Olie in brandstofpomp OM615
Moderators: sailor wim, frank
Re: Olie in brandstofpomp OM615
Ik blijf het een vreemd gebeuren vinden....
En begrijp ik nu van Wolf1 dat die banjobout NIET los hoeft ?
Ik neem aan dat diesel OP olie gaat drijven ?
Dan zou je idd enkel zo nu en dan wat olie erbij moeten gooien.
Klopt het dan ook dat eventuele olie die er TE veel in zit, eruit gegooid word ?
Zoja, waar gaat dat heen dan ?
Reden dat ik dit vraag,
afgelopen weekend een tripje gemaakt...
Zaterdag heen, 5 uurtjes varen, ik controleer na de trip even de motorkamer, en ik die een plasje olie liggen op het diepste punt.
op het eerste gezicht zwarte olie, maar even een stukje papier erin, en het was vrij helder (bodem bilge onder de motor is wat vies, vandaar het zwarte)
Ik kon nergens echt een lekkage vinden aan de motor...
Ik dacht eerst niet direct aan de brandstofpomp.... maar op de terugweg uiteraard een paar x onder het luik gekeken, en ook de oliedruk in de gaten gehouden.
Deze bleef gelijk, en het plasje in de bilge werd ook niet groter... .ik gok dat er een 2 tot 300ml lag.
Toen dacht, wellicht is dat de olie die ik TEVEEl in de brandstofpomp gegooid heb.
Kan dat ?
En begrijp ik nu van Wolf1 dat die banjobout NIET los hoeft ?
Ik neem aan dat diesel OP olie gaat drijven ?
Dan zou je idd enkel zo nu en dan wat olie erbij moeten gooien.
Klopt het dan ook dat eventuele olie die er TE veel in zit, eruit gegooid word ?
Zoja, waar gaat dat heen dan ?
Reden dat ik dit vraag,
afgelopen weekend een tripje gemaakt...
Zaterdag heen, 5 uurtjes varen, ik controleer na de trip even de motorkamer, en ik die een plasje olie liggen op het diepste punt.
op het eerste gezicht zwarte olie, maar even een stukje papier erin, en het was vrij helder (bodem bilge onder de motor is wat vies, vandaar het zwarte)
Ik kon nergens echt een lekkage vinden aan de motor...
Ik dacht eerst niet direct aan de brandstofpomp.... maar op de terugweg uiteraard een paar x onder het luik gekeken, en ook de oliedruk in de gaten gehouden.
Deze bleef gelijk, en het plasje in de bilge werd ook niet groter... .ik gok dat er een 2 tot 300ml lag.
Toen dacht, wellicht is dat de olie die ik TEVEEl in de brandstofpomp gegooid heb.
Kan dat ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Olie in brandstofpomp OM615
Om even op mijn probleem met die Boschpomp terug te komen, ik plaats hieronder de link naar een stukje video waarop je kunt zien wat er in dat pomphuisje gebeurt.
De reviseur krabde zich achter het hoofd en had zo gauw geen oplossing, zoiets mag zo kort na een revisie niet voorkomen.. Dus de telefoon gepakt en op zoek naar een moderne specialist. Die vond ik in Nijmegen en na een telefoongesprek met uitleg zag de zaak er ineens heel anders uit.
Vanmiddag rij ik even langs en laat het filmpje zien maar afgaande op mijn beschrijving had hij al direct een verrassend antwoord.
Vanuit zijn ervaring dacht hij meteen aan een defect opvoerpomje. Dat is dat ding wat voor tegen de pomp aangeschroefd zit.
Als je nou goed kijkt naar dat stukje video dan zie je veel schuim in de brandstof en het is niet helemaal duidelijk of het wel langs de plunjers loopt.
Het zou evengoed kunnen dat dat opvoerpompje de diesel gemengd met lucht niet alleen in het pomphuis spuit maar ook via zijn aandrijving in het nokkenashuis onderop. Dat zou de reactie van de Nijmeegse specialist kunnen verklaren.
http://www.motioneering.nl/avatar/mwm/boschpomp.mp4
Goed, vanmiddag weet ik meer.
aanvulling
======================
Het ei is gelegd en de echte deskundige brandstofinspuiter met veel ervaring ziet aan de hand van mijn filmpje onmiddellijk wat er aan de hand is.
Wij hebben de Boschpomp laten reviseren en dat is prima gelukt. De fout die wij gemaakt hebben is dat we dat oude opvoerpompje wat tegen de lijnpomp zit geschroefd gewoon weer teruggeplaatst hebben. Dat ding is van 1957 en volgens de deskundige is het membraan poreus na die halve eeuw en jarenlang droogstaan. Daardoor perst het pompje diesel in de aandrijfopening waardoor het nokkenashuis op den duur vol diesel komt te staan en de smeerolie verdwijnt.
Nu is het zaak om een vervangende pomp te vinden die past op die oude inspuitpomp en ik heb al een tip dat in Den Bosch een bedrijf zit wat nog veel oude onderdelen heeft liggen. Dus gaat weer goedkomen.
Wijze les: als je wat vervangt, vervang dan alles en niet de helft.
De reviseur krabde zich achter het hoofd en had zo gauw geen oplossing, zoiets mag zo kort na een revisie niet voorkomen.. Dus de telefoon gepakt en op zoek naar een moderne specialist. Die vond ik in Nijmegen en na een telefoongesprek met uitleg zag de zaak er ineens heel anders uit.
Vanmiddag rij ik even langs en laat het filmpje zien maar afgaande op mijn beschrijving had hij al direct een verrassend antwoord.
Vanuit zijn ervaring dacht hij meteen aan een defect opvoerpomje. Dat is dat ding wat voor tegen de pomp aangeschroefd zit.
Als je nou goed kijkt naar dat stukje video dan zie je veel schuim in de brandstof en het is niet helemaal duidelijk of het wel langs de plunjers loopt.
Het zou evengoed kunnen dat dat opvoerpompje de diesel gemengd met lucht niet alleen in het pomphuis spuit maar ook via zijn aandrijving in het nokkenashuis onderop. Dat zou de reactie van de Nijmeegse specialist kunnen verklaren.
http://www.motioneering.nl/avatar/mwm/boschpomp.mp4
Goed, vanmiddag weet ik meer.
aanvulling
======================
Het ei is gelegd en de echte deskundige brandstofinspuiter met veel ervaring ziet aan de hand van mijn filmpje onmiddellijk wat er aan de hand is.
Wij hebben de Boschpomp laten reviseren en dat is prima gelukt. De fout die wij gemaakt hebben is dat we dat oude opvoerpompje wat tegen de lijnpomp zit geschroefd gewoon weer teruggeplaatst hebben. Dat ding is van 1957 en volgens de deskundige is het membraan poreus na die halve eeuw en jarenlang droogstaan. Daardoor perst het pompje diesel in de aandrijfopening waardoor het nokkenashuis op den duur vol diesel komt te staan en de smeerolie verdwijnt.
Nu is het zaak om een vervangende pomp te vinden die past op die oude inspuitpomp en ik heb al een tip dat in Den Bosch een bedrijf zit wat nog veel oude onderdelen heeft liggen. Dus gaat weer goedkomen.
Wijze les: als je wat vervangt, vervang dan alles en niet de helft.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Olie in brandstofpomp OM615
HH,
Je brandstofpomp heeft of;
Een gebogen smeerolie leidinkje, wat meestal tussen blok en pomp zit. Dus even kijken, loopt na vullen vertraagd over. Door kleine diameter en dikte van de olie gebeurd dit niet één op één met vullen.
Loopt dan dus inderdaad in de bilge.
Of je werkt met het propje wat je aan de voorkant ziet. Propje losdraaien, meestal eerst wat gasolie eruit dan vanaf bovenaf aanvullen met schone smeerolie.
Als je denkt dat het uit je pomp komt dan zou je denken dat er aan de achterzijde toch echt een overloop pijpje zit.
Dus even goed kijken.
Navigo
Je brandstofpomp heeft of;
Een gebogen smeerolie leidinkje, wat meestal tussen blok en pomp zit. Dus even kijken, loopt na vullen vertraagd over. Door kleine diameter en dikte van de olie gebeurd dit niet één op één met vullen.
Loopt dan dus inderdaad in de bilge.
Of je werkt met het propje wat je aan de voorkant ziet. Propje losdraaien, meestal eerst wat gasolie eruit dan vanaf bovenaf aanvullen met schone smeerolie.
Als je denkt dat het uit je pomp komt dan zou je denken dat er aan de achterzijde toch echt een overloop pijpje zit.
Dus even goed kijken.
Navigo
Re: Olie in brandstofpomp OM615
enig idee waar dat leidingkje dan zou moeten zitten ?
Een propje heb ik niet, wel die bout die je los kan draaien.
Een propje heb ik niet, wel die bout die je los kan draaien.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Olie in brandstofpomp OM615
HH,
Dat "propje" is het bewuste boutje.
Zit op jouw foto aan de linkerzijde, onderin.
Het gebogen overloop leidinkje(als je dat hebt) zit op jouw foto rechts tussen pomp en blok, beetje aan de voorzijde.
Navigo
Dat "propje" is het bewuste boutje.
Zit op jouw foto aan de linkerzijde, onderin.
Het gebogen overloop leidinkje(als je dat hebt) zit op jouw foto rechts tussen pomp en blok, beetje aan de voorzijde.
Navigo
Re: Olie in brandstofpomp OM615
ah duidelijk, zal er de volgende keer eens goed naar kijken.
En voor mijn gemoedsrust, hoe weet je nu echt 100% zeker dat er voldoende olie in zit ??
En voor mijn gemoedsrust, hoe weet je nu echt 100% zeker dat er voldoende olie in zit ??
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Olie in brandstofpomp OM615
HH,
Bij gebogen pijpje, is dit zodra het er uitkomt max niveau. Dan dus opvullen totdat hier schone olie uitkomt. Heeft even wat tijd nodig voordat je dit ziet.
Bij banjobout, aftappen en via vuldop opvullen totdat er hier smeerolie uitkomt. Is dus max niveau.
Navigo
Bij gebogen pijpje, is dit zodra het er uitkomt max niveau. Dan dus opvullen totdat hier schone olie uitkomt. Heeft even wat tijd nodig voordat je dit ziet.
Bij banjobout, aftappen en via vuldop opvullen totdat er hier smeerolie uitkomt. Is dus max niveau.
Navigo
Re: Olie in brandstofpomp OM615
ah, daar ben ik de fout in gegaan, en snap nu dus waarom er olie onderin lag.
Nadat er schone olie uit de banjobout/prop kwam, heb ik er zeker nog 300ml bij gekiept
ach, wassie in ieder geval goed gesmeerd
Nadat er schone olie uit de banjobout/prop kwam, heb ik er zeker nog 300ml bij gekiept
ach, wassie in ieder geval goed gesmeerd
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Olie in brandstofpomp OM615
[quote="frank"]De Bosch brandstofpomp van de twee cyl op ons pontje lekt diesel aan de achterzijde ergens, moeilijk te zien waar.
Mijn vraag is dan ook is het normaal dat er zoveel diesel langs die plunjertjes loopt? Beetje schuim zit er ook bij dacht ik. Ik zal eens een filmpje maken komende week.[/quote]
[color=#0000FF][i]Frank, is de 2 cil. Toevallig een OM632, daar geld uiteraard het zelfde voor als voor de OM636.
Hoe meer lekkage hoe slechter de plunjers, maar vervangen is ook erg duur dus zolang je geen ergere klachten hebt dan een beetje brandstof verlies zou ik er niet meer aan doen dan regelmatig smeren.
Maar het is wel een eigen te bepalen keus
Hoe vetter de brandstofcarter inhoud, hoe langer lagers nokkenas en stoters blijven werken. Als je zo lang door blijft draaien dat dat bovengenoemde delen dienen te worden vervangen ben je meer als €1000 kwijt.
Gr. Wolf1[/i][/color]
Mijn vraag is dan ook is het normaal dat er zoveel diesel langs die plunjertjes loopt? Beetje schuim zit er ook bij dacht ik. Ik zal eens een filmpje maken komende week.[/quote]
[color=#0000FF][i]Frank, is de 2 cil. Toevallig een OM632, daar geld uiteraard het zelfde voor als voor de OM636.
Hoe meer lekkage hoe slechter de plunjers, maar vervangen is ook erg duur dus zolang je geen ergere klachten hebt dan een beetje brandstof verlies zou ik er niet meer aan doen dan regelmatig smeren.
Maar het is wel een eigen te bepalen keus
Hoe vetter de brandstofcarter inhoud, hoe langer lagers nokkenas en stoters blijven werken. Als je zo lang door blijft draaien dat dat bovengenoemde delen dienen te worden vervangen ben je meer als €1000 kwijt.
Gr. Wolf1[/i][/color]
Re: Olie in brandstofpomp OM615
Hoi Wolf,
Wat wil je aankaarten met deze quote ?
ik heb/had geen diesellekkage maar enkel de olie die er blijkbaar teveel in zat.
Wat wil je aankaarten met deze quote ?
ik heb/had geen diesellekkage maar enkel de olie die er blijkbaar teveel in zat.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Olie in brandstofpomp OM615
Dat hier van alles geblokkeerd is en daarom niet werkt, moet je voor bij meneer Frank zijn.stevedem schreef:Hoi Wolf,
Wat wil je aankaarten met deze quote ?
ik heb/had geen diesellekkage maar enkel de olie die er blijkbaar teveel in zat.
Voor de rest gewoon lezen ! !
Gr. Wolf1