oliefilter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

oliefilter

Bericht door Frans van de Ven »

Ik wil zelf de motorolie wissen maar de dop van het oliefilter van mijn VW marine 140 pk zit muurvast. Normaal doet dat een bedrijf in lemmer. Zou het zin hebben de dop iets te verwarmen en dan proberen om deze los te draaien? Op de dot staat een pijl naar rechts maar dat zal de richting zijn om de dop vast te draaien. Ik neem aan dat linksom de juiste draairichting is om de dop los te draaien. Ik wil uiteraard niets forceren omdat de dop van kunststof is.

Groeten Frans
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: oliefilter

Bericht door Blauwe Walm »

Ken de situatie met die motor niet (fotootje?), maar verwarmen lijkt me niet de oplossing. De meeste materialen zetten uit door warmte, dus als je 't doet, dan alleen als de dop binnendraad heeft. Bij buitendraad komt 'ie alleen maar vaster te zitten. Maar kunststof geleidt warmte zo slecht dat je meer kans hebt dat het verwarmde deel smelt en de rest koud blijft. Ik zou beginnen met de draairichting checken in het boekje, en dan eens kijken of je niet een (houten?) hulpstukje kunt maken om er grip op te krijgen, eventueel met een hefboompje.
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: oliefilter

Bericht door Blauwe Walm »

Als je deze dop bedoelt:
Afbeelding
Dan zou je 'm met een oliefiltertang toch wel open moeten kunnen krijgen.
Afbeelding
Moet volgens boekje met 25 nm aangedraaid worden, dus zit dan veel te vast.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: oliefilter

Bericht door Frans van de Ven »

Hallo,

Dat is ongeveer de situatie als bij mijn motor met dat verschil dat er een 32 mm moer boven op de dop zit. Ik noem het maar zo omdat het een geheel is met de kunststofdop. Ik denk dat deze inderdaad te strak is aangetrokken bij de laatste beurt in Lemmer. Ik heb deze tekening ook in de beschrijving van de motor staan. Het stuk gereedschap op de foto heb ik ook maar die slipt door. Dus heb ik een 32 mm dop gekocht en ga het daarmee proberen. Volgens de tekening moet de dop links eruit gedraait worden. Had ik niet gezien.

Bedankt Frans
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: oliefilter

Bericht door sambeek »

Dit is een rotding. Een beetje olie op dat leer/stof en is dan zo glad als een aal.
Afbeelding
Kunt hem beter hebben met een metalen klemband.
groet Terpstra / SAMBEEK
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: oliefilter

Bericht door Waterman »

Sambeek,
Dan doe je denk ik iets verkeerd.
Ik gebruik exact dezelfde al bijna 20 jaar,en heb er geen problemen mee.
En ook daar zit olie op.
Zo eentje waar een stuk motorfietsketting aan zit,glijd ook over filter.
Ik doe hem net niet strak,en druk een deuk in de filter,en dan draait de filter er wel af.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: oliefilter

Bericht door Klaver vier »

Waterman volgens jouw doet Albert het verkeerd,maar volgens mij als bij jouw de kettingtang slipt doe je zeker iets verkeerd,want deze kan niet slippen bij goed gebruik.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: oliefilter

Bericht door sambeek »

Waterman schreef:Sambeek,
Dan doe je denk ik iets verkeerd.
Ik gebruik exact dezelfde al bijna 20 jaar,en heb er geen problemen mee.
En ook daar zit olie op.
Zo eentje waar een stuk motorfietsketting aan zit,glijd ook over filter.
Ik doe hem net niet strak,en druk een deuk in de filter,en dan draait de filter er wel af.
Ik heb ook zoiets gehad, (iets anders van klem)rotding bleef maar slippen en die heb ik aan de kant gedaan.
Maakt verder ook niet uit hoor. Viel me zo op. Misschien had ik hem wel verkeerd om gezet. :lol: :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie