Speling op schroefas

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
PeterV
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 16, 2015 9:25 pm
Info: Meeuwkruiser 9x3 .Vetus M4/17 Diesel

Speling op schroefas

Bericht door PeterV »

Hoi allemaal , vandaag kwam ik er tijdens het klussen aan mijn Meeuwkruiser achter dat de schroefas wat speling heeft. Niet in lengte as richting maar wel
Iets heen/op / neer. Schat zon 1 mm, of iets minder. Kan dit kwaad ? En wat is er zo nodig aan te doen? Het is een vetgesmeerde as. Alvast dank.
Grt peter
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Speling op schroefas

Bericht door cmo »

hangt van de dikte van je as af. op een 25 mm as is 1 mm speling best wel wat. Maar op een 60 mm as niet.
Mogelijk moet het geland vervangen worden? of de as is in gesleten.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Speling op schroefas

Bericht door Navigo »

HH,

Het is in de scheepvaart vooral afhankelijk van type lagering en gebruikte afdichting.

Als vuistregel kun je de diameter van je schroefas vermenigvuldigen met 0,02, de uitslag is max toegestane speling.

Teveel ruimte geeft uiteindelijk geluidstoename, "weg lopend" vet langs buitenlager en/ of een slecht of niet meer afdichtende asafdichting.

Ik zou zeggen nog geen last van symptomen, speling nog net niet op afkeur?
Zet het dan eens af tegen het aantal draaiuren wat je verwacht te maken en neem een gezond besluit zonder in de kostten te gaan lopen.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Speling op schroefas

Bericht door quichot »

Je zou er nog een tijdje mee door kunnen varen, maar als de boot toch op het droge staat zou ik het gelijk aanpakken, dan maak je geen extra kosten.
Meestal blijft het bij verbussing van het buitenlager en wat nieuw vetkoord. Als er eenmaal speling in zit gaat slijtage ook sneller. Dit komt doordat bijgeperst vet er vrijwel gelijk weer tussen vandaan wordt gewerkt, en dan draait er metaal op metaal, met het risico van inslijten. En dat doorgeperste vet is uiteindelijk ook niet gratis.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
PeterV
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 16, 2015 9:25 pm
Info: Meeuwkruiser 9x3 .Vetus M4/17 Diesel

Re: Speling op schroefas

Bericht door PeterV »

Bedankt voor de reacties . De speling is inderdaad zodanig dat er een nieuwe bus ingedraaid moet worden. En dat natuurlijk zsm. De afspraak is gemaakt. Wordt vervolgd ... :|
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Speling op schroefas

Bericht door sailor wim »

cmo schreef:hangt van de dikte van je as af. op een 25 mm as is 1 mm speling best wel wat. Maar op een 60 mm as niet.
Mogelijk moet het geland vervangen worden? of de as is in gesleten.
Hoi.
Ik zit met een 60mm as op 0.5mm speling.
Bij 1mm is het afkeuren volgens EOC :cry: ondertussen gebruik ik al 20 jaar schroefas vet van de drukklasse 4. Die van Kroon -is klasse 2- vloog er te snel door 20 jaar terug. Dus misschien red ik het zo nog een jaar of 10.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Speling op schroefas

Bericht door JanSr »

PeterV
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 16, 2015 9:25 pm
Info: Meeuwkruiser 9x3 .Vetus M4/17 Diesel

Re: Speling op schroefas

Bericht door PeterV »

Hallo allemaal, er is een nieuw buitenlager geplaatst, onderdeel van 55€ , 30mm as. Scheelt ook in lawaai en binnendringend water en schroefas vet , ben d'r blij mee. Bijzonder dat de 2 bedrijven die ik eerst gevraagd heb, en beloofden het binnen een week uittevoeren , allebei totaal 2x zo duur waren , en vervolgens ook geen tijd meer te hebben. Wel eerst beloven, en dan niet doen. Heb nu een topper gevonden, in IJlst ! Super.
Bedankt voor het meedenken.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Speling op schroefas

Bericht door JanSr »

en heb je deze list nou toegepast?
Afbeelding
Plaats reactie