Recirculatie douche

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Recirculatie douche

Bericht door percramer »

Nou op verzoek dan hier het topic. Wat ik in mijn douche ga toepassen is een recirculatie douche. Een korte uitleg (heel kort), het douche water wordt opgevangen, gefilterd, ontsmet en dan weer gebruikt. Nou zijn hiervoor natuurlijk meerder manieren, hier onder een schematische weergave van een commercieel systeem:

Afbeelding

Nou is het ontwerp dat ik ga toepassen niet helemaal gelijk aan die in de afbeelding. Ik heb namelijk 2 bestaande ideeën samengevoegd.
Er zijn dus 2 belangrijke stappen nadat je het douche water opgevangen hebt, filteren en ontdoen van schadelijke "dingen". Voor het filteren ga ik een cycloon gebruiken, maar dit is meer omdat het bedrijf van mijn broer filter systemen maakt voor hdd boren en daar veel met cyclonen werkt. En voor het ontsmetten (laten we het zo maar even noemen), ga ik geen uv licht gebruiken maar pasteurisatie. Voor pasteurisatie moet je het water voor een bepaalde tijd verwarmen boven een bepaalde temperatuur. Door een warmte wisselaar toe te passen is de hoeveelheid warmte die je extra toe moet voegen maar gering. Ik heb hier bij mij op de zaak wat testen mee gedaan inmiddels. Deze warmte kan ook van een elektrische heater komen, want ook hier valt het stroom verbruik erg voor mee omdat de hoeveelheid extra warmte maar gering is. Warmte wisselaars zijn tegenwoordig niet zo duur meer, zeker niet als je ze uit china laat komen. Ik heb er hier een paar liggen en die werken prima!

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... +exchanger

Ik heb de electronica bijna af, dit was toch het duurste onderdeel van het hele systeem. Ik wou er namelijk een thermostaat klep in hebben die je automatisch kon instellen. Dit zou eventueel ook met 2 variabele kleppen kunnen hoor, maar voor de voortgang heb ik nu even gekozen voor een thermostaat kraan die remote te bedienen is.

In theorie kun je bijna eindeloos douchen met een vulling met water. Ik heb thuis wat testen gedaan en het is het verstandigst om bijv eerst je shampoo / zeep weg te spoelen, dan het recirculatie systeem aan te zetten en lekker lang te douchen.

Ik loop in mijn hoofd met het idee rond om de electronica voor een schappelijke prijs aan te bieden. Ik heb al wat meer electronica en software inmiddels ontworpen die ik straks aan boord ga gebruiken. Die zou ik ook beschikbaar kunnen maken. Voor wie het nog niet wist, in het dagelijks leven heb ik een eigen bedrijf dat electronica en software ontwikkeld en produceert. En ik vraag me serieus vaak af waarom alle maritieme producten zo belachelijk duur moeten zijn. We produceren ook hardware voor ballistische / defensie toepassingen, dus we weten wel dat duurzaam soms wat duurder is. Maar bij maritieme producten snap ik het kosten plaatje niet altijd...

Gr,

Per
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Recirculatie douche

Bericht door sambeek »

Hoi Per,
Dat is snel.
Voor het weer op temp. brengen van retourwater douche zal niet zo het probleem zijn.
Warmtewisselaar of anderzijds.

"In theorie kun je bijna eindeloos douchen met een vulling met water. Ik heb thuis wat testen gedaan en het is het verstandigst om bijv eerst je shampoo / zeep weg te spoelen, dan het recirculatie systeem aan te zetten en lekker lang te douchen."

Dit lijkt mij eerder het probleem. Als ik heb gedoucht, blijf ik niet langer onder de straal staan.
Het filteren van het water lijkt mij nou juist het grootste probleem.
Ondanks je eerst het zeepwater laat weglopen en daarna het recirculatie systeem aanzet,
zal de boel toch aardig vervuilen. (denk ik gevoelsmatig) Zal je met grote regelmaat de
filters moeten vervangen?
Zomaar een paar zaken waar ik juist het probleem zie komen. :roll:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Recirculatie douche

Bericht door sailor wim »

Hoi Per.
Leuk dat je dit wilt delen.

Is zeg 10lit/min voldoende snelheid om de vuildeeltjes te scheiden in de cycloon?
Verder gebruikt het schema best nog wat energie.
Koudwater pomp voeding
Circulatie pomp cycloon
Circulatie pomp wisselaar/heater .


Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Recirculatie douche

Bericht door stevedem »

Interessant !

Maar hoeveel energie heb je nodig om bv het water te verwarmen om te ontsmetten ?

Hoe schakel je over van "gewoon" water naar "gebruikt" water ? en krijg je dan geen dip in de temperatuur ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Recirculatie douche

Bericht door percramer »

Het schema was ook maar als referentie van een commercieel systeem he :D

Qua vervuiling valt het echt mee hoor, ik heb het getest dus met een cycloon en daarna een screen filter. De cycloon filtert alle grove delen er al prima uit. Cyclonen zijn een techniek apart, vandaar dat ik mijn broer hier op gezet heb. Want die gebruikt ze dagelijks in zijn ontwerpen op mud spoeling te filteren. Hij heeft hem dus ook doorgerekend.

