Zwaar sturen belast

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boot63
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 30, 2017 10:45 am

Zwaar sturen belast

Bericht door Boot63 »

Sinds kort heb ik een probleem dat het het sturen zwaarder gaat bij mijn sloep met aangehangen roer.
vooral naar stuurboord merk ik het .
Onbelast draait alles soepel vanuit laag toerental tegen stationair aan maar zodra ik iets
harder ga merk ik het gelijk .
Het oliepeil van de pomp staat goed .
Het betreft een Vetus stuurpomp htp 4210
Ik heb een sloep met aangehangen roer .

ik weet niet of ik dit moet zoeken in de cilinder of stuurpomp of ?
Enige suggesties ?
Bedankt Peter
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Peter-J »

Misschien speling op een van de twee lagerpunten van het roer. In rust draait het soepel. Met aandrijving wordt hij in de slijtage gedrukt met bijbehorende weerstand.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Boot63
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 30, 2017 10:45 am

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Boot63 »

ok , ik zal de cilinder die aan het roer zit bevestigd eens los koppelen en dan met
een helmstok uitproberen , bedankt peter !
Boot63
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 30, 2017 10:45 am

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Boot63 »

ik heb de helmstok erop gezet en de cilinder losgekoppeld maar hetzelfde effect .
als de boot stil ligt draait alles op het roer heel licht en goed maar zodra ik iets
vaart maak gaat alles ook zwaar met de helmstok .
Waar moet ik dit in vinden ? ik zie niet echt speling op de roer punten
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Peter-J »

Ook als je langzaam achteruit vaart? Ik zou het toch zoeken in speling van de scharnierpunten van het roer.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Navigo »

HH,

Andere aanstroom van schroef op het roer?

Hangt er wat aan het roer zodat balans verstoord is?
Hangt er wat in het schroefraam of de hak wat wervelingen veroorzaakt?
Andere schroef gezet, spoed laten zetten, of andere reparatie aan schroef?
Schroefas verschoven?

Zo maar wat mogelijkheden.

Navigo
Boot63
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 30, 2017 10:45 am

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Boot63 »

ik heb het roer gedemonteerd maar niks aan te zien van speling of iets dergelijks .
Wel vond ik dat de bovenste borgbout van het roer naar de boot vrij vast zat .
Zo ook de borgbout van de cilinderpen naar het roer
Moeten deze handvast of echt vast vast ?

Ik heb er niks aan gedaan verder wat de schroef betreft .
er zit ook niks in .
Een kennis van mij zegt dat het normaal is bij belasting dat die zwaarder stuurt
maar ik heb zo mijn twijfels voor mijn gevoel .
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Waterman »

Boot63 schreef:Een kennis van mij zegt dat het normaal is bij belasting dat die zwaarder stuurt
maar ik heb zo mijn twijfels voor mijn gevoel .
Ik denk dat je kennis gelijk heeft.
Mijn gevoel zegt namelijk,dat indien er geen schroefwaterdruk wordt gegeven,dat het dan allemaal wat soepeler gaat.
Bij schroef in bedrijf,heb je meer druk op het roer staan,en gaat het altijd wat moelijker.
Aangezien je hebt gewisseld tussen hydraulische bediening,en helmstok,kun je de bediening uitsluiten.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Boot63
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 30, 2017 10:45 am

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Boot63 »

ja misschien heb je gelijk ,
wat mij wel opviel vandaag na een hele dag varen is dat er een druppel olie onder de stuurpomp op
de motorkist hing , na ik het droog maakte niks meer gezien met varen maar dat heb ik ooit eerder gehad
he peil nagekeken en is goed , misschien toch een keering niet helemaal lekker meer ?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door varg »

Als het roer zwaarder gaat, moet de stuurpomp harder werken. Een 'zweet'druppeltje kan het gevolg zijn. Natrekken van de fittingen!
Het roer gaat dus niet te zwaar als het schip stilligt en de stuurcilinder is afgekoppeld.
Bij draaiende schroef voel je duidelijk de druk van het schroefwater op je helmstok. Ook is het normaal als je aan één kant iets meer weerstand voelt, afhankelijk van de draairichting van je schroef. Vaak zit er een 'schepje' aan het roer, een zogenoemd balansdeel. Dat stukje (max 19% van het roeroppervlak) compenseert de roerdruk. Is dat stukje misschien bij de laatste hellingbeurt iets ingekort?
Groet
Arnold
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Carel-k »

Hydrolies is het haast niet te merken of er moet een slang dubbel zitten kontroleerd de slangen en fittingen en de vul moer op de pomp daar moet een gaatje in zitten succes !!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Boot63
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 30, 2017 10:45 am

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Boot63 »

Ik ben jarenlang besturing via kabel in mijn vorige sloep gewent geweest .
Misschien is dat het en dat ik hieraan moet wennen min of meer
de pomp is Vetus HTP 42 ( zonder terugslagkleppen)
bij de vuldop op de pomp zit geen gaatje overigens
kan dit ook nergens vinden , misschien onderzijde pomp maar dan moet ik hem uitbouwen .
leidingen gecontroleerd en zitten vast
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Carel-k »

De vuldop zit boven op de pomp en het gaatje zit aan de zijkant van de zeskant!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Klaver vier »

Wat Carel-k zegt klopt als een bus,onder het randje van de zeskannt zit een gaatje,ik heb daar een hoop ellende van gehad,wat ik sinds afgelopen week pas voor elkaar heb
Wat was het geval ik kreeg bij de boven besturing iedere keer wat olie op mijn teakdek,ik hier en daar is wat geinformeerd,de simmyring inde stuurpomp zou lekken.
Mij werd geadficeerd de stuurpomp maar te vervangen want het was al een oud ding.
Wat ook mogelijk was de pomp er uit halen openmaken en de o ring of simmyring vervangen.
Nou had ik allang gezien dat de oude pompen veel degelijker waren dan de nieuwe,die nieuwe zijn van blik de oude gegoten aluminium
Na een beetje puzellen kwam ik er achter dat de olie bij dat kleine gaatje in de vulplug vandaan kwam en helemaal niet langs de as
De plug er uitgehaald,daar een knietje in met daarop een slang die naar een reservoir gaat die wat hoger gemonteerd zit,hier nu olie bijvullen en probleem geheel opgelost
Jammer dat de vetus dealer in loosdrecht mij dat niet kon vertellen,die wilde mij meteen een nieuwe pomp verkopen terwijl vetus er speciale reservoirs voor heeft,nu klaar voor€80 anders plusminus €480 tel uit je winst
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Zwaar sturen belast

Bericht door Carel-k »

René aan de achterkant van de pomp zit een aansluiting voor een reservaat potje als je dat reservoir potje daar op aan sluit en
Hoger plaats en dan een blinde afsluit dop aan de voorkant is het een beter gezicht je kan dan ook dat gaatje dicht solderen!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Plaats reactie