Oliefilters

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Janna
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 23, 2017 5:19 pm

Oliefilters

Bericht door Janna »

Ik ben op zoek naar een kwalitatief erg goed oliefilter.

Ik heb een langzaamloper in mijn schip staan, en wil het cilindersmeer-apparaat bij kunnen vullen met gewone smeerolie ipv nieuwe olie zoals gebruikelijk is.
Dit omdat het reservoir van het cilindersmering-toestel vrij klein is, en ik misschien niet altijd de gelegenheid heb om even naar beneden te gaan en het bij te vullen. Het is met een uur of vier leeg, maar dat hangt uiteraard ook af van het toerental.

Er werd niet voor niets nieuwe smeerolie voor gebruikt, dus ik wil wel dat de olie zo schoon mogelijk is. De oliefilters van tegewoordig zijn beter dan vroeger, want ook daar staat de voruitgang niet stil. Dus ik denk dat dit met een goede kwalitiet oliefilter wel kan. Er varen meerdere schepen met dit syteem.

Wie weet of er verschil is in de kwaliteit van oliefilters?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Oliefilters

Bericht door sailor wim »

Hoi Janna.
Als je googled naar beste oliefilter kom je bij een link op het Opel forum.
Daar komt het MANN filter er erg goed uit.
En die gebruik ik voor mijn MAN diesel.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Janna
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 23, 2017 5:19 pm

Re: Oliefilters

Bericht door Janna »

Dank je Wim, aan jou heb ik wat 8)
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Oliefilters

Bericht door edje »

Bij cilindersmering moet je juist schone olie gebruiken. Gebruik je "vuile" olie heb je kans op verstoppingen. Een filter krijgt niet alle vervuiling er uit (roet/kool) en de kans is dan groot dat de smering niet meer optimaal is met alle gevolgen van dien. Gewoon een volle can olie er naast zetten en als je je rondje loopt langs je motor giet je het tankje gelijk ff vol.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Oliefilters

Bericht door Navigo »

HH,

Ik zou inderdaad ook voor schone olie gaan.
Je kunt een extra hoogte tank plaatsen met een inhoud die jij wilt.
Deze sluit je aan op de vul van je cilinder smeerolie apparaat.

Voor het mooie bouw je er op het huidige tankje een vlotter niveau alarm op.

Is denk ik de goedkoopste en betrouwbaarste optie.

Wil je toch olie hergebruiken?
De keuze tot welk filter is afhankelijk van; het te filteren medium, de toegestane druk, de doorstroom capaciteit en de filterdichtheid mu.
Slechtte filters bestaan er eigenlijk niet meer.

Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Oliefilters

Bericht door Marie Christina »

Mwoah, dàt zou ik niet willen beamen.
Die goedkope Chinese kopietroep. ....
Als je die gebruikt kom je er vanzelf achter waarom ze zo goedkoop zijn.
(Heb ik van horen zeggen, want zelf blijf ik verre van die Alibaba zooi. )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Oliefilters

Bericht door Navigo »

HH,

Ik neem aan begrijpbaar, je kunt slechtte filters ook opzoeken, dan zijn ze altijd te vinden.
Ik neem aan dat iedereen dat wel begrijpt.

Zit je laag in aanschaf, dan kun je en mag je minder verwachtten.

Mann, Baldwin, Fram, allemaal goed. Zo zijn er meer, allemaal goed vertegenwoordigd in Nederland met een cross reference.

Navigo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Oliefilters

Bericht door wrotter »

wij hadden op de tankvaart uiteraard ook cilinder smering .
de olie tapten we uit de grote voorraat tank 2.5 kub dit goten we gewoon in de wat wij noemden melkbussen van rond 20 lt die boven de motoren hingen ,er zat alleen een klein metalen filtertje in zoiets als in trechters zit ,en dat was alles ,eh tja wel elke dag controleren op hoeveel er nog in zat ,eens is men dat vergeten op een lange reis ,en dus het spul naar de bliksem ,zwart roken als een stoomboot .
bij de omkeerbare motoren met klep smering mixten we gasolie en smeerolie 50 procent maar smeerden meestal met de hand om de 2 uur ,dit ook om rond de motor even te controleren of alles nog wet ok was .
Janna
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 23, 2017 5:19 pm

Re: Oliefilters

Bericht door Janna »

Dank voor de reacties.

Ik ga het alleen gebruiken voor nood, als ik alleen vaar en vooraf weet dat ik voor meer dan vier uur niet naar beneden kan. Dan zet ik de afsluiter open. Maar meestal zal ik met iemand erbij varen en dan kan er wel een naar beneden om te smeren.

Ik heb het laten maken bij Klene in Haren (Ems). Die hebben dit systeem op meerdere motoren geplaatst, zonder problemen.
Plaats reactie