Elektra chaos

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Elektra chaos

Bericht door Aquanaut »

Staat er bij één van de aansluitingen "WK" (van Warnkontakt) dan is de gever niet massavrij en moet hij Massa maken met de installatie.
Staat er geen WK op dan is de gever waarschijnlijk dubbelpolig en sluit je een massa aan op de ene poot en een draag naar de "G" of "S" op de klok.
De "G" of "S" is het lipje het dichts bij het hart van de klok.
G = Geber / S = Signal

Als je een dubbelpolige gever ohms meet (dus niet met de pieper) moet je verschil zien bij in en uitgeschakelde koppeling.
Zoals ErikH al melde zal de weerstandswaarde tussen de twee aasluitingen ergens tussen de 0- 200 ohm moeten liggen.

Als je de plus en de min aansluit op de klok slaat deze naar maximaal uit.
Tik je vervolgens de "G" of de "S" tegen de massa dan zie je de meter richting de 0 zwiepen. (zo kun je testen of de klok nog heel is.)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Elektra chaos

Bericht door Navigo »

HH,

Even een aanname ik ga ervan uit dat een en ander in deze opzet gewerkt heeft?

Je aanwijzing laat een normaal beeld zien, volle uitslag, bij niet(of slecht contact/ draadtrekken)aan gesloten sensor.
Je moet altijd een waarde meten, oneindig Mohm houdt in geen contact. Dus geeft de multimeter geen verandering in waarde bij losse meetcontacten van de multimeter of dat ze een contactpunt gever naar blok raken dan kun je er zeker van zijn dat je gever kapot is. Dan ga ik er vanuit dat je geen massa vrije gever hebt.


Om dit uit te sluiten;
Geven de contactpunten van de gever onderling eigenlijk wel een waarde? Zo ja dan is er toch sprake van een massa vrije gever. Sluit dan eens een draad aan van de "klok" naar een aansluiting op de gever en de andere naar de min.

Mocht hij inderdaad kapot zijn dan kan;
firma de Jong technovaria (Amstel businesspark)je goed helpen met de juiste sensor, neem wel zowel je gever als aanwijs"klok" mee.
Ze corresponderen namelijk met elkaar.

Navigo
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Elektra chaos

Bericht door Eduard »

Het vervelende is dat er op de gever niets staat, of in elk geval niets leesbaars, geen ingeslagen letters bij de twee aansluitlipjes. Er staan cijfers op de moer (8.00 en 0-25 bar), en 'vdo made in germany' op de gever maar verder niets. En hij was aangesloten met die 2-aderige kabel en ik herinner me dat 1 van die 2 aders bij de klok een dubbele aansluiting had, misschien naar de massadraad, maar dat weet ik niet meer en is niet meer te achterhalen. Wat ik net heb geprobeerd op aanraden van Aquanout: 1 van beide draden naar de gever los van de klok, de andere op de G van de klok dan contact aan, wijzer schiet naar rechts, dan de andere draad van de gever met massa aan getikt, de wijzer keert terug naar beginstand. Als ik de andere draad op G aansluit en de actie herhaal keert wijzertje ook weer terug naar startpositie (0).
Vervolgens motor gestart terwijl 1 draad op klok zit en 1 op gever: bij stationair draaien beweegt wijzer rond de 20 bar en schiet regelmatig helemaal naar rechts (25) ook als ik gas geef staat de wijzer helemaal rechts. Als ik hem in bedrijf zet, stationair, 15 bar, stabiel, bij meer toeren langzaam naar 20. Uiteindelijk is de uitkomst: 1 van de 2 draden van de gever op de massa en de ander op de G van de klok (lijkt niet uit te maken welke draad van de gever ik gebruik) en de meter werkt. Er is geen waarschuwingslampje. Dat was er ook niet. Is de conclusie nu dat het eigenlijk een gever is die alleen de oliedruk van de kk weergeeft en dus geen waarschuwings aansluiting heeft? Dus dat die tweede aansluiting alleen voor de massa van de gever is? En dat ik, als ik een waarschuwingslampje of signaal wil hebben, ik een extra sensor of een geheel nieuwe gever moet installeren? Ik ben blij dat ik dankzij al jullie hulp in elk geval de oliedruk van de kk in de gaten kan houden al wil ik toch graag een alarm hebben bij te weinig oliedruk. En van het niet kunnen meten van weerstand op de aansluitingen van de gever snap ik niets. Dat zal ik in deze configuratie morgen nog eens proberen, dus 1 van de draden van de gever op massa en da weerstand meten met contact aan tussen blok en andere geveraansluiting en daarna bij draaiende motor, dan zou er dus iets af te lezen moeten zijn.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Elektra chaos

Bericht door Navigo »

HH,

Zoals ik eerder suggereerde heb je dan dus toch een massa vrije gever op je blok zitten.
De buitenkant van de gever wordt dus niet gebruikt als min geleider.
De contacten op de gever zijn dus massavrij.

Hoe je voeding vanaf je meter naar de gever loopt dus door welke aansluiting van de gever eerst maakt niet uit.
De electrische weerstand veranderd als de druk veranderd.

Ja je zult dus een veranderende weerstand meten als je je multimeter direct op beide aansluitingen zet. De motor start en toeren veranderd.
Dit hoef je nu niet meer te meten je ziet het nu aan de hand van de uitslag van de meter.

Ja als je nu een alarm zou willen dan zul je een losse gever met een WK contact moeten plaatsen.
Deze heb je met een vastte waarde bijvoorbeeld 0,75 of lager sluit het contact dus alarm of je kiest voor een presostaat deze zijn instelbaar.

Navigo
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Elektra chaos

Bericht door Eduard »

Ok, ik ben nu echt een heel end opgeschoten dankzij alle hulp, veel dank daar voor. Uiteindelijk wil ik graag een aantal akoestische alarmen installeren: koelwater, motorolie en kk-oliedruk. Wat betreft de kk is er dus de keuze tussen een nieuwe gever die zowel de meter als een alarm 'bedient'. Zo'n dubbele gever is best aan de prijs en bovendien begrijp ik dat die in combinatie moet met een nieuwe meter plus natuurlijk alarmzoemer/lampje. Of de huidige gever en meter handhaven en een extra gever voor alarm installeren plus zoemer en lampje, misschien een stuk goedkoper?
Wat betreft de motorolie, daar heb ik nu 2 controles voor: een lampje dat via een drukschakelaar op het olie(centrifugaal)filter zit en meteen uit gaat zodra de motor draait (en waarschijnlijk aangaat zodra de oliedruk in dat filter volledig wegvalt en daar zou dus ook meteen een zoemer bij geschakeld kunnen worden) en de mechanische meter via een olieleiding naar de meter. Ik weet niet hoe nauwkeurig de schakelaar van het filter werkt, dat zou een makkelijke oplossing zijn.
Koelwater heeft een sensor naar een meter, daar zou dus een extra sensor bij moeten voor een alarm bij te hoge temperatuur.
Of is dit onderwerp weer iets voor een ander draadje?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Elektra chaos

Bericht door Navigo »

HH,

Het is zeker niet zo dat een nieuwe gever ook inhoud dat je een nieuwe aanwijzing nodig hebt.

Het is wel zo dat bij het bereik van de meter een corresponderende gever hoort.
Je kunt dus alleen een nieuwe gever kopen.

Eentje waarvan de min aan massa ligt of een massa vrije.

Zelf zou ik voor een nieuwe gever gaan, hiervoor zou ik meter en huidige gever meenemen naar de jong technovaria(zit toch in de buurt?) en eens kijken wat mogelijk is.
Zij hebben alle boekwerken van vdo etc liggen, zijn aardige lui en hebben aardig wat kennis.

Zo'n gecombineerde gever zou ik dan ook toepassen voor het koelwater systeem.

Navigo
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Elektra chaos

Bericht door Eduard »

Dank je, ik ga daar binnenkort eens kijken.
Plaats reactie