Toerenteller
Moderators: sailor wim, frank
Toerenteller
Hoi,
Vandaag eens even de Daf gestart.
Blijft mijn toerenteller mooi op nul staan.
Heb dat 2 jaar geleden ook een keer gehad tijdens het varen maar was
opeens weer in orde.
Meting van teller loopt dat via de dynamo of vliegwiel van een 1160?
Vandaag eens even de Daf gestart.
Blijft mijn toerenteller mooi op nul staan.
Heb dat 2 jaar geleden ook een keer gehad tijdens het varen maar was
opeens weer in orde.
Meting van teller loopt dat via de dynamo of vliegwiel van een 1160?
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Toerenteller
Hoi,
Nou weinig advies gehad.
Na een poosje zoeken, contact W op dynamo blijkt dus het pulscontact te zijn voor
toerenteller.
Ik zal eens kijken met een duspol of ik daar op kan zien dat er een stroompje doorheen gaat.
Na een tijdje zoeken op internet zou je dan een knipper effect op een lampje moeten krijgen.
Vanwege de 3 fasen waar W er eentje van is. (als dat werkt met een duspol)
Als iemand nog advies kan geven hoor ik dat graag.
Nou weinig advies gehad.
Na een poosje zoeken, contact W op dynamo blijkt dus het pulscontact te zijn voor
toerenteller.
Ik zal eens kijken met een duspol of ik daar op kan zien dat er een stroompje doorheen gaat.
Na een tijdje zoeken op internet zou je dan een knipper effect op een lampje moeten krijgen.
Vanwege de 3 fasen waar W er eentje van is. (als dat werkt met een duspol)
Als iemand nog advies kan geven hoor ik dat graag.
groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Toerenteller
Tja. Ik wist het antwoord niet.sambeek schreef:Hoi,
Nou weinig advies gehad.
Sorry.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Toerenteller
Hoi, geeft niet hoor. Als mijn lampje gaat knipperen betekend dat de dynamo in orde zou moeten zijnMarie Christina schreef:Tja. Ik wist het antwoord niet.sambeek schreef:Hoi,
Nou weinig advies gehad.
Sorry.
en waarschijnlijk dus in de tteller zelf het probleem zit. Ik ben ook geen auto/boot monteur.
We komen er wel. Duurt effe.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Toerenteller
HH,
Drie opties voor toerenteller.
De eerste twee niet origineel.
Digitaal met behulp van piezo contact, zit dan ergens op HD leiding, door pulserende leiding krijg je signaal, ter vervanging van w aansluiting.
Pick up sensor zit ergens op je vliegwiel huis of meet direct de krukas, wordt zeer zeker op moderne motoren gebruikt.
Gewoonlijk is het voor een oudere daf de w aansluiting op de dynamo, moet ergens omnabij de helft van je dynamospanning leveren en is een wisselspanning. Dus iets van 7volt wissel.
Nog even een aanvulling; met een lampje ga je in ieder geval de frequentie niet zien, daar ligt deze ook bij stationair toerental te hoog voor.
Dus multimeter met mogelijkheid tot meten met Hz of scoop biedt dan uitkomst, maar als je de helft van de boordspanning in wisselspanning meet, dan weet je al genoeg.
Navigo
Drie opties voor toerenteller.
De eerste twee niet origineel.
Digitaal met behulp van piezo contact, zit dan ergens op HD leiding, door pulserende leiding krijg je signaal, ter vervanging van w aansluiting.
Pick up sensor zit ergens op je vliegwiel huis of meet direct de krukas, wordt zeer zeker op moderne motoren gebruikt.
Gewoonlijk is het voor een oudere daf de w aansluiting op de dynamo, moet ergens omnabij de helft van je dynamospanning leveren en is een wisselspanning. Dus iets van 7volt wissel.
Nog even een aanvulling; met een lampje ga je in ieder geval de frequentie niet zien, daar ligt deze ook bij stationair toerental te hoog voor.
Dus multimeter met mogelijkheid tot meten met Hz of scoop biedt dan uitkomst, maar als je de helft van de boordspanning in wisselspanning meet, dan weet je al genoeg.
Navigo
Re: Toerenteller
Navigo, dank.
Zal eens kijken welke multimeter ik in de bus heb liggen of die Hz kan meten.
Zal eens kijken welke multimeter ik in de bus heb liggen of die Hz kan meten.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Toerenteller
Het W-contact is niets meer als een uitgang van, 1 van de drie in ster staande wikkelingen van de stator !
Is dus een volledige sinus wisselstroom, de 3 uitgangen worden dus met 3 plus en drie min diodes gelijk gericht en gekoppeld.
Het W-contact moet dus uiteraard als wisselstroom gemeten worden en is hoger als de gelijkspanning.
De meeste DAF’s komen nog uit de tijd van de gelijkstroom dynamo en zijn daarom voorzien van een toerengever aangedreven door de olie pomp.
De toerengever is te vergelijken met een fiets dynamo, spoeltje met een draaiende permanent magneet.
Gr. Wolf1
Is dus een volledige sinus wisselstroom, de 3 uitgangen worden dus met 3 plus en drie min diodes gelijk gericht en gekoppeld.
