs naar voren toe als hij in zn werk staat .
Afbeelding
Afbeelding
Maar we zijn wel aan snelheid verloren en er is heel veel turbulentie achter het schip, het klinkt net alsof er een uitlaat in de kont zit (terwijl die door het dak steekt).
Ik denk er nu aan om de visstaart te laten halveren, de platte achterkant van het roer is nu ong 30 cm breed, dat is wel erg veel, niet?
Is dat een goede denkpiste of hebben jullie andere inzichten ?
Op onze Odilia hadden we een anderhalf duimse pijp achter tegen het roerblad gelast en dat werkte ook prima.
Of zijn het misschien de platen boven en onder het roer die trillen en het lawaai veroorzaken ?
Wat denken jullie ervan ?
dank en groetjes, Dirk
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: roerblad

Bericht door wrotter »

ik vraag mij af of hier mee nog wel overstuur valt te varen .of je moet een beste kopschroef hebben
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: roerblad

Bericht door stevedem »

zou niet effectiever zijn om dat laatste deel zwenkbaar te maken, zodat het verder knikt als je het roer draait (weet ff niet hoe dat heet)

Zo hou je een slank roer, dus geen turbulentie en afremmen, maar wel grotere wendbaarheid
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: roerblad

Bericht door Dirk »

het vaart ook beter overstuur dan zonder die visstaart.
iets minder wieleffect van de schroef of is dat misschien maar een gedacht ...?
Roer gewoon af en toe klein stukje naar SB en af en toe beetje bijsturen met kopschroef, zo ben ik te Lokeren achteruit erin gevaren helemaal tot op t einde, en het lag daar vol bootjes, ging prima...
zonder die visstaart ging het achteruit ook wel maar met veel meer gedraai aan de haspel, voor dat het roer iets reageerde was je al n hele draai kwijt en dan moest je weer twee hele omwentelingen terug om opnieuw een beetje reactie te krijgen ...
Er zitten wel twaalf omwentelingen van bak- ,naar stuurboord, dus dat relativeert eea ook wel misschien.
Maar ik was al dat gezwier aan die haspel wel n beetje moe.
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: roerblad

Bericht door stevedem »

Wellicht zit daar je oplossing.... 12 wentelingen is best veel, wellicht valt dat te verminderen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: roerblad

Bericht door Boekel »

Dat is wel een heel grote rem achterop...

Dit is 'ongeveer' een schilling roer:
http://boekel.nu/foto/10/2010-11boot/image25.htm

Afbeelding

Stuurt ook als een malle, en ja remt ook wat maar blij lange na niet zo erg als bij het roer van Dirk...
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: roerblad

Bericht door wrotter »

ik kan mij nog herinneren dat ik gewend was met een normaal roer te varen ,toen over naar een met 2 becker roeren nou dat was wel even wennen ,vooral bij het achteruit varen en te sturen .
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: roerblad

Bericht door Dirk »

Aan die omwentelingen heb ik zelf ook al gedacht .
Het stuurt nu vrij licht maar als het roer pakweg meer dan 30° uit staat en ik zet de schroef er op moet ik toch serieus kracht zetten om t vast te houden, ik heb schrik als ik de omwentelingen ga verminderen dat ik ( en Lieve zeker) het niet meer zo vlot kan vasthouden ...
misschien is het inderdaad een optie om het roerblad er gewoon helemaal af te nemen en een compleet nieuw te maken ...
groetjes, Dirk
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: roerblad

Bericht door wrotter »

tja op mijn luxe motortje zat een gewoon roer blad geen schep en nog zoals bij de bouw ,maar als ik het roer geheel aan boord had liggen en stil lag of iets achteruit voer ging hij terplekke rond ,en kon er zonder boegschroef kilometers mee oversluur varen ,door maar een heel klein beetje bij te sturen schip lag op de hak 1,15 en op de kop 40 cm lang 26 het was een ouderwets ketting stuurwerk (wel allemaal Groningse kwaliteit )
groet wout .
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: roerblad

Bericht door Dirk »

ondertussen terug van de werf. Het is een blitsbezoek geworden. Maandag 27/3 's morgens er uiten donderdag 30/3 's morgens terug er in .
Het achterste stuk is op aanraden van de werfbaas tot 1/3e in de breedte terug gevoerd.
Je ziet op de foto waar de platen zijn doorgebrand. Het is dan schuin naar achter terug dicht gelast. De achterste breedte is nu zowat 10 cm breed. Ook de zwemplaten boven en onder zijn tot daar versmald.
In het roerblad zelf zijn gaten gemaakt, daar twee dikke pinnen door en door gezet en aan de platen gelast, het klonk nogal als een trommel als je er op hamerde, dat is nu ook beter.
de aansluiting van de roeras naar de schep is ook met een plaat opgevuld, dat dat niet zo bot is, en van onder is ook eea opgevuld zodat het wat gestroomlijnder is.
Afbeelding

Ik heb met snel te moeten zijn (een boot van Voets met schroefschade moest er dringend uit en wij waren toch ver klaar) geen foto's van het resultaat meer gemaakt. Zoveel mogelijk schilderen was de boodschap.
Voor in de boeg was een klinknaad die wat open stond . ertegen gehamerd zodat de roest er uit voel en ja hoor , een gaatje.
Dus dan ook maar beslist om dat er uit te halen.
Afbeelding
Het onderwaterschip is in de Hempel Hempatex vinylbitumen gezet, dat zag er na 2.5 jaar nog goed uit, wel aardig wat aangroei.
De romp heb ik tot waar ik kon opnieuw gelakt (enkele plekken loskomende oude plamuur weggebikt), voor de rest heb ik de waterlijn gelakt , dan kan ik de rest met een vlot wel op onze ligplaats verven ...
Het resultaat van de werken aan het roerblad ? Het stuurt wat onrustiger, de berg schroefwater is een heel stuk minder en de zware brom die we achter buiten hoorden is ook voor een groot stuk weg. Bij het varen naar de werf mat ik 81 dB achterop ( in de machinekamer zelf maar 78dB). Bij zelfde motortoerental na de werf mat ik achterop 78dB, dus toch een aardige winst ...
Ik ben alleen teruggevaren van Maasbracht omdat wxe er anders twee auto's hadden staan, dus de reacties van Lieve moeten we nog even afwachten ...
;-D
We liggen ondertussen ook op een andere plaats in de jachthaven, de oude steigers van 'De Scheepvaart' waar we aan lagen zouden deze maand worden afgebroken.
Je ziet ons nu ook op een van de webcams van Quartier Bleu: http://www.quartierbleu.be/webcam/
op de onderste cambeelden links...
groetjes, Dirk
Plaats reactie