aanschaf accu's

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

aanschaf accu's

Bericht door douane »

:idea: ik dacht ik wil nieuwe accu's want me huidige lood accu's zijn ongeveer 8 jaar oud werken nog.prima.



nu heb ik twee keer 250 amp agm gevonden nieuwe maar verkoper.zegt dat ze niet bedoelt zijn voor start accu's. maar door de hoge amp het geen kwaad kan wat is de mening van de medeforumers hier over

groetjes uit het zonnige sneek
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: aanschaf accu's

Bericht door Peter-J »

8 jaar oud en werken nog prima....


Als je geld over hebt mag je het ook naar mij overmaken.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: aanschaf accu's

Bericht door douane »

Peter-J schreef:8 jaar oud en werken nog prima....


Als je geld over hebt mag je het ook naar mij overmaken.
ik vervang ze liever op tijd dan dat ik straks ergens lig en ze plat zijn
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: aanschaf accu's

Bericht door Peter-J »

Dat snap ik. Maar accu's worden langzaamaan slechter. Uitzonderingen daar gelaten. Investeer je centen in een accu monitor. Dan weet je hoe je accu's zijn en heb je een beeld of ze achteruit gaan..
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: aanschaf accu's

Bericht door sailor wim »

Hoi Douane.
Ik heb zeg 4 jaar geleden ook mijn accu's preventief vervangen.
Ik wilde voorkomen dat je ergens in den vreemde voor veel geld iets moet aanschaffen uit noodzaak.
Dus die gedachte van jou snap ik wel
Maar om verder met je mee te denken moet je wel vertellen welke AGM accu's je op het oog hebt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: aanschaf accu's

Bericht door douane »

sailor wim schreef:Hoi Douane.
Ik heb zeg 4 jaar geleden ook mijn accu's preventief vervangen.
Ik wilde voorkomen dat je ergens in den vreemde voor veel geld iets moet aanschaffen uit noodzaak.
Dus die gedachte van jou snap ik wel
Maar om verder met je mee te denken moet je wel vertellen welke AGM accu's je op het oog hebt.
Gr Wim

het merk is jalon kreeg een leuke aanbieding 2 stuks voor 550 euro inclusief

np 250-12 12v250ah

meer info is me niet bekent

accu monitor wil ik samen brengen bij montage van de 6 zonnepanelen

groetjes uit Sneek
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: aanschaf accu's

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Ik heb wel de accu gevonden bij Ali B maar geen verdere gegevens.
gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: aanschaf accu's

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad zijn niet scheutig met informatie.

Er is geen info te vinden met betrekking tot Cold Cranking Amps afgespiegeld tegen een vastte norm.

Als gebruik voor een start accu zou ik er zo zonder deze gegevens niet aanbeginnen.

Navigo
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: aanschaf accu's

Bericht door stevedem »

ik zou geen agm gaan gebruiken als start...
Waarom zou je dat willen ?
Of heb je nu (nog) geen gescheiden start en licht accu's ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: aanschaf accu's

Bericht door sailor wim »

Hoi Steve.
Waarom niet AGM?
Er bestaat ook semi tracie in AGM.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: aanschaf accu's

Bericht door sambeek »

Ik denk dat hier semi tractie accu's het beste zijn.
Ik heb een aantal van AGM semitractie zowel voor starten als verdere bijzaken, tevens
twee semitractie van Wilco voor de boegschroef. Deze laatsten zijn echter niet onderhoudsvrij.
groet Terpstra / SAMBEEK
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: aanschaf accu's

Bericht door douane »

:? ik heb op deze boot geen gescheiden accu bank nee zie er eerlijk gezegd het nut er niet van in . op me vorige boot had ik dat wel had daar een grote bak met twee kleine start accu's en drie grote voor licht en koelkast. echter ik heb nu een bak waar twee grote accu's in kunnen en mijn motor start zonder gloeien en heeft maar heel kort stroom nodig. maar als ik de reacties lees kan ik beter voor semi gaan in plaats van dit onbekende merk



groetjes uit Sneek
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: aanschaf accu's

Bericht door sambeek »

Ik heb origineel ook één grote accu bank achter in machinekamer (waarschijnlijk zelfde als bij jullie)
Echter voor de boegschroef heb ik in het voorruim zelf een aparte accubank gezet.
Had een beter gevoel bij kabels van amper een meter, dan kabels van +/- 10 mtr.
(dat dan 2x bij een Amp van +/- 250-300.)

Lees de verschillen en maak dan je keuze.

"Start-accu
Een start-accu is hoofdzakelijk bedoeld om een voertuig te starten. De accu is speciaal ontworpen om heel kort een hoog Ampèrage te leveren.
Dit type accu is niet geschikt voor een langdurige, contstante energievraag. In dit geval zou de accu te ver ontladen en wordt het accuzuur (elektrolyt) te zuur.
Dit tast de accuplaten ernstig aan en leidt dikwijls direct tot een defect. Een start-accu zal doorgaans niet verder ontladen dan 20%.
Dit accutype is voornamelijk geschikt voor het starten van verbrandingsmotoren in auto's, vrachtwagensen motoren,

(Semi-)Tractie accu
De semi-tractie accu heet ook wel deep-cycle-accu of licht-accu. De accu is speciaal ontworpen om langdurig te voorzien in een constante energievraag.
Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreedt.
Hoe totaal aantal keren dat een accu kan op- en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen".
Hoe hoger dit vermogen is, des te langer de accu doorgaans meegaat.
Een "vol" tractie accu kan eveneens tot 80% ontladen, maar heeft een hoger cyclisch vermogen.
Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.

De opgegeven capaciteit in Ampère uur (Ah) is de theoretische capaciteit die een accu kan leveren onder vastgestelde omstandigheden bij een opgegeven gebruik.
De belangrijkste onstandigheden zijn een temperatuur van 21 graden Celcius en een ontlading die zodanig is dat de 80%-norm pas na 20 uur wordt bereikt.
We beschouwen een accu als "leeg" wanneer ze niet meer dan 80% van het opgegeven voltage kan leveren in bedrijf.
Met een gebruikelijk verbruiksvoltage van 12 Volt is de accu dus leeg op het moment dat het voltage onder de 9,6 Volt zakt.

De (semi-)tractie accu is geschikt voor onder andere rolstoelen, scootmobielen, intern transport en hoogwerker.
Je kunt dit type echter ook gebruiken als servicebatterij in caravan en boten."
groet Terpstra / SAMBEEK
sloezz
Berichten: 10
Lid geworden op: vr mei 12, 2017 12:07 pm

Re: aanschaf accu's

Bericht door sloezz »

Goedenavond,

Na vele jaren meelezen, heb ik mij onlangs geregistreerd al gebruiker..

Nu wil ik meteen op de vraag van de starter inhaken als dat mag...

Ik zit met een vergelijkbaar probleem, ik wil nieuwe lichtaccu's aanschaffen en twijfel tussen lood (met vuldoppen) of AGM,
ik heb een licht voorkeur voor AGM, kan iemand mij vertellen welk merk ik het beste kan aanschaffen..?

Onderhoudsvrije accu's komen er bij mij niet meer in.., ik heb mijn setje Centurions nu 3 jaar,
ik ben altijd heel zuinig geweest op mijn accu's dmv de accumonitor, maar vandaag meette ik na een dag varen 23 volt, onbelast...!!

En is het verstandig om die zonnepaneel variant aan te schaffen of is dit onzin..?, ik heb nu nog geen zonnepanelen,
maar deze staan nog wel op mijn wishlist..

Een deze dagen zal ik mij ook even voorstellen op het Forum, wel zo netjes....

Gr Sloezz
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: aanschaf accu's

Bericht door Waterman »

sloezz schreef:Onderhoudsvrije accu's komen er bij mij niet meer in.., ik heb mijn setje Centurions nu 3 jaar,
ik ben altijd heel zuinig geweest op mijn accu's dmv de accumonitor, maar vandaag meette ik na een dag varen 23 volt, onbelast...!!
Na 3 jaar een setje Centurions op.
Ik hoor over Centurions geen slechte berichten.
Maar goed,het kan,overal zal wel eens een slechte tussen zitten.
Echter ik denk dat je er beter aan doet,eerst de bestaande accu's eens even door gaat doormeten.
Want ligt het wel aan de accu's?
Is je dynamo niet de boosdoener?
Want stel nou eens,dat je straks allemaal nieuwe accu's hebt aangeschaft,en je zit nog met het probleem.
Dan is het toch zonde geweest,om eerst niet even te kijken of het niet aan de dynamo lag?
Dus om zaken uit te sluiten,zou ik eerst naar de bron gaan kijken,of die wel genoeg laad.
Want na een dag varen,en dan 23V te meten onbelast is niet goed.
Is dat in orde,dan kan je altijd nog de accu's vervangen.

Maar goed,ik ben net zoals jij,en keek eerst naar de accu's.
2 stuks Banner's gekocht van 225Ah.
Dat waren "de accu's" volgens de verkoper.
Maar ja,de problemen bleven.
Later bleek een Valeo Dynamo de boosdoener.
(Het was trouwens met een ander vervoermiddel,
maar de problemen waren identiek)
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie