Lekkende brandstofpomp

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Lekkende brandstofpomp

Bericht door Eduard »

Op mijn ScaniaVabis D8-r41 zit een brandstofpomp die uit twee delen bestaat, het voorste gedeelte van Bosch, het achterste van CAV. Hij lekt ongeveer 1 drup per 10 seconden, ongeacht of de motor loopt of niet. Het lijkt er op dat de lekkage zit op de plek waar de twee delen tegen elkaar zitten. Misschien is de pakking niet goed meer. Ik durf er niet zomaar aan te zitten of de schroeven los te draaien om het spul uit elkaar te halen en eventueel de pakking te vervangen. Ik weet dat een totale revisie van een brandstofpomp aardig in de papieren gaat lopen, heel wat meer dan de diesel kost die ik nu verlies dus daar begin ik niet aan. Maar een pakking vervangen durf ik wel aan als ik weet dat dit zonder de zaak te vernachelen te doen is. Is het te doen zonder specialistische kennis? Op 1 van de foto's zie je een druppel hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door edje »

Durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik zou gewoon voorzichtig proberen en kijken wat je tegen komt.

gr Ed
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Navigo »

HH,

Allereerst om een en ander uit te sluiten, want tja is het allemaal nog origineel?

Heeft de HD pomp een eigen smeerolie bad of loopt de smering mee op het systeem van de motor?

Is het gasolie of smeerolie?

De pakking wisselen ja zal best gaan, maar is dat de oorzaak, of ben je dan symptomen aan het bestrijden?

Navigo
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door walvis »

Je zegt of de motor loopt of niet kijk dan je opvoerpomp maar na.
geert
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Eduard »

Of alles origineel is weet ik niet. Het gaat volgens mij om een ex-vrachtwagen of touringcar-motor, het is geen originele scheepsmotor. Volgens mijn gegevens uit 1967 of 1972, er staan 2 bouwjaren genoemd.
Bij de aankoopkeuring vertelde de keurmeester dat het belangrijk was het reservoirtje van de pomp regelmatig te checken en bij te vullen. Er zit zo'n krulleidinkje waar teveel (motor-) olie weer uit moet lopen. Er gaat veel olie in dat reservoir en ik heb nooit iets uit dar krulleidinkje zien lopen, hoe vol ik het reservoir ook maak. De HDpomp heeft dus een eigen smeeroliebad. De olie die drupt is diesel olie (gasolie). De lekkage zit op de aansluiting van de Bosch- regulateur en de CAV-brandstofpomp. Onder het CAV gedeelte zit ook nog een lekbak maar de lekkende diesel komt daar niet in, de lekkage zit meer naar links.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Navigo »

HH,

Nu ik het nogmaals gelezen heb ga ik inderdaad mee met de opmerking van Walvis.

Je hebt zeker ook een bovenliggende dagtank? Hierdoor blijft het druppen.
Je zou zou dan ook verschil moeten hebben. Bij draaiende motor een toenemende lekkage.

De opvoerpomp zit op het deel van de HD pomp achter het stervormige deel 6 moertjes. Zwart CAV plaatje erop.

De pakking waar je nu de lekkage langs ziet, zou je mogelijk nog wat vaster kunnen zetten.
Smeerolie kan er ook langs verdwijnen.

Navigo
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Eduard »

Ik ben nu niet aan boord dus ik kan niet kijken maar volgens mij zit de dagtank hoger als hij helemaal vol zit. De onderkant van de tank zit lager dan de opvoerpomp. Ik zal eens kijken hoe de lekkage is als het niveau van de dagtank lager is dan de opvoerpomp. Maar als het de opvoerpomp is snap ik niet hoe die lekkage op een andere plek (veel meer naar links) kan zijn en als het met de opvoerpomp te maken heeft, wat kan ik daar dan aan doen?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Navigo »

HH,

De opvoerpomp is een mechanisch aangedreven pompje. In jouw geval een membraam pompje wat wordt aangedreven door een nok van de brandstofpomp.

Het membraam wordt vastgezet dmv de 6 tapeindjes en moertjes. Als deze poreus is lekt de gasolie door naar de nokzijde van de brandstofpomp. Daar waar eigenlijk het smeeroliebad is. Het membraam is dus het scheidingsvlak.

Dat er langs de desbetreffende pakking gasolie lekt, houdt dus in dat je niet ontkomt aan het (laten)vernieuwen van
het membraam van de opvoerpomp.
Niet vernieuwen zorgt voor uitval motor, er kan tenslotte ook lucht in het brandstofsysteem komen.
Zeker bij zoals ik begrijp laag niveau dagtank.

Op zijn minst voorzichtig de boutjes aanzetten van desbetreffende pakking en/of deze vernieuwen. Langs deze pakking raak je dus ook de smeerolie kwijt.