Het W-contact moet dus uiteraard als wisselstroom gemeten worden en is hoger als de gelijkspanning.
De meeste DAF’s komen nog uit de tijd van de gelijkstroom dynamo en zijn daarom voorzien van een toerengever aangedreven door de olie pomp.
De toerengever is te vergelijken met een fiets dynamo, spoeltje met een draaiende permanent magneet.
Gr. Wolf1
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Toerenteller
Tijd geleden had ik zoiets aan de hand. Achter op mijn GM had ik een drive nodig voor een dikke dynamo dus dat gekke toerentalgevertje moest vervallen.
Op de dynamo zit inderdaad een W contact. De draad van de oude gever heb ik daar in gestoken en de oude toerenteller boven vervangen door een nieuw instrument. Was nog niet zo simpel om de juiste schaal te vinden, alles is zowat tig duizend toeren en ik heb er maar 1800 van nodig.
Maar dat instrument op die W aansluiting moet je dan ook nog ijken.
Nu wist ik dat de motor in de leegloop 600 toeren maakt dus met dat kleine verdiepte instelschroefje achterin de meter kon ik het aangegeven toerental zo instellen. Fluitje van een cent.
Op de dynamo zit inderdaad een W contact. De draad van de oude gever heb ik daar in gestoken en de oude toerenteller boven vervangen door een nieuw instrument. Was nog niet zo simpel om de juiste schaal te vinden, alles is zowat tig duizend toeren en ik heb er maar 1800 van nodig.
Maar dat instrument op die W aansluiting moet je dan ook nog ijken.
Nu wist ik dat de motor in de leegloop 600 toeren maakt dus met dat kleine verdiepte instelschroefje achterin de meter kon ik het aangegeven toerental zo instellen. Fluitje van een cent.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Toerenteller
Op de W zit ie in ieder geval niet. (vanmiddag even gekeken) De W is in mijn geval loos en netjes met rubbertje afgedopt.wolf1 schreef:Het W-contact is niets meer als een uitgang van, 1 van de drie in ster staande wikkelingen van de stator !
Is dus een volledige sinus wisselstroom, de 3 uitgangen worden dus met 3 plus en drie min diodes gelijk gericht en gekoppeld.
Het W-contact moet dus uiteraard als wisselstroom gemeten worden en is hoger als de gelijkspanning.
De meeste DAF’s komen nog uit de tijd van de gelijkstroom dynamo en zijn daarom voorzien van een toerengever aangedreven door de olie pomp.
De toerengever is te vergelijken met een fiets dynamo, spoeltje met een draaiende permanent magneet.
Gr. Wolf1
Die kunnen we dus buitensluiten.
Ga eerdaags eens kijken of ik bij de oliepomp iets kan vinden. Het zal waarschijnlijk een fout contactje zijn.
Ik heb de motor even gestart vanmiddag en in eerste instantie bleef de wijzer op 0 staan,
opeens schrok ie schijnbaar wakker, want hij geeft weer juist aan. (dus op dit moment doet ie het weer.)
Maar het is wel handig te weten waar ie nou precies zit.
groet Terpstra / SAMBEEK
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Toerenteller
Hoi Wolf1
Ik kom uit op een kleine foto waarop een dynamo met een gele cirkel etc.
Maar deze foto is zo klein dat ik er niets mee kan.
Kijk eens naar deze link,
viewtopic.php?f=14&t=1937
Scheepspraet heeft een eigen foto upload service.
Gr Wim
Ik kom uit op een kleine foto waarop een dynamo met een gele cirkel etc.
Maar deze foto is zo klein dat ik er niets mee kan.
Kijk eens naar deze link,
viewtopic.php?f=14&t=1937
Scheepspraet heeft een eigen foto upload service.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Toerenteller
HH,
Kijk eens net naast je olie peilstok, zit daar niet z'on toerental gever?
Iets van 5centimeter in diameter , normaal gegalvaniseerd van kleur met een vlakke zwarte bovenkant.
Navigo
Kijk eens net naast je olie peilstok, zit daar niet z'on toerental gever?
Iets van 5centimeter in diameter , normaal gegalvaniseerd van kleur met een vlakke zwarte bovenkant.
Navigo
Re: Toerenteller
Bij Daf motoren kan ik zo ook niets naar boven halen .Navigo schreef:HH,
Kijk eens net naast je olie peilstok, zit daar niet z'on toerental gever?
Iets van 5centimeter in diameter , normaal gegalvaniseerd van kleur met een vlakke zwarte bovenkant.
Navigo
Daar zit inderdaad een soort van opnemer, naar ik meen. Ga er eens naar kijken.
Bedankt.
Laatst gewijzigd door sambeek op wo mei 03, 2017 9:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Toerenteller
HH,
Het is me gelukt de verwijzing van wolf1 te openen, als je het eenmaal weer gezien heb.
Kan ik alleen maar zeggen dat komt me heel bekend voor.
Navigo
Het is me gelukt de verwijzing van wolf1 te openen, als je het eenmaal weer gezien heb.
Kan ik alleen maar zeggen dat komt me heel bekend voor.
Navigo