kiel vooronder
Moderators: sailor wim, frank
kiel vooronder
Hoi,
Op de Sambeek heb ik een vooronder (of hoe noem je dat) waar het anker kettingbak o.a. zit.
De kiel in deze ruimte is me een doorn in het oog.
Rede: In verleden heeft men de kiel een deel ingegoten met teer. Alle waarschijnlijkheid om
inkomende water (via ketting doorvoer) te blokkeren zodat er geen rot proces ontstaat. Daar heeft ook
altijd een frame overheen gezeten met aluminium vloerplaten. Dus normaal gesproken niet
zichtbaar. Dat frame incl vloerplaten zij 3 jaar geleden door mij weggehaald i.v.m. plaatsen boegschroef.
De teerlaag die er ooit in is gegoten, heeft in de loop der jaren zijn grip verloren met gevolg vocht er tussen.
Ondanks de cortenstaal, als het lang genoeg duurt gaat dat er ook aan.
Ben vandaag bezig geweest een deel teer weg te halen, zodat het staal weer behandelbaar wordt.
Nu wil ik voor eens en altijd in het vooronder van die ellende af zijn.
Even afgezien van insmeren van owatrol en een aantal primer lagen, meende ik ook wel eens wat
te hebben gelezen over afgewerkte olie of lijnolie?
Stel, ik kiep er bv. een lekkere laag lijnolie in, ga ik er even vanuit dat ie voorlopig niet gaan rotten, alleen wat gebeurt
er als er alsnog water binnenkomt? Dat zal dan onder de vloeibare lijnolie gaan zitten.
Heeft iemand een beter idee?
Op de Sambeek heb ik een vooronder (of hoe noem je dat) waar het anker kettingbak o.a. zit.
De kiel in deze ruimte is me een doorn in het oog.
Rede: In verleden heeft men de kiel een deel ingegoten met teer. Alle waarschijnlijkheid om
inkomende water (via ketting doorvoer) te blokkeren zodat er geen rot proces ontstaat. Daar heeft ook
altijd een frame overheen gezeten met aluminium vloerplaten. Dus normaal gesproken niet
zichtbaar. Dat frame incl vloerplaten zij 3 jaar geleden door mij weggehaald i.v.m. plaatsen boegschroef.
De teerlaag die er ooit in is gegoten, heeft in de loop der jaren zijn grip verloren met gevolg vocht er tussen.
Ondanks de cortenstaal, als het lang genoeg duurt gaat dat er ook aan.
Ben vandaag bezig geweest een deel teer weg te halen, zodat het staal weer behandelbaar wordt.
Nu wil ik voor eens en altijd in het vooronder van die ellende af zijn.
Even afgezien van insmeren van owatrol en een aantal primer lagen, meende ik ook wel eens wat
te hebben gelezen over afgewerkte olie of lijnolie?
Stel, ik kiep er bv. een lekkere laag lijnolie in, ga ik er even vanuit dat ie voorlopig niet gaan rotten, alleen wat gebeurt
er als er alsnog water binnenkomt? Dat zal dan onder de vloeibare lijnolie gaan zitten.
Heeft iemand een beter idee?
groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: kiel vooronder
Men is in dit soort gevallen gauw geneigd naar allerlei supermiddeltjes of alternatieven te zoeken.
Mijzelf niet uitgezonderd, hoor.
Een paar jaar geleden had ik hetzelfde probleem, zij het met gewone verf.
Na alle alternatieven tegenover de extra kosten afgewogen te hebben werd het uiteindelijk: goed ontroesten, 3 lagen primer en 4 lagen lak.
Tegen de stoterij van anker en ketting die in het vooronder liggen heb ik gewoon een paar losse plaatjes triplex tegen de huid van de boeg staan.
Na iets van 5 jaar (ofzo) ziet het er nog steeds prima uit.
Mijzelf niet uitgezonderd, hoor.
Een paar jaar geleden had ik hetzelfde probleem, zij het met gewone verf.
Na alle alternatieven tegenover de extra kosten afgewogen te hebben werd het uiteindelijk: goed ontroesten, 3 lagen primer en 4 lagen lak.
Tegen de stoterij van anker en ketting die in het vooronder liggen heb ik gewoon een paar losse plaatjes triplex tegen de huid van de boeg staan.
Na iets van 5 jaar (ofzo) ziet het er nog steeds prima uit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: kiel vooronder
Als je er goed bij kunt: verven.
Zitten er onbereikbare stukjes bij: Fluid film
Bij dat laatste hebben ze ook een geschikte toplaag voor als je er toch verf op smeert: https://www.fluidfilm.nl/perma-film/
Een middel van een andere fabrikant geschikt voor wielkasten kan je natuurlijk ook nemen, ik heb geen aandelen
groet
Arnold
Zitten er onbereikbare stukjes bij: Fluid film
Bij dat laatste hebben ze ook een geschikte toplaag voor als je er toch verf op smeert: https://www.fluidfilm.nl/perma-film/
Een middel van een andere fabrikant geschikt voor wielkasten kan je natuurlijk ook nemen, ik heb geen aandelen
groet
Arnold
Re: kiel vooronder
Ik heb dat toen ook met de olie variant van fluid film gedaan.
en toen 6 of 8 weken later het 2x in de menie gezet (welke weet ik niet meer)
en vervolgens 1 laag bilge verf erover.
bij mij dat er al redelijke roest,
en tot op heden nog geen plekje terug gekomen daar.
en toen 6 of 8 weken later het 2x in de menie gezet (welke weet ik niet meer)
en vervolgens 1 laag bilge verf erover.
bij mij dat er al redelijke roest,
en tot op heden nog geen plekje terug gekomen daar.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: kiel vooronder
Zeker geen lijnolie. Dat is zelfs hygroscopisch. Geitenwollensokkenspul.
Re: kiel vooronder
dat is duidelijk.JanSr schreef:Zeker geen lijnolie. Dat is zelfs hygroscopisch. Geitenwollensokkenspul.
Bedankt voor het mee denken heren.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: kiel vooronder
geen lijnolie ?? ik heb ook die neus als ankerbak alleen zit er bij mij een ton in waar het ketting in komt.. ik heb alles voorin schoongemaakt en twee keer in de lijnolie gezet heb dit paar weken laten drogen en 5 lagen zilver verf erover ik vind het mooi zat en ziet er weer netjes uit.
groetjes uit sneek
groetjes uit sneek
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm
Re: kiel vooronder
Euhmmmm....Nu wil ik voor eens en altijd in het vooronder van die ellende af zijn.
Ondertussen is hier begonnen aan een stalen frame waarin kunstof plaat komt, en zo de ketting bak vormt voor in ons vooronder.. De kettingbak moet waterdicht worden, heeft een overmaatse afsluiter, en hiermee houden we tenminste het vlak hopelijk schoon.
Het vlak is schoon gebikt, het begon zo simpel... en eindigde in dapper volhouden.
Als bescherming hebben we alles onder de vloerdelen (die per paneel te verwijderen zijn) in de Tenco anti rust compund. Alles boven de vloeren is in de Hammerite.
Ik hoop er toch een lange tijd geen omkijken aan te hebben, maar ik reken er op dat het weer eens in beeld zal komen. Vandaar dat we overal onze systeem vloeren toepassen, en altijd eenvoudig bij het vlak kunnen.
Maar eens en voor altijd he?... tsja.. ik vrees dan dat er sprake is van een verkeerde hobby...
Re: kiel vooronder
Nou ja, Ik weet ook wel beter natuurlijk. Bij wijze van spreken.hans-tjalk schreef:Euhmmmm....Nu wil ik voor eens en altijd in het vooronder van die ellende af zijn.
Maar eens en voor altijd he?... tsja.. ik vrees dan dat er sprake is van een verkeerde hobby...
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: kiel vooronder
Deze heb ik vanmiddag tussen het werk door, in Barneveld gehaald.varg schreef:Als je er goed bij kunt: verven.
Zitten er onbereikbare stukjes bij: Fluid film
Bij dat laatste hebben ze ook een geschikte toplaag voor als je er toch verf op smeert: https://www.fluidfilm.nl/perma-film/
Een middel van een andere fabrikant geschikt voor wielkasten kan je natuurlijk ook nemen, ik heb geen aandelen
groet
Arnold
Als eerste 2 lagen fluidfilm liquidA en als afwerklaag Perma film. (zilver)
We gaan het zien.
groet Terpstra / SAMBEEK