Navigo
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Eduard »

Afbeelding

Hier nog een foto. Navigo, je verhaal over de opvoerpomp snap ik wel alleen begrijp ik niet dat de druppellekkage zoveel meer naar links zit (op de foto links onder, net onder het touwtje). Maar over welke pakking gaat het nu, de pakking tussen het voorste (Bosch regulateur) gedeelte en de CAV brandstofpomp of over de pakking van de opvoer pomp? Als het membraan poreus is, zou dan niet onder de opvoerpomp lekkage zijn?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Navigo »

HH,

Links je vuldop, de platte dop, voorzien van schroef inkeping.
Rechts van je opvoerpomp het krulleidinkje, de overloop.

Dat hele binnenwerk staat met elkaar in open verbinding wordt allemaal gesmeerd door het oliebad.

De pakking is nu de zwakste schakel, zou deze vloeistof dicht zijn dan komt het uiteindelijk uit het gekrulde leidinkje.

Navigo
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door walvis »

Dat is correct Navigo
geert
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door schipper-willem »

Ook ik heb gasolie problemen bij de brandstofpomp gehad het afgekorte pijpje van de overloop met banjo sluiting was te kort afgezaagd en daardoor pruttelde de gasolie wat bovenop de smeerolie gaat zitten in de omgeving van de brandstofpomp.
Het is opgelost door er een slangetje op te schuiven naar een blikje het is eigenlijk de moeite niet maar het aroma is beduidend minder, wel was het nog een acrobatisch vingergebeuren onder de pomp door tussen de motor, er zit immers een warmtewisselaar boven het geheel.
Soms blijf zo iets op de lange termijn zitten en blijf je in de gasolielucht zitten, zo heb ik nogal wat tobberij gehad met de retour aansluitingen aan het leidinkje vanaf de verstuivers, nieuwe koperen ringetjes bleken afdoende al moest ik de banjo's wel erg stevig aandraaien.
Dit alles bij de hermotorisering van de overigens prima Mercedes.
Hoop dat je het snel op kan lossen want elke druppel is er een teveel.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Eduard »

Ik heb nog even wat foto's gemaakt waarop de lekbak is te zien die onder gehele CAV-pomp zit, met in het midden een koperen afvoerpijpje dat boven de bilg eindigt. Verder de bovenkant van de CAV-pomp met daarop de moer van de vulopening, de opening enz. Dit is de opening van het reservoir dat ik dus volgens de keurmeester regelmatig moet bijvullen met gewone motorolie. Is de grote dop met schroefgleuf de dop van een ander reservoir (van de Bosch regulateur? Ik heb die dop er nog niet afgedraaid, ik heb dacht ik ooit iets hierover gelezen dat je daar niet aan moest komen maar weet niet meer waar en wat, dus dat schiet niet erg op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door Navigo »

HH

De dop met sleuf deel is de vuldop van je regelateur, deze heeft een eigen vul en eigen niveau plug.

Het kleinere zeskantige propje wat je eruit gedraaid hebt is de vul van het olibad waarmee het nokkenasje HD pomp wordt gesmeerd, het gebogen leidinkje is de overloop/ niveau. Bij overdadig gasolie lekkage komt het hier dan ook normaliter uit. Normaal met smeerolie opvullen tot dit niveau.

Nu is doordat je bij de desbetreffende pakking gasolie lekkage hebt het seal tussen pomp en regelateur dus versleten.
je hebt dus een open ruimte langs de as. Normaal gescheiden van elkaar. In beide gewone motorolie.

Je geeft aan de lekkage deels acceptabel te vinden ipv revisie.Ga iig opzoek naar reden van overdadige lekkage.
Gasolie is schraler en geeft dus meer slijtage.

Je kunt ook eerst het langwerpige inspectie deksel weghalen en kijken of je het langs de plunjers ziet komen.
Zie je geen overdadige lekkage toch membraam vernieuwen. pakking aanzetten en beide delen aftappen en optoppen met schone olie totdat je echtte smeerolie op niveau eruit ziet komen.

Gasolie drijft na stilstand op smeerolie.

Is je gasolie lekkage teruggebracht, dan kun je met regelmatig olie wisselen het lang volhouden.
Niet zoals ik het zou doen, maar ik kan begrijpen dat een revisie niet strookt met de portomonee.

Navigo
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Lekkende brandstofpomp

Bericht door walvis »

Navigo de dop met de sleuf er in is voor het afstellen van de contra gewichten regulateur.
boven op de regulateur zit een vul opening daar hoort een ontluchtertje te zitten die je los kan draaien en daar olie bij vullen.
Hij moet de membraam vernieuwen wat je ook al zegt dan ben je redelijk van de lekkage af.
Ook niet mij idee maar de knikkers hé doet pijn hoor.
geert
Plaats reactie