moeilijk koers te houden

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Bluelady
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 4:34 pm
Locatie: De Bilt

moeilijk koers te houden

Bericht door Bluelady »

Geachte forumleden,

Afgelopen weekend hebben wij voor het eerst na het winterseizoen weer een vaartocht gemaakt.
Echter ik kon geen mooie rechte koers houden.
Ik moest continu corrigeren, iets wat ik nog niet eerder heb mee gemaakt.
Wat kan er mis zijn?
Enige informatie wil ik jullie graag mee geven:
- het onderschip is opnieuw geschilderd inclusief antifouling.
- er zijn drie anodes vervangen.
- - tevens heb ik het vetkoord laten vervangen.
- vooraf aan het vetkoord had ik veel water in de koker waar mijn schroefaskoker doorheen loopt. Achteraf het ik zeker tien liter bilgewater opgezogen.
- ik heb wel het idee dat ik een valse slag in het stuurwiel heb.
- het roer wordt middels een hydraulisch systeem aangestuurd.
Heeft iemand advies hoe ik weer normaal een rechte koers aan kan houden?
Moeders is niet blij met onze Blue Lady en ziet het niet zitten om nog een toertocht te maken.
En daar ben ik natuurlijk niet blij mee.
Bij voorbaat al bedankt voor enig advies.

Groet van Jos
groet van Jos
a ship is safe in a harbor, but that's not what ships are for:wink:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Navigo »

HH,

Lucht in het hydraulisch systeem.
Wat zich met name heeft verzameld in de stuurcilinder.

Stuurpomp goed bijvullen en achter op de stuurcylinder ontluchtten.

Kijk ook even de hydraulische aansluitingen en slangen na op lekkage.

Navigo
Bluelady
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 4:34 pm
Locatie: De Bilt

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Bluelady »

Navigatie,

Bedankt voor je reactie en advies.
Ik ga er donderdag gelijk mee aan de slag en laat je nog weten hoe het is gegaan.
Groet van Jos.
groet van Jos
a ship is safe in a harbor, but that's not what ships are for:wink:
Bluelady
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 4:34 pm
Locatie: De Bilt

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Bluelady »

Beste Navigo,

Ik heb voor de zekerheid maar even speciale olie voor het hydraulische systeem aan geschaft.
Daarbij het advies om eerst olie toe te voegen alvorens te ontluchten. Logisch toch?
Daar ga ik dus aanstaande zaterdag mee aan de slag.
Ik heb ook het advies gekregen om dit niet alleen te doen.
Dus ga ik zaterdag met een des zake kundige kennis aan de slag. Ben benieuwd.
Wordt vervolgd.
Groet van Blue Lady
groet van Jos
a ship is safe in a harbor, but that's not what ships are for:wink:
Bluelady
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 4:34 pm
Locatie: De Bilt

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Bluelady »

Beste mede forumleden,

Ik ben er nog steeds niet uit wat het moeilijk koers houden van onze Blue lady betreft.
Ik heb extra hydraulische olie toegevoegd en vervolgens een proefvaart gemaakt.
Bij langzame vaart gaat het redelijk. Maar dan vaar je met 2 knopen.
Geef ik daarentegen meer gas, dan slingert de boot van BB naar SB, constant corrigeren.
Volgens mijn buurman in de haven heb ik een zelf ontluchtend hydraulisch systeem. Dus daar zou het niet aan mogen liggen.
Hij gaf de schuld aan de overbrenging van de cilinder naar het roer. Daar zou teveel speling op zitten.
Ik heb een nieuw onderdeel besteld bij Vrouwenzand in Amersfoort. Een hele fijne winkel tussen twee haakjes. Je wordt er prettig en deskundig geholpen. Hopelijk komt het onderdeel deze week nog binnen zodat ik het aanstaande vrijdag samen met mijn buurman weer kan monteren. Dan een proefvaart en maar hopen dat het dan weer goed komt.
Wat het anders zou moeten zijn, ik heb geen flauw idee.
Iemand anders een idee?

Groet van Jos
groet van Jos
a ship is safe in a harbor, but that's not what ships are for:wink:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Klaver vier »

Als je speling op de cylinder ten opzichte van het roer hebt is het logisch dat je alle kanten op slingerd.
Er mag helemaal geen speling opzitten,ook niet een klein beetje,dan blijf je inderdaad sturen
gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Carel-k »

Verschuif de liever niet op de roeras ;advies alles los maken en kijken of het goed zit bijvoorbeeld spibaan of conische pen door liever en as sucses!!!
Laatst gewijzigd door Carel-k op di jun 06, 2017 8:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Navigo »

HH,

Heb je een foto van dat deel wat speling geeft?
Je kan dus daadwerkelijk twee mechanische delen ten opzichte van elkaar bewegen?

Mechanische speling op een roer, lever of cylinder komt niet uit de lucht vallen. Dat slijt, dan heb je al langer en eerder een probleem gehad.

Kon je veel olie toevoegen?

Zelf ontluchtend systeem? Ik vraag het me af?

Meestal heb je een stuurpomp, inwendig zitten hier meerdere plunjers in.
Als het reservoir vol is dan zullen de plunjers bij draaien van de as vollopen met olie uit het reservoir en in eerste instantie een olie/ lucht mengsel verpompen.
Dit mengsel wordt bij de plunjers kleiner (uiteindelijk alleen olie)als je het reservoir goed volhoudt.

Dit olie/ lucht mengsel duw je als het ware door je leiding richting de stuurcilinder, draai je de as van de pomp de andere kant op dan komt dit weer terug richting de pomp.

Je houdt dus lucht in je systeem, je pompt het heen en weer.

Meestal heb je liggende stuurcilinder met een doorlopende as, met op beide uiteinden van de cilinder zelf een ontluchtingsnippel(bovenzijde). Deze zit meestal op een t stuk, een zijde flex slang, een zijde cylinder en de laatste meestal d ontluchtingsnippel.
Hier ontlucht je dus je systeem op.


Lucht is samen drukbaar, hierop kun je al voelen of er lucht in het systeem zit en zo ja welke kant van de cylinder.
Draai hem eens rustig naar een kant en kijk eens of je een hard direct gevoel heb.
Staat je roer op maximale uitslag maar kun je de pompas(stuurwiel) nog door draaien alsof je iets samendrukt dan toch lucht.

Navigo
Bluelady
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 4:34 pm
Locatie: De Bilt

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Bluelady »

Navigo,

Ik hoefde niet veel olie toe te voegen.
Wat wel opviel is het feit dat het roer naar BB op een bepaalde stand echt niet verder kon.
Naar SB echter kon je merken dat het roerblad zelf niet verder kon maar dat het roer, zij het zwaar, maar wel door te draaien was.
Dus, zoals jij stelt, vermoedelijk dus toch lucht.
Wel vreemd dat dit alleen bij de buitenstand van toepassing is. Binnen heb ik dat fenomeen niet.

Zoals jij beschrijft, zit er op het de stuurcilinder op het T-stuk een ontluchtingsnippel.
En volgens mijn buurman, een automonteur, was ontluchten niet nodig omdat hierdoor het systeem ontlucht.

Helaas ben ik een digibeet. Ik heb een foto van het onderdeel maar hoe kan ik dat op het forum zetten?

Voor iedereen vast bedankt voor de goede adviezen. Dat wordt zeer gewaardeerd.
Groet van Jos
groet van Jos
a ship is safe in a harbor, but that's not what ships are for:wink:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Navigo »

HH,

Hier heb je in onderstaande link wat leesvoer,hoe en op welke wijze te ontluchtten op pagina 4 en 5.

http://www.vetusweb.com/manuals/files/H ... 007-00.pdf

Voor het plaatsen van een foto, volg onderstaande link eens.

http://machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?f=14&t=1937

Navigo
Bluelady
Berichten: 27
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 4:34 pm
Locatie: De Bilt

Re: moeilijk koers te houden

Bericht door Bluelady »

Beste adviseurs,

Het probleem is na veel vijfen en zessen opgelost.
De oorzaak bleek toch een gewrichtslager te zijn.
Maar toen begon de ellende :evil:
Het systeem was Amerikaans, het lager Engelse schroefdraad en ook nog binnendraads.
Niet te bestellen bij een watersportzaak noch bij een bedrijf gespecialiseerd in de hydrauliek.
Uiteindelijk heeft een buurman in de haven een nieuw lager gedraaid en geplaatst.
Gelijk bij het proefvaren voelde het weer als vanouds.
Al met al heeft het toch een aantal weken geduurd alvorens wij weer probeemloos konden varen.
Iedereen die heeft meegedacht van harte bedankt voor de adviezen.

Groet van Jos
groet van Jos
a ship is safe in a harbor, but that's not what ships are for:wink:
Plaats reactie