Qua energie. Ook dat valt reuze mee. In mijn huidige ontwerp zit een klein pompje, dat verbruikt niet meer energie dan het pompje dat samsbeek in de andere post al heeft gehad. Valt echt prima te draaien op een accu. Je moet inderdaad warmte toevoegen aan het systeem omdat het na het verlaten van de douchekop afkoelt. Maar die delta T die je weer omhoog moet is maar klein. Het hangt een beetje van je warm water systeem af op je boot hoe je dit kunt doen. Ik gebruik gewoon een warmte wisselaar en ik heb een voorraad vat welke ik dus op meerdere manieren kan verwarmen (motor warmte, webasto heater, stroom). Dit warme water pomp ik via een wisselaar en dat gaat dus ook gewoon weer terug de voorraad in.

Qua schakelen heb ik een kleine remote unit ontworpen, geheel ip65. Hierop kun je de gewenste water temperatuur instellen en kiezen of je "normaal" wilt douchen of in "recirculatie" mode.

Er zijn wel meer van dit soort systemen op internet te vinden, al zitten ze vaak nog een beetje in de groene hippie hoek qua uitvoering. Kijk maar eens naar de showerloop. Die werkt overigens op een andere manier qua filteren, maar ook dat is prima werkbaar.

Ik heb dus al gedoucht met deze setup he. Beetje houtje touwtje in mijn eigen douche thuis, maar dat was ook maar om het idee te testen :mrgreen:
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Recirculatie douche

Bericht door percramer »

Ik vergeet nog wat vragen

Dip in de temperatuur
Nog geen last van gehad, maar ik heb er zelf ook nog maar 1x onder gedoucht

10L flow genoeg voor een cycloon
Ik heb ook niet gezegd dat de flow 10l per minuut is. Maar de huidige cycloon is doorgerekend en functioneert goed voor een eerste versie.

Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken (moet ik het eerst even weer opstellen alleen). Ik heb me de laatste tijd vooral bezig gehouden met de software / electronica kant ervan. Dat kan ik mooi tussendoor of 's avonds op de bank doen. De boot zelf heeft überhaupt wat minder aandacht gehad :-(
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Recirculatie douche

Bericht door Klaver vier »

Zo'n wisselaartje zit tegenwoordig in de meeste verwarmingsketels
Maar voor zo'n wisselaartje waar je cw 4 vanaf wil pakken heb je toch gauw een vermogen nodig van 24 tot 28 kw.
Nou is het in dit geval natuurlijk wel zo dat het water niet van plus minus 8 graden af opgewarmd hoeft te worden.
Zo'n gebruikt wisselaartje heb ik nog wel eens ( voor de geintresseerde )
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Recirculatie douche

Bericht door percramer »

Nee dat is het ook, je delta T die je moet doen is maar klein. Anders zou je idd wel wat meer vermogen nodig zijn. Het idee achter deze oplossing voor mij wordt meer gestuurd door de hoeveelheid schoon water die ik aan boord kan hebben dan door het energie verbruik. Voor dat laatste zijn zat oplossingen te bedenken. Je kunt wat doen met de warmte van je motor, zonne energie etc etc. De hoeveelheid water is in mijn geval de limiterende factor.

Het is nog geen gelikt systeem op dit moment natuurlijk, maar stiekem vind ik de weg daar naar toe veel leuker dan het eind resultaat. De site die me ooit op dit idee bracht is :
https://showerloop.org/how-it-works/

Maar als je wat gaat zoeken online dan vind je wel meer van dit soort ideeën. Sommige in een totaal andere hoek, maar dan toch wel weer interessant leesvoer :
https://offroadpassport.com/forum/showthread.php?t=754

Dat is dan weer iets met een warmte wisselaar in de auto. Maar zo kom je toch op een aantal technieken die mooi te combineren zijn.
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Recirculatie douche

Bericht door sailor wim »

Hoi Per.
Mijn 60 liter boiler is gelijk als die van jou wat energie betreft.
Nu breng je mij wel op een idee.
Ik kan met een platen wisselaar met een filter ervoor wel de koude voeding van de boiler voor verwarmen met het gebruikte douche water :idea: .voor dat ik het overboord pomp

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Recirculatie douche

Bericht door schipper-willem »

Goedemiddag,
Is het erg als ik al die ingewikkelde techniek buiten de kajuit hou, als ik me vervuild voel spring ik gewoon even overboord of met de puts net als vroeger, hoe meer je aan boord sjouwt hoe dieper je komt te liggen en des te meer er stuk kan gaan, wellicht speelt het budgettaire vermogen ook wel een aardig woordje mee.
Wel interessant hoe jullie alles hier aandragen, soms in een worsteling om alles voor elkaar te krijgen en respect voor de uitvindingen zo poog ik nog steeds om groen te varen door het gas wat terug te nemen tot op heden de enige besparing die ik kan bedenken.
Zelfs al zou je holbewoner worden zal je de wereld niet schoner krijgen het is nu eenmaal een natuurlijke balans die de ene keer links en de andere keer rechts om gaat, er is immers al heel wat verdiend aan angst kweken bij de mensen, meneer Gore die in weelde baad en zo nog een aantal boetepredikers.
Elektrisch rijden en varen kost zo'n grote investering dat alles met elkaar er weinig verschil zit in wijze van voortbewegen de beste energie zit in de mens zelf 24/7, jaar in jaar uit al bijna 70 jaar welk systeem dat uitsluitend eten (brandstof) gebruikt houd het zolang vol.
Zo maar even wat gedachtenkronkels van Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Recirculatie douche

Bericht door walvis »

Is het erg als ik al die ingewikkelde techniek buiten de kajuit hou, als ik me vervuild voel spring ik gewoon even overboord of met de puts net als vroeger, hoe meer je aan boord sjouwt hoe dieper je komt te liggen en des te meer er stuk kan gaan, wellicht speelt het budgettaire vermogen ook wel een aardig woordje mee.
Wel interessant hoe jullie alles hier aandragen, soms in een worsteling om alles voor elkaar te krijgen en respect voor de uitvindingen zo poog ik nog steeds om groen te varen door het gas wat terug te nemen tot op heden de enige besparing die ik kan bedenken.
Zelfs al zou je holbewoner worden zal je de wereld niet schoner krijgen het is nu eenmaal een natuurlijke balans die de ene keer links en de andere keer rechts om gaat, er is immers al heel wat verdiend aan angst kweken bij de mensen, meneer Gore die in weelde baad en zo nog een aantal boetepredikers.
Elektrisch rijden en varen kost zo'n grote investering dat alles met elkaar er weinig verschil zit in wijze van voortbewegen de beste energie zit in de mens zelf 24/7, jaar in jaar uit al bijna 70 jaar welk systeem dat uitsluitend eten (brandstof) gebruikt houd het zolang vol.
Zo maar even wat gedachtenkronkels van Willem.

zo is het en niet anders
Daarom varen wij met historisch varend erfgoed.
Al met al respect voor de mensen die dit uitdenken.

geert
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Recirculatie douche

Bericht door sambeek »

sailor wim schreef:Hoi Per.
Mijn 60 liter boiler is gelijk als die van jou wat energie betreft.
Nu breng je mij wel op een idee.
Ik kan met een platen wisselaar met een filter ervoor wel de koude voeding van de boiler voor verwarmen met het gebruikte douche water :idea: .voor dat ik het overboord pomp

Gr Wim
Daar zat ik ook een beetje aan te denken. Houdt er wel rekening mee, (maar je had het al over een een voorfilter
gebruikte douchewater) dat de kanaaltjes erg klein zijn in een platen ww. (verstopping)
Begrijp niet niet verkeerd, want het is hartstikke leuk iets te bedenken en te testen in de praktijk.
Helemaal als het ook nog werkt. Maar onderstaande wil ik echt niet op m,n boot. :?
Dan maar 2 minuutjes korter douchen. :wink:
Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Recirculatie douche

Bericht door Klaver vier »

Bij zo,n warmtewisselaar hoef je niet zo bang te zijn voor verstopping hoor
In een cv ketel met vuil cv water en drinkwater doen ze het ook probleemloos een jaar of 15
Ik weet er zijn altijd uitzonderingen maar over het algemeen gaat dit goed
Gr Renë ( Klaver vier)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Recirculatie douche

Bericht door sambeek »

Klaver vier schreef:Bij zo,n warmtewisselaar hoef je niet zo bang te zijn voor verstopping hoor
In een cv ketel met vuil cv water en drinkwater doen ze het ook probleemloos een jaar of 15
Ik weet er zijn altijd uitzonderingen maar over het algemeen gaat dit goed
Gr Renë ( Klaver vier)
Wil zeker niet eigenwijs doen tegen een cv boer :D , maar zwart cv water is toch echt iets anders als gebruikte douche water hoor. :roll:
Daarbij heb je ook nog te maken met haren.
groet Terpstra / SAMBEEK
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Recirculatie douche

Bericht door percramer »

haha zoiets wil je idd niet aan boord hebben nee :lol: Daarom gaf ik ook aan dat de meeste ontwerpen online een beetje teveel in de hippy fase zitten. Zoals de electronica nu ontworpen is komt er een kleine remote met een lcd scherm en dan nog 1 unit met daarin de overige electronica en de verschillende water aansluitingen. Gewoon allemaal netjes ingebouwd, want uitvinden is best leuk maar daarna moet het ook wat serieus worden.
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Plaats reactie