Afstandsbediening Autohelm 6000

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Afstandsbediening Autohelm 6000

Bericht door Adriaan-Z »

Op mijn motorboot uit 1985 zit een goed functionerende stuurautomaat Autohelm 6000. Ik heb bij Raymarine daarvan een duidelijke handleiding kunnen downloaden. Op de stuurautomaat zijn aangesloten een indicating control unit, een fluxgate kompas en de drive unit. Het is mogelijk ook nog een handheld control unit aan te sluiten.
Op MP heb ik een afstandsbediening van Autohelm gevonden die ik echter niet aangesloten krijg.
De eerst genoemde units zijn aangesloten met drie-aderige (rood-blauw-groen)kabel + afscherming; aan de afstandsbediening zit een twee-aderige (rood-geel)kabel + afscherming.Rood + afscherming verzorgen de spanning, de gele draad zou seatalk zijn. Die heb ik beurtelings met het blauwe en groene aansluitpunt verbonden doch het werkt niet. Het controlelampje op de afstandsbediening brandt wel maar de toetsen 'doen' niets.

De stuurautomaat werkt alsvolgt: normaal staat de stand op 'Standby': hij doet niets, gewoon sturen met het stuurwiel. Druk je op 'Auto' dan wordt de voorliggende koers aangehouden. Die kan je corrigeren met 4 knoppen: +1, -1, +10 en -10 graden.(Daarnaast zit er een schermpje op dat de kompaskoers aangeeft en een knop voor het roer (seven levels of rudder response).
Op de afstandsbediening zitten alleen diezelfde vier knoppen. Dit wijkt af van de in de handleiding getekende handheld. Daar zit buiten genoemde 4 knoppen ook nog een knop manual en een knop Auto. Op die handheld zit ongetwijfeld een drie-aderige draad + afscherming en die zal vast wel ook werken.
Het wil er bij mij niet in dat mijn afstandsbediening niet werkend te krijgen is: als je de control unit op Auto zet werken de 4 knoppen. Dan moet een extern kastje met diezelfde 4 knoppen toch ook kunnen werken?
Wie weet raad? Of moet ik toch de originele, bij de Autohelm 6000 behorende handheld te pakken zien te krijgen dan wel een nieuwe kopen (die vlgs Raymarine gegarandeerd werkt maar tegen de € 300,- kost)?
Plaats reactie