Startluchtketel revisie of nieuw?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Halbertsma
Berichten: 5
Lid geworden op: di nov 15, 2011 5:04 pm
Locatie: Den Horn (Gr.)
Info: Tjalk De Vier Gebroeders, 1893
Luxe Motor Hargee, 1930
Opduwer Zusje, 1936(?)

Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door Halbertsma »

De startlucht ketels van mijn brons lekken bij de flens van het mangat. Beter aan draaien van de bouten en pakkingkit heeft geen soelaas gebracht.

Nu twijfel ik wat ik zou moeten doen. Ketels (laten?) repareren of nieuwe ketels halen, en zo ja waar.
Weet iemand een goed (lees: niet te duur) adres?

edit: woon zelf in de buurt van Groningen, dus bij voorkeur in de buurt

Gr, Eelke
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door Navigo »

HH,

Heb je de pakking nieuw geplaatst? Zo ja wat heb je geplaatst?

Heb je een foto van welk deel er slecht is?

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door KarelE »

Hoi Halbertsma,

Hoeveel bar gebruik jij bij het starten? En wat zijn de afmetingen van je schip, is het eind volgend jaar CVO-plichtig?

Dan zou ik eerst even goed uitzoeken hoe dat zit met keuren, max. leeftijd van de ketels en dergelijke.
Wat ik onlangs begreep op een avond van de LVBHB mogen in principe machinefabrieken een keuring uitvoeren. Boven de 10 bar moet er gekeurd worden. Dan zou je je licht kunnen opsteken bij een machinefabriek die met perslucht en dergelijke drukken werkt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Halbertsma
Berichten: 5
Lid geworden op: di nov 15, 2011 5:04 pm
Locatie: Den Horn (Gr.)
Info: Tjalk De Vier Gebroeders, 1893
Luxe Motor Hargee, 1930
Opduwer Zusje, 1936(?)

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door Halbertsma »

Bedankt voor de reacties.

Het gaat om een brons 70pk type D, tweecilinder. die kan wel 20 bar hebben geloof ik (start zelf met minder omdat ik geen goede compressor heb), CVO heb ik, maar ik kan nergens iets vinden over ketel(keur) in de documentatie. heb het CVO niet zelf laten uitvoeren; dat heeft een overige eigenaar al gedaan.

Heb nu twee ketels. Met name de deksels zijn niet vlak meer, heb ik het idee. Ook wat putten vanwege roest. Dat is natuurlijk gemakkelijk op te lossen met nieuwe deksels.
Was voor pakking weet ik niet meer, ooit eens via internet besteld. maar deze bleek de putten niet goed op te vangen, dus nu een pakkingkit geprobeerd.

Ik wist niet dat die ketels gekeurd moesten worden, in dat geval beter om direct goede aan te schaffen?

Eelke
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door KarelE »

HOOFDSTUK 8
WERKTUIGBOUWKUNDIGE EISEN
Artikel 8.01
Algemene bepalingen
2. Drukvaten voor de bedrijfsvoering van het schip moeten door een erkend deskundige op de bedrijfszekerheid worden gekeurd:
a) vóór de eerste ingebruikstelling;
b) vóór hernieuwde ingebruikstelling na een verandering of reparatie, en
c) regelmatig, ten minste elke vijf jaar.
De keuring bestaat uit een interne en externe controle. Voor persluchthouders die intern niet goed kunnen worden gecontroleerd of waarvan de staat bij de interne controle niet afdoend kan worden vastgesteld, moet bijkomend een niet-destructief onderzoek of een waterdrukcontrole worden uitgevoerd.
Hiervan moet een verklaring worden afgegeven, ondertekend door de erkend deskundige die de keuring heeft verricht, en waarin de datum van de keuring is aangegeven.
Andere installaties die regelmatige controle vereisen zoals stoomketels, andere drukvaten, alsmede hun toebehoren en liften moeten voldoen aan de voorschriften van één van de lidstaten van de Unie.


(Uit: http://www.akwadrant.com/hoofdstuk21.pdf)

De betreffende 'deskundige' mag in principe iedere machinefabriek zijn die dat wil doen. Voorzover ik weet gaat dat op bij werdrukken boven de 10 bar.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door FKZ »

Als je de ruimte hebt zou je ook flessen waar normaal diverse gassen zoals acetyleen, zuurstof, co2 etc in worden opgeslagen. Deze mogen 200 bar hebben en zijn echte druk vaten. Zijn goed verkrijgbaar en niet al te duur (zelfs op de sloop te vinden). Als de capaciteit van 1 fles te weinig is kan je meerdere flessen koppelen tot een Accu setje.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door Klaver vier »

Fkz Ik zou er geen acetyleen fles voor nemen,daar zit namelijk een poreuse vulling in waar aceton in zit,en die krijg je er niet uit
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door buggyrene »

Neem een paar LPG tanken uit een auto.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door dconel »

Wij keuren ook startluchtflessen op het werk. Vandaag nog twee luchtflessen in een achtermachinekamer gekeurd.
Hiervoor koppen gedemonteerd. Daarna inwendig inspecteren, gewoon visueel.
Vastzittende roest los schrappen en leeg stofzuigen.
Koppen terug monteren.
Veiligheden getest op druk, deze ventielen kan je ook laten reviseren.

Als laatste nog een keer de luchtflessen op druk persen en controleren op dichtheid (In dit geval 40 bar waterdruk er op gezet).

Nieuwe pakkingen er tussen en dichtbouten die handel :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Halbertsma
Berichten: 5
Lid geworden op: di nov 15, 2011 5:04 pm
Locatie: Den Horn (Gr.)
Info: Tjalk De Vier Gebroeders, 1893
Luxe Motor Hargee, 1930
Opduwer Zusje, 1936(?)

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door Halbertsma »

buggyrene schreef:Neem een paar LPG tanken uit een auto.
René
De LPG tanks die ik ken kunnen niet visueel geinspecteerd worden vanaf de binnenkant.Geldt ook voorde CO2 flessen
Is dat geen belemmering?


Groeten,
Eelke
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Startluchtketel revisie of nieuw?

Bericht door dconel »

Met een endoscoop kan dat wel, maar volgens mij kan overal de kop van af. Je moet de afsluiter er af kunnen draaien toch?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie