Zingen van schroef

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Zingen van schroef

Bericht door Navigo »

HH,

Gister wat opgepakt in een ondiep slootje van de westeinderplassen.

Door de halve tunnel is het "waarschijnlijk zwevend hout" in de tunnel blijven hangen en meerdere keren tegen de schroef gekomen.

Gevolg zingende schroef bij 625 tot 700 toeren op de schroefas, wat nu net de kruis snelheid is.
Even gezwommen geen schade te voelen aan een van de vier bladen, iig geen buts of scherpe rand.

Wie heeft er ervaring om zonder droog te gaan de zingrand, de uittrede kant even met de hand te bewerken middels een vijl.
Kan er redelijk tot goed bij, wordt natuurlijk wel op gevoel.

Navigo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Zingen van schroef

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Frank is een paar jaar geleden te water gegaan met een vijl maar zocht eerst helder water op..
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WADnWIND

Re: Zingen van schroef

Bericht door WADnWIND »

Even droogvallen op het wad?
Wij pikten enkele jaren geleden ook een paaltje op de plaat onder Vlieland, de motor stopte er op.
Bij het eerst volgende tij prima kunnen inspecteren.

Of even met de kont in een bok of krraan.

Helder water is inderdaad wel erg fijn!
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Zingen van schroef

Bericht door douane »

spiegelplas!!
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Zingen van schroef

Bericht door frank »

Goed, kom net even binnenvallen, lig nu in Voorsterbos en morgen door Markenesse, stremming 14 dagen en zo lang heb ik niet...

Wat betreft schroefschade en zingen, najaar de werf op gegaan en schroef had nogal wat geleden in 25 jaar.
Na schade jaar eerder ben ik met een vijl aan een touwtje aan mijn arm te water gegaan en heb een middag doorgebracht met inspectie en veel vijlen. Vrouw vond dat niet leuk want klonk door hele casco heen.
Resultaat was spectaculair, vee, minder trillingen en goede loop vooruit.
Na totale opknapbeurt van schroef lopen we beter, sneller en betere achteruit. Maar.. bij lage toeren gaat hij zingen, beetje meer toeren en is over.
Vroeger ongeveer zelfde maar ander toerental en minder geluid. Is effe wennen maar stoort niet.
Ik denk dat je zelf wel iets kunt bijstellen zonder droog te gaan maar dan moet de zwambroek aan en de vijl ter hand..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie