Shipmate rs 8300 marifoon

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Klaver vier »

Ik heb een vraag over een shipmate rs 8300 marifoon,bij deze marifoon zit een blackkast,mijn vraag is als je deze aanzet of je dan wat hoort of voelt trillen
Ik heb deze marifoon gebruikt gekocht en heb het idee dat hij niks doet vandaar deze vraag.
De display blijft ook helemaal dood
Graag tips waar ik nog naar kan kijken voor ik hem weggooi
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door sailor wim »

Ik zou de marifoon opsturen naar.
Tebuwil of vrm marine of atis brand.
Goed gebruikt kost zomaar €200.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door RuudMal »

Rene,

Wij hebben dezelfde marifoon met 2 handsets. Ik ben bij de bouw van het schip geweest maar ik zou niet weten waar die black box bij ons hangt/staat of ligt.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Klaver vier »

Kan ik wel doen Wim maar het is misschien een kleinigheid,daarom vroeg ik of je wat moet voelen trillen of dat je bijv.een licht geluid hoort dan weet ik wat meer
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door RuudMal »

Rene volgende week even handsets uitwisselen kijken waar het aan ligt, handset of blackbox
Ancora Imparo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Klaver vier »

Dat is wel gek Ruud want op de blackbox zet je hem aan.
De blackbox zit aan het eind van het snoer dat naar je hoorn loopt
Gr René
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Klaver vier »

Goed idee Ruud,daar ga ik voor.
Maar ik denk dat het aan de box licht.
Beetje jammer ik had graag een marifoon,omdat ik aankomende week een stuk over het ar kanaal moet,maar het is helaas niet anders
Klaver vier
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Klaver vier »

Inmiddels al veel plezier gehad van de marifoon,brands had hem heel snel weer voor elkaar.
Helaas op weg naar brands een bekeuring werd de reperatie nog duur.
Voordeel van een wat oude marifoon ze zijn nog prima te repareren en te programeren.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
WADnWIND

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door WADnWIND »

De RS8300 is een rampen toestel, zeker na 20 jaar, ze zijn sinds 1997 niet meer in de handel.
Ik zou er absoluut geen geld meer aan uitgeven. Voor weinig geld heb je een nieuwe mét garantie en waterdicht, ook met buiten bediening.
Kijk maar eens naar Standard-Horizon of Icom.

Grote kans dat je auto + telefoon + computer bij elkaar nog niet zo oud zijn als je marifoon. Terwijl je marifoon juist ook is voor als de nood aan de man komt....
Een telefoon van 20 jaar oud wil je ook niet meer.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Klaver vier »

Nou wad en wind Het is zeker geen rampen toestel en toevallig want dat wist ik niet heb ik de beste uit de serie volgens meneer brand.
Het is dus een beetje ongefundeerd wat je roept,een oud telefoon toestel hoeft ook echt niet slecht te zijn
Ik heb jaren lang een nokia 8310 gehad en die was ook niet kapot te krijgen,nu heb ik mijn derde iphone de eerste was de eerste dag al kapot,nu heb ik een zware hoes om hem heel te houden,terwijl mijn nokia wel eens van de zolder tot beneden is gvallen zonder problemen.
Wat ik bedoel te zeggen niet al het nieuwe is beter ,ze kunnen wel veel meer.
Je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn,maar dan moet je brand maar eens vragen hoe die er over denkt en die heeft er als geen ander verstand van.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Marie Christina »

Slecht omdat hij oud is?
Dus...
Ben effe het typenummer kwijt, maar doe mij maar die Sailor RT???(met die grote draaischijf) boven bijna eender welk andere recentere marifoon.
En doe mij maar de Nokia 3310. (Die ik dus ook nog steeds heb)
En doe mij maar de Shipmate RS 3380 boven, bijvoorbeeld de hierboven genoemde, Icom.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door Klaver vier »

Foutje van mij 8310 moet 3310 zijn
Gr René
Klaver vier
WADnWIND

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door WADnWIND »

Ad Brand van MSCBrand kan ze nog heel lang repareren, maar het blijft een oud toestel met zijn beperkingen.
- Er zijn een aantal vaste fouten die optreden in het toestel, b.v. kortsluiting van 1 onderdeel, waardoor er geen zendvermogen meer uit komt.
- Ook de kwetsbaarheid van de hoorn is groot, ook is de hoorn nooit echt waterdicht geweest zoals de ex fabrikant ooit claimde.
- Om nog maar te zwijgen over de giga misser van de sos knop, terwijl dat Distress moest zijn.
- De DSC functie was n.l. geheel verkeerd gelezen door shipmate bij het ontwerp, waardoor de halve DSC functie niet aanwezig was. Om die reden mag het toestel zelfs niet meer verhandeld worden omdat hij niet meer voldoet aan de huidige regelgevening. Er zit. n.l. helemaal geen enkele DSC ontvanger in, dus je kán nooit weten of je distress uberhaupt ontvangen is. Ook zie je niet of je op de sos knop al gedrukt hebt.
- Bij sterke radiosignalen, zoals P2000 en semafoon zendmasten stopt de ontvanger er mee, of geeft enorme storingen.

Voor in een stuurhuis op de binnenwateren is het een redelijke marifoon. Maar op ruime binnenwateren en zee en zeker buiten een waardeloos ding.

Wees maar blij met Ad Brand en Tebuwil, want wij repareren ze al niet meer. De reparatie is n.l. in veel gevallen duurder dan een nieuw toestel mét garantie, waterdicht en naar de huidige stand der techniek. :wink:
WADnWIND

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door WADnWIND »

Klaver vier schreef: Je hoeft het natuurlijk niet met mij eens te zijn,maar dan moet je brand maar eens vragen hoe die er over denkt en die heeft er als geen ander verstand van.
Gr René ( Klaver vier)
Ik ken Ad héél goed en weet ook precies wat hij wel en niet kan. Ik weet ook heel precies waarom hij dat soort dingen zegt.
We zijn collega's / vakidioten.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Shipmate rs 8300 marifoon

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: Ben effe het typenummer kwijt, maar doe mij maar die Sailor RT???(met die grote draaischijf) boven bijna eender welk andere recentere marifoon.
rt144. old skool maar rock solid. Vintage inmiddels, maar het oog wil ook wat! Heel heldere interne speaker ook. Atis Brand heeft meestal wel een paar gereviseerde inruilers in de aanbieding.

René, je moet ook niet zelf naar Hellevoetsluis rijden, gewoon als postpakketje opsturen. Brand stuurt hem zo ook weer terug.